FANDOM

“Tuo punainen soturi taistelee kuin aito Toa.”
Mata Nui Ackarista, Legendan paluu

Ackar
Ackar Legendan paluussa
Henkilö
Laji Spherus Magnan soturilaji
Sukupuoli Mies
Elämäkerralliset tiedot
Syntynyt Useita vuosia eR
Tilanne Elossa
Ammatti Glatorian (ennen),
Yhdistyneiden kylien suojelija
Ryhmät Tuliheimo,
Yhdistyneet kylät
Kyvyt ja varusteet
Voimat Tulen elementaalivoima
Välineet Liekkimiekka,
Thornax-laukaisin,
kilpi

Ackar on Glatorian ja Yhdistyneiden kylien puolustusjoukkojen johtaja. Ennen hän oli Tuliheimon pää-Glatorian ja asui Vulcanuksessa.

Elämäkerta Muokkaa

Soturi Muokkaa

Ytimen sota

Ackar taistelemassa sodassa

Ackar on elävistä Glatorianeista vanhin. Ytimen sodassa hän taisteli Tulen Elementtilordin armeijassa Spherus Magnan planeetalla. Hän osallistui moniin taisteluihin, joista ainakin yhdessä hän johti joukkosa Tarixin johtamaa vesiheimon joukkoa vastaan Sumun kentällä. Myöhemmin hän taisteli Rautakanjonissa. Rikkoutumisen seurauksena hän jäi uudelle Bara Magnan planeetalle.

Tuliheimo vastaan Jääheimo

Ackar taistelemassa Jääheimoa vastaan.

Glatorian Muokkaa

Uudessa yhteiskuntajärjestelmässä Ackarista tuli Tuliheimon ensisijainen Glatorian. Tarixin suostutellessa sotaveteraaneja mukaan järjestelmään Ackarj outuii vakuuttamaan Agorit sen toimivuudesta. Seuraavien vuosien aikana hän voitti Suuren turnauksen monia kertoja.

Kun Vastuksen ja Malumin ottelu oli päättynyt ja Malum oli yrittänyt tappaa Vastuksen, Ackar tuli puhumaan Malumille. Ackar sanoi Malumia onnekkaaksi, kun Viidakkoheimo ei ollut tehnyt valitusta. Malum ei vastannut ollekkaan ja hän alkoi puhumaan lähellä olevista villeistä Voroxeista. Ackar kehotti Malumia rauhoittumaan, ettei Malum saisi Voroxien kaltaista elämää itselleen.

Kun Malum oli yrittänyt tappaa Strakkin, hänet tuotiin kahleissa Raanun ja Ackarin eteen. Kaksikon sanoessa, että jollei Malumia karkotettaisi, Vulcanuksen haasteita ei hyväksyttäisi ja seuraisi sota. Kun Malum päätettiin karkottaa Joutomaille, Ackar ja kolme harjoittelija-Glatoriania saatteli Malumin aavikolle, eikä Malum suostunut ottamaan itselleen miekkaa, vettä, tai ruokaa.

Jonkin aikaa sitten Ackar taisteli Tuliheimon puolesta Jääheimon Gelua vastaan. Ackar voitti ja ansaitsi suuren lastin Exsidiania heimolleen.

Kun Raanu huolestui, ettei lasti ollut tullut, Ackar rauhoitti hänet ja lähti Kiinan kanssa etsimään karavaania. He löysivät sen saattajat Synkkien putousten juurelta, ja Strakkin pelastaman Greshin herättyä he miettivät kuinka pelastaa Skrall-joen pohjaan uponnut exsidian ja kuljettaa se Vulcanukseen ilman vankkureita. Kiina ehdotti vankkurien viemistä Skralleilta ja Strakk lähetettiin vaeltamaan aavikolle ja etsimään Skralleja. Tämä palasi mukanaan vankkurit ja joukko Skralleja, ja näiden lastattua exsidianin vankkureihin kivien taakse piiloutuneet Glatorianit hyökkäsivät. He veivät vankkurit ja lähtivät ratsastamaan pakoon, mutta huomasivat karkotetun Malumin ja hänen Voroxiensa odottavan edessäpäin. Ackar huijasi Voroxit ja Skrallit taistelemaan keskenään, minkä seurauksena karavaani pääsi turvallisesti eteenpäin.

Malum ratsasti heidän ja kerrottuaan Greshin ja Strakkin tulleen luvatta heidän alueelleen palasi. Jonkin ajan kuluttua he kohtasivat joukon kuolleita tai loukkaantuneita Luunmetsästäjiä, ja yhtäkkiä Telluris hyökkäsi Skopio XV-1:llään. Telluris ampui Ackaria Thornaxilla, ja yhdessä GReshin kanssa Ackar harhautti Tellurista tuhoten ajoneuvon telaketjut Exsidian-tangoilla Kiinan kiivetessä alukseen. Kiina pudotti Telluriksen alas Skopio XV-1:n kyydistä ja Ackar totesi helpottuneena tämän selvinneen hengissä.

Joukko jatkoi jälleen matkaansa ja saapui lopulta Vulcanukseen, missä heitä onniteltiin.

Muiden Glatorianien tavoin myös Ackar matkusti viimeisintä Suurta turnausta varten Ateroon. Ensimmäisen ottelun aikana Skrallit hyökkäsivät, ja vaikka Ackar yritti puolustaa kylää muiden Glatorianien kanssa, joutuivat he lopulta perääntymään kyliinsä Skrallien vallattua Ateron.

