BIONICLE Wikia
Advertisement

Denne side omhandler indhold fra BIONICLE Generation 1

"Derfor vil jeg stadig være i live, når de andre ikke er det længere. På grund af det, jeg har heroppe."
— Avaks tanker, Dødens Ø/Undergangens Ø/Dommens Ø

Avak
Tegneserie Avak
Skakdi
Element Sten (i forbindelse med en anden Skakdi)
Kræfter Røntgen- og teleskopblik
Fængselsfremmaning
Redskaber Seismisk hakke (tidligere)
Zamor-kaster (tidligere)
Status Fused
Udtale ay-VACK[1]
Sætnummer 8904

Avak var en Stenens Skakdi såvel som en af de syv løsgående/detekterende Mørke Jægere, dee kaldte sig selv Pirakaerne.

Biografi[]

Tidligt liv[]

Avak levede oprindeligt en fredelig eksistens på Zakaz, indtil Makuta Spiriah i hemmelighed invaderede og muterede Skakdierne, herunder Avak, til supermagte krigere. Skakdierne blev dog gale af kraften, og Zakaz kom ind i en borgerkrig. Avak brugte sin kraft hvormed han kunne skabe fængsler med sit sind til at blive fangevogter. Da han engang fængslede en Mørk Jæger, sendte Den Beskyggede et hold for at befri ham. Avak blev fanget i kampen og ført til Odina. På grund af hans kraft og kompetence (og på trods af hans oprørske natur), dekreterede Den Beskyggede, at Avak skulle slutte sig til de Mørke Jægere.

De Mørke Jægere[]

I Avaks tid som Mørk Jæger deltog han i missionen med at slippe Kanohi-Dragen løs på Metru Nui sammen med Reidak og Vezok. Selvom Kanohi-dragen blev befriet fra isen, den var fanget i, var de tre ikke i stand til at overbevise Turaga Dume om at få bygget en base til de Mørke Jægere i byen til gengæld for beskyttelse. Efter at Toa Mangaierne ankom, rejste de tre derfra.

Avak var også involveret i en mission med Zaktan, der inkluderede den tilsyneladende død af en Plasmaens Toa. Engang under sit ophold på Odina konstruerede Avak Destralcyklen og brugte den til at udforske Odinas klippefyldte terræn. Køretøjet blev senere beslaglagt af Makuta-Broderskabet i et slag.

Piraka[]

Avak var en af ​​de fem Mørke Jægere, der sluttede sig til Zaktan i hans quest efter at plyndre Mangaia og ubdersøge historien om, at [[Teridax]{ var blevet besejret, og de kaldte sig selv Pirakaerne. På trods af hans indledende protester gik han han med til at udforske området sammen med alle de andre, og de opdagede det Makuta Teridax' beskadigede krop. Efter Reidak smed Kanohi Kraahkan til side, opdagede Hakann Fusionsspydet. Han brugte det ved et uheld på Vezok og skabte Vezon, som tog spydet. Avak forsøgte at hive spydet ud af hænderne på Vezon, men det lykkedes ikke. Alle syv af dem fik samtidig idéen om at gå efter Kanohi Ignika, Livets Maske, som var blevet telepatisk udsendt af Teridax. Vezon sneg sig væk og begav sig til Voya Nui på egen hånd. De seks blev derefter konfronteret af Mana Koer, som jagtede de seks op til overfladen. De fandt seks kanistre inde i Kini-Nui og gik ombord på dem og drog mod Voya Nui for at finde Kanohi Ignika, efter at Avak havde sat kanisternes kurs.

Da Avak ankom til øen, poserede han som en Toa med de andre Pirakaer. Mens Pirakaerne fik Matoranerne til at dræne lavaen fra Valmaibjerget, som de troede, at Ignikaen befqndt sig under, arbejdede Avak på at konstruere zamor-kastere. Balta holdt inde med sit arbejde ved at spørge, hvad de var, og Avak indkapslede i irritation Matoraneren i et fængsel. Avak og Hakann indså, at Matoranerne begyndte at blive mistænksomme over for Pirakaerne, så de kombinerede deres elementenergier for at skabe et ild- og sten-uhyre. Hakann styrede den og fik den til at angribe Matoranerne, mens Avak kæmpede mod den og fik arbejderne i sikkerhed med nød og næppe. De to Pirakaer blev hyldet som helte, og de lo senere af Matoranernes uvidenhed.

