BIONICLE Wikia
Advertisement

Denne side omhandler indhold fra BIONICLE Generation 1

"Seks hærer, der alle kæmpede om en glitrende, sølvfarvet væske, der ændrede eller destruerede, alt hvad den berørte - nogle så den som en kraftkilde, andre som et våben. Slag rasede overalt på planeten og bevægede sig frem og tilbage, indtil nogen et eller andet sted opdagede en måde at udnytte denne kraft på. Og ... tja, du kender resten af historien.... Planeten gik i stykker."
Glatorian Gelu til Gresh, Raid on Vulcanus

Kernekrigen
DrømmepestenSplintringen
Illustration Kernekrigen
Begivenhed
Vidner Spherus Magnas beboere
Tid 100.000 år siden
Handlinger Hærer kæmper mod hinanden om kontrol over energifyldt protodermis
Betydning Stor

Kernekrigen (eng. the Core War) var en krig, der blev udkæmpet på Spherus Magna mellem verdenens rivaliserende elementstammer over besiddelsen af energifyldt protodermis, der udsprang fra planetens kerne. Elementherrerne, lederne af Spherus Magnas stammer, påbegyndte striden og indkaldte planetens krigerklasse-skabninger til at kæmpe k deres hærer. Krigen kulminerede omsider i en planetomspændende kataklysme kendt som Splintringen, og Spherus Magna gik i tre separate stykker.

Historie[]

Opdagelsen af energifyldt protodermis[]

AVSEH Energifyldt protodermis opdages

Energifyldt protodermis opdages

Planeten Spherus Magna havde længe huset store mængder af energifyldt protodermis inde i dens kerne. Jordstammen opdagede det først, men holdt dens opdagelse hemmelig og ventede på, at en anden stamme skulle opdage det.[1] Da en del af substansen formåede at trænge op på planetens overflade i Den Nordlige Frost, opdagede Isstammens Agorier det og begyndte med at undersøge væsken.[2] Jordstammen opmuntrede Isstammen til at tage det energifyldte protodermis og begynde en krig.[1]

Efter at være blevet informeret om opdagelsen, lykkedes det Isens Elementherre at sikre sig kontrol over den kilden. De andre Elementherrer var ude efter den kraftfulde substans og erklærede krig mod hinanden over den, hvilket brød den langvarige gensidige fred, der var blevet holdt imellem dem. De Store Væsener, gådefulde skabere og forhenværende ledere af planeten, fandt substansen fascinerende og sendte Raanu og Kyry for st hente noget af substansen, så de kunne bruge det i deres forsøg.[3]

Forberedelser på krigen[]

Planetens krigerart blev indrulleret i de seks hære og begyndte at kæmpe mod hinanden. Elementherrerne forblev i deres bosættelser og dirigerede tropperne. Agorierne begyndte at fungere som støtte og blev i landsbyerne for at hjælpe deres soldater.[kilde mangler] Surel, en kriger for Isstammen, fik til opgave at træne [[Jernulv|Jernulvene], de Store Væseners tidligere kreationer, til at være krigsvåben.[4]

Krigen[]

Kampene rasede over hele planeten og involverede størstedelen af ​​befolkningen. De Store Væsener foragtede krigen og forsøgte at dæmpe volden med diplomati, men mislykkedes ved hvert forsøg. På trods af mængden af ​​krigere nåede krigen aldrig de Sorte Piggebjerge. Benjægerne strejfede rundt i ørkenerne og undgik enhver militaristisk kamp. Jernstammen deltog heller ikke i krigen, idet størstedelen af deres befolkning var blevet udraderet af en pest.[kilde mangler] Jordstammen afholdt sig fra krigen og ytrede bekymring for planetens naturlige miljø.[1]

Adskillige soldater blev smeltet sammen med træerne i en skov ved Junglens Elementherres magt. Området kom senere til at hedde Sværdskoven, efter de våben, som soldaterne stadig holdt.[5]

Vastus, en feltkommandant for Junglestammen, blev udvalgt til at lede en hemmelig sabotageoperation under krigen. Hans indsats var stort set succesfuld, selvom en ulykke under en mission, der gik ud på at udløse en lavine, ved et uheld forårsagede et stort antal ikke-stridende Agoriers død.[6]

Gelu blev til sidst desillusioneret over kampene og forlod hæren. Han var dog ude af stand til at undslippe krigen og blev fanget i et slag. Hans bedste ven, Surel, blev alvorligt såret under kampen og mentes at være omkommet.[6]

Junglestammen kæmpede mod en Klippestamme-bataljon ledet af Stronius. Endnu et slag blev udkæmpet ved Leins VadestedW.[6]