Prototype-kasteren blev stjålet af en gruppe mistænkelige Matoranere, Voya Nuis modstandsgruppe, og Avak forfulgte dem. Da han kom tæt på deres gemmested, brugte Dalu sine redskaber til at øge Avaks forskellige attributter og beskadigede ham. Da Avak kom sig, opgav han jagten og sluttede sig til de andre fem Pirakaer, bevæbnet med zamor-kastere, og de inficerede hele den matoranske befolkning i Voya Nui med antidermis-zamorkugler , med undtagelse af Voya Nuis modstandsgruppe. Nu hvor befolkningen lystrede dem, tvang de slaverne til at dræne lava fra vulkanen. Omkring dette tidspunkt ankom Toa Nuvaerne og hev Pirakaerne ind i en kamp. Avak og de andre knuste hurtigt de uforberedte Toa Nuvaer, og Zaktan beordrede dem til at tage Nuva-maskerne og våbnene og derefter smide Toaerne ned i vulkanen. Pirakaerne lystrede, men blev tvunget til at opgive deres fanger uden for vulkanen på grund af et udbrud.

Hulen med Optegnelser

Avak og Vezok undersøger Hulen med Historiske Optegnelser

Mens de ledte efter de undslupne Toa Nuvaer, kom Thok og Avak til den idé, at Livets Maske faktisk var skjult i Det Grønne Bælte på øen på grund af dens uforklarlige mængde af flora. Fordi de troede, at Zaktan vidste dette, gjorde de oprør mod Zaktan. I Piraka-borgen fængslede Avak Zaktan i et sonisk bur, der summede hver gang han forsøgte at flygte, hvilket drev hans protoditer til vanvid. Netop som Thok var ved at gøre krav på sin position som den nye leder, ankom Hakann og Brutaka, en afhoppet vogter af masken, som havde indgået en alliance med Zaktan. Brutaka begyndte at angribe Thok og Avak, mens Hakann så på fra sidelinjen. Reidak sneg sig rundt, og da han indså, at Hakann på en eller anden måde stod bag kampen, kastede han ham mod Avak og befriede Zaktan utilsigtet. Toa Nuvaerne og Voya Nuis modstandsgruppe ankom, og Brutaka, der stadig var loyal over for Zaktan, fældede heltene med ét slag. Pirakaerne fangede Matoranerne, som senere undslap.

På et tidspunkt forsøgte Avak at lave en aftale med Vezok om at forlade de andre og tage af sted med Ignikaen, når den blev fundet. I det øjeblik blev de angrebet af Axonn, som de forfulgte ud bag træerne. De fandt en hule, hvor der lå tavler, som Avak forklarede var Voya Nuis historie. Vezok ødelagde hulen med sit inpact vision nedslagssyn/nedslagsblik/slagsyn/slagblik/kollissionssyn/kollissionsblik, til Avaks ærgrelse. De to deltog også i en kamp mellem Pirakaerne, uden Hakann, som blev stoppet af Zaktan. Derefter kom Hakann på en ny idé om at fjerne Zaktan og fortalte sin plan til Avak, Reidak og Thok, da de ankom. De fire arbejdede hårdt og lavede en zamor-kugle som skulle fungere som en power siphon krafthævert. Kuglen skulle bruges på Brutaka, fjerne Zaktans allierede og styrke de fire Pirakaer.

Tegneserie Thok og Hakann besejrer Avak og Reidak

Avak bliver besejret af superkraftige Hakann og Thok

Senere, under et sammenstød med de nye Toa Inika efter de ankom til øen, forrådte Hakann de andre og skød selv kuglen mod Brutaka. Men Thok greb Hakann og fik en del af kraften. Avak og Reidak konfronterede de to, men blev prompte blæst væk, ligesom de andre Pirakaer og Toa Inikaerne blev det. De to grupper var tvunget til at alliere sig med hinanden for at stoppe Hakann og Thok. En zamor-kugle blev designet til at omvende virkningerne af den første og givet til Toaerne. De fandt de løsgående Pirakaer, der var ved at kæmpe mod hinanden. En stor kamp fulgte, hvor Toa Hewkii affyrede zamorer, ligesom Hakann og Thok brugte deres kræfter. Alle undtagen Zaktan blev slået ud. Pirakaerne vågnede før Inikaerne og gik ned gennem indgangen til Livskammeret Livets Kammer, som var blevet blæst op i kampen.

På vej til kammetet blev Pirakaerne konfronteret med et monster fra Skakdi-legender, Irnakk, i Mareridtszonen. Da Pirakaerne kom ind i zonen, ramte Irnakk dem med en zamor-kugle, der bragte deres frygt til virkelighed. Da Avak blev ramt, blev han fanget i et af sine egne fængsler. Zaktan besejrede Irnakk, og de gik videre ind i et kammer, hvor de skulle arbejde sammen for at undslippe. Reidak endte med at forråde dem, hvilket fik dem alle til at falde i mutagent vand. Vezok fandt en vej ud og Pirakaerne nåede porten i lavakammeret, hvor de satte et baghold for Toa Inikaerne. Nuparu formåede at slå dem fra deres poster med et jordskælv, men Kongu bragte ved et uheld broen ned, og Pirakaerne ortsatte til Livskammeret, hvor de konfronteredes med Vezon og Fenrakk. Avak skabte et fængsel omkring dem, og fjenderne begyndte at diskutere vilkårene for løsladelse. Vezon tilbød at give dem Livets Maske, hvis de dræbte Vezok, men Zaktan indså, at Vezon ikke kunne give dem masken, da den var smeltet fast til hans hoved. Avak blev slået bevidstløs af lånte mentale eksplosioner fra Vezok, det var rasende over at blive brugt som et forhandlingsobjekt. Vezon brugte Fusionsspydet til at fusionere Vezok og Reidak til et uhyre, som slog de andre Pirakaer ud. Pirakaerne vågnede og ppdagede, at Toa Inikaerne havde vundet over Vezon, men at Kardas sprang blasted masken ud af hænderne på dem. Masken fløj opad med både Toaerne og Pirakaerne i hælene på den. Efter at være kommet op af undergrunden, så Pirakaerne til, mens Livets Maske dykkede ned i vandet i Afgrunden og Toa Inikaerne genforenedes med Toa Nuvaerne. Da de besluttede, at det ikke var deres tur til at slå til, trak Pirakaerne sig tilbage og gik i skjul.

Mutation[]

Pirakaerne blev, som et resultat af at være blevet udsat for Afgrundsmutagen, forvandlet til søslanger, hvilket fulstændig fjernede deres kroppe og efterlod intet andet end et hoved og rygsøjle. Efter at være gledet ind i Snøren, opdagede de en flok Zyglaker, som de dræbte. De overfaldt senere Toa Mahrierne, hvor Avak brugte sin kraft til at fremtrylle fængsler til at fange Toa Mahrierne i et vanddrænende bur. De muterede Pirakaer blev besejret af Axonn, og blev taget til forhør af Mata Nui-OrdenenDaxia, hvor de blev fængslet i en vandtank.

Efter Daxia blev udslettet af Teridax, blev Avak og de andre genvundet af Skakdierne. De bragte de fem Pirakaer tilbage til Zakaz, hvor de blev smidt ind i energifyldt protodermis med en Vortixx, Zyglak og stelisk arbejder, hvilket skabte et monstrøst ny skabning.

Alternative universer[]

Kongeriget (alternativt univers)[]

I denne alternative tidslinje var Avak blandt de overlevende fra Mata Nuis død og det matoranske univers' udslettelse. Efter ti tusinde år med relativ fred lykkedes det en Panrahk at komme forbi lysbarriererne og blev opdaget af flere Fe-Matoranere, mens de fodrede Avak og Thok nær byens centrum.

Evner og særpræg[]

Animation Seismisk hakke i brug

Avak bruger sin hakke

Avak nærede en stærk foragt for at blive sagt, hvad han skulle gøre, og var villig til at møde enhver trussel om at gøre oprør. Han var meget irritabel, hver gang han blev nægtet status. De andre Pirakaer stolede ikke på ham, som vist, da de udelukkede ham fra deres forsøg på at vælte Den Beskyggede.