Efter at have modtaget og studeret en prøve af energifyldt protodermis, indså de Store Væsener, at energifyldt protodermis forårsagede skade på planeten. De begyndte at konstruere Store Ånd-robotten, og vendte således tilbage til et gammelt projekt. De skabte også Baterraer e og programmerede dem til at myrde enhver væbnet kombattant i krigen. Baterraerne begyndte at myrde krigens krigere.[2]

Slaget i Disens Felt[]

Vandstammen, ledet af Tarix, og Ildstammen, ledet af Ackar, sloges i Disens Felt, et sted i Den Store Jungle.[6]

Kampagnen til Isstammens tuneller[]

Certavus' deling besejrede en hær af Sandstamme-krigere, men på turen hjem blev de angrebet af Skraller. Vandets Elementherre udpegede Tarix til at føre en hær forbi den svækkede Isstamme, men de kom i konflikt med Junglestammen, ledet af Vastus. Tarix foreslog til sidst en våbenhvile. Tarix og Vastus besluttede at bevæge sig mod nogle rapporterede hemmelige underjordiske Isstamme-tunneler og havde til hensigt at bruge dem til deres fordel. De kombinerede styrker bevægede sig gennem Den Store Skov, men blev opdaget af en Ildstamme-legion ledet af Malum, som brændte en del af skoven ned. Tarix og Vastus nåede den hemmelige tunnels placering og gemte sig, da Malums styrker vendte tilbage, men Vastus greb fat i en af ​​Tarix' vandklinger og beskød Malum med elementar vand for at skabe en distraktion og undslippe. Junglestammen flygtede, mens Ild- og Vandstammerne sloges, men den pludselige ankomst af Certavus' deling fik Malum til at beordre et tilbagetog. Certavus' krigere rejste snart væk for at kæmpe et andet sted.[7]

Slaget ved Jernkløften[]

Et månedlangt slag fandt sted i Jernkløften, et slag som Ackar deltog i, nær afslutningen på ​​krigen. På grund af det farlige terræn blev hære ofte tvunget til at gemme sig og lade sig opsøges. Snævre korridorer tvang hærene til at bevæge sig i én række, hvilket resulterede i massive tab af liv, når der udførtes bagholdsangreb.[8]

Den sidste beslaglæggelse af energifyldt protodermis[]

Stronius, kommandør for en Klippestamme-legion, bekæmpede Isstamme-styrkerne og lykkedes med at svække deres greb om den energifyldte protodermis-kilde. Ildstammen udnyttede svagheden og ledte et angreb ind i Den Nordlige Frost for at gøre krav på den energifyldte protodermis og formåede at erhverve noget af den. De begyndte at dræne og indsamle substansen, og deres indsats svækkede planetens stabilitet endnu mere.[2]

Som et resultat af Ildstammens indsats, brød planeten fra hinanden i flere stykker, en begivenhed, der omtales som Splintringen. Elementherrerne var fanget og ville ikke kunne undslippe i nogen tid.[4] Den færdige Store Ånd-robot, styret af Mata Nui, blev opsendt under kaosset, sendt ud på en mission, der til sidst ville føre den tilbage til planeten, hvor den ville hjælpe med at reparere ødelæggelsen.[2]

Eftermæle[]

I kølvandet på katastrofen kom de overlevende på Bara Magna hurtigt til den konklusion, at en altfavnende krig var umulig i deres ødelagte samfund. Arenakampsystemet blev grundlagt af veteraner fra Kernekrigen for at afgøre stridigheder mellem stammer på en civiliseret måde. Mens et lille antal af krigeroverlevende boede i Agori-landsbyerne, blev resten omvandrende banditter, der var dømt til at leve i ødemarkerne. Bara Magna-samfundet blev ude af stand til at innovere sin egen teknologi og måtte i stedet lede efter rester af de Store Væseners teknologi, der passede til deres behov.[6]

De overlevende på Bota Magna førte langt mere behagelige liv, idet de var omgivet af en egn med rigelig flora og fauna. Nogle Agorier kom til at give de Store Væseners teknologi skylden for katastrofen og kombinerede deres rustning med plantemateriale for at komme tættere på naturen.[kilde mangler]

Ingen Agorier eller andre er kendt for at have overlevet på Aqua Magna.

Optræder i[]

Books Comics Online

Romaner

Guidebøger

Aktivitetsbøger

Grafiske romaner

Krønikke

Føljetoner

Noveller

Referencer[]

  1. 1,0 1,1 1,2 Chat with Greg Farshtey, 8. januar 2017 (arkiv)
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 Please specify a comic to cite.
  3. Please specify a comic to cite.
  4. 4,0 4,1 "Kapitel 3." De Store Væseners gåde.
  5. "Kapitel 5." De Store Væseners gåde.
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 6,4 Mata Nui's Guide to Bara Magna.
  7. "Dekadence."
  8. Raid on Vulcanus.

en:Core War de:Kernkrieg fr:Guerre du Noyau es:Guerra del Núcleo

Advertisement