Han havde røntgen- og teleskopblik, som han brugte til at opsøge fjender. Med forudgående viden om en skabnings kræfter, kunne Avak bruge sit sind til at skabe et perfekt levende fængsel for sine fjender, som ville modvirke enhver kraft, de kunne bruge. Avak kunne også bruge stenens elementkraft, men kun i forbindelse med en anden Skakdi.[2]

Avak var en talentfuld ingeniør og kunne lave et redskab eller våben af stort set alt. Da Avak var meget svag i håndgemæng, nægtede han at kæmpe uden en form for maskine eller opfindelse.[3]

Redskaber[]

Hvis det kom til kamp, kunne Avak stole på sin zamorkugle-kaster og sin seismiske hakke, som kunne skære gennem næsten alt, og derefter svejse det sammen igen. Trykluftsbor-siden kunne også affyre energisprængninger energy blasts.

Avak mistede sin zamor-kaster, da han blev muteret og opgav sin seismiske hakke.

Sætoplysninger[]

Avak

Avak som sæt

Minifigur Piraka Avak

Avak som minifigur

Avak blev udgivet i begyndelsen af ​​2006 som et af de seks Piraka-kanistersæt. Han kom med enogfyrre dele, inklusive fire zamor-kugler. Hans actionfunktioner betjenes på samme måde som de andre Piraka-kanistersæt. På grund af lavt salg af brune sæt mellem 2001-2006 var Avak det sidste sæt, der primært var brunt.

Avaks dele kunne kombineres med Hakanns for at skabe en ikke-kanonisk alternativ model, hvis byggevejledning var delt mellem instruktionshæfterne i de to sæt. Avak kan kombineres med Hakann- og Zaktan-sættene for at skabe Protodax-modellen.

En Avak-minifigur blev udgivet i 2006 i legesættene Porten i lavakammeret og Piraka-fæstningen.

I en Nestle-kampagne i 2006 blev Avak udgivet som et lille kampagnesæt under navnet 6997 Brown Piraka - Avak. Det bestod af 3 dele, som i modsætning til de fleste andre reklamevarer var kompatible med LEGO-klodser. Kampagnesættet indeholdt en krop, 'hænderne' og ammunitionen til affyring.

Citater[]

"Avak er en af dem, en ambitiøs, utilfreds opfinder, som vil finde det svært at arbejde, efter jeg har fået fjernet hans hænder."
Den Beskyggede, Dark Hunters

" Næsten øjeblikkeligt var han et problem. Klagede, stillede spørgsmålstegn ved ledelden, intrigerede imod sine overordnede... alt dette gav ham sin andel farlige missioner og et antal sessioner med smertens mestre. På en eller anden måde overlevede han det hele..."
— Den Beskyggede, Dark Hunters

"Når det her er overstået, behøver du ikke bekymre dig om vand, eller noget andet, igen."
— Avak til Balta, Dødens Ø

Trivia[]

  • Avak's tilnavn i reklamer er "Aftrækkeren" (eng. "The Trigger").
  • Fordi bionicle.com begyndte at udgive egenskabsstatistiker for personer i 2007, har personerne fra 2006 ikke nogen officielle egenskabsstatistikker. Interessant nok har spillet Piraka Attack statistikker for Pirakaerne, der ligner dem, der senere ville blive vist på hjemmesideb. På en skala fra et til fem, hvor fem er den højest mulige score, har Avak en styrkescore på 4, en fysikscore (eng. agility) på 4, en hastighedsscore på 2 og en intelligensscore på 2.
  • Avak fortalte Kopaka, at han plejede at arbejde for de Mørke Jægere som fangevogter, men Den Beskyggede sendte ham bort til Makuta-Broderskabet efter for mange klager om, at fængslerne vag for nemme at bryde ud af.[4] Dette var dog en løgn, i håb om at Toaerne ville holde ham i live, hvis Pirakaerne tabte, for han havde fået din fængselskraft før han blev rekrutteret til de Mørke Jægere.[5]

Optrædener[]

Bøger Tegneserier Online Multimedie

Legends

Guides

Ignition

Føljetoner

Noveller

Animationer

  • Piraka-onlineanimationerne (IK)

Reklamer

Onlinespil

Videospil

Brætspiæ

Se også[]

  • Galleri:Skakdi § Avak

References[]

Eksterne links[]

en:Avak de:Avak fr:Avak es:Avak

Advertisement