Vulcanuksen puolustus Muokkaa

Ackar sarjakuvassa

Ackar sarjakuvassa.

Mennessään kerran majataloon Ackar kuuli Raanun, Greshin ja Gelun puhuvan Luunmetsästäjien suunnitelmasta Vulcanuksen ratsaamiseksi. Hän suostui johtamaan kyliä puolustavia Glatorianeja, ja lähti Gelun kanssa heti Joutomaille pyytämään apua Malumilta. He saapuivat tämän luolalle, missä oli kymmeniä Voroxeja, ja saivat tämän viimein suostuteltua auttamaan heitä. Kolmikko teki suunnitelman, ja he hyökkäsivät Luunmetsästäjien leiriin. Lopulta he perääntyivät, ja käytyään kiittämässä Malumia he palasivat Vulcanukseen.

Siellä Kiina yritti vakuuttaa kyläläisiä pakenemaan, mutta he kieltäytyivät ja Kiina alkoi auttaa kylän puolustusten rakentamisessa. Jonkin ajan kuluttua Gresh, Strakk ja joukko harjoittelevia Glatorianeja tuli auttamaan, ja Gresh kertoi saaneensa tietää eräältä Agorilta Luunmetsästäjien aikovan hyökätä Vulcanukseen idästä, Rautakanjonin kautta. Agorit ja Glatorianit alkoivat rakentaa kanjonin reunoille ansoja hyökkääjien varalta.

Seuraavana aamuna Luunmetsästäjät yrittivät hyökätä, ja Ackar valmistautui kohtaamaan heidät, odottaen heitä kylässä muutamien muiden Glatorianien kanssa. Luunmetsästäjät kuitenkin perääntyivät, ja asiasta kummastunut Gresh seurasi heitä. Palatessaan hän kertoi Luunmetsästäjien ratsastaneen suoraan poispäin, ja varmana hyökkäyksen loppumisesta Raanu lähetti kaikki muut Glatorianit Ackaria lukuun ottamatta pois.

Ackar ja Malum

Ackar ja Malum puhuvat hyökkäyksen aikana.

Seuraavana yönä Luunmetsästäjät hyökkäsivät, ja vaikka Ackar onnistui saamaan hyökkääjien johtajan, Feron, pois ratsunsa Skirmixin selästä, ei hän pärjännyt tälle. Muut Glatorianit kuitenkin palasivat, ja yhdessä he tappoivat kaikki kylään hyökänneet Luunmetsästäjät Feroa lukuunottamatta, joka pääsi pakenemaan.

Mata Nuin saapuminen Muokkaa

Muutamien päivien kuluttua Ackarilla ja Kiinalla oli harjoitusottelu. Ackar voitti, mutta Raanu muistutti häntä illan ottelusta Strakkia vastaan ja pyysi häntä taistelemaan parhaansa mukaan. Kiina muistutti häntä Ackarin avusta hyökkäyksestä, mutta Ackar lopetti riidan ja huomasi taivaalta putoavana Kanohi Ignikan, jonka ulkomuotoa ei kuitenkaan erottanut.

Ackar vastaan Strakk

Ackar ottelee Strakkia vastaan.

Illalla Ackar ja Strakk ottelivat Vulcanuksen areenalla, ja monien iskujen jälkeen Ackar viimein löi Strakkin kiveä vasten ja tämä luovutti. Hän otti tämän kilven voitonmerkiksi ja käänsi selkänsä, mutta tuolloin Strakk heitti häntä kirveellään ja tainnutti hänet. Strakk tuli häntä kohti, mutta tuolloin Mata Nui hyppäsi katsomosta ja päihitti Strakkin, pelastaen Ackarin hengen. Glatorian vei hänet kotiinsa, missä hän kertoi elämästään. Mata Nuin kerrottua tulevansa toisesta maailmasta Kiina hyppäsi esiin ja Ackar kertoi hänen olevan luotettava. Kiina lupasi näyttää heille löytämänsä maanalaisen luolan, jos Mata Nui ottaisi hänet mukaansa lähtiessään.

Melkein heti sen jälkeen hän matkusti Thornatusilla Mata Nuin ja Kiinan kanssa Tajunin kylään Hiekkarauskukanjonin läpi. Matkalla he miettivät miten Luunmetsästäjät ja Skrallit tietävät heidän jokaisen liikkeensä, ja kun Mata Nui sanoi että on petturi, Ackar oli samaa mieltä. Kun Skopio hyökkäsi heidän kimppuunsa, joukko Luunmetsästäjiä tuli myös heidän takanaan. Thornatus vahingoittui heidän yrittäessä päästä Skopion ohi ja Ackar taisteli Luunmetsästäjiä vastaan Kiinan kanssa. Otettuaan yhden Luunmetsästäjän pois Kiviratsulta, Ackar käytti olentoa apunaan taistelusssa. Mata Nui voitti kaikki Luunmetsästäjät aiheuttamalla kivivyöryn ja Ackar ja Kiina pääsivät ulos kanjonista. Mata Nuin lautailtua pillerinpyörittäjäkilvellä Thornatukseen Ackar huomasi Tajunista nousevan savua.

Päästyään kylään he huomasivat sen tuhoutuneen ja Agorien paenneen. Gresh ontui loukkaantuneena paikalle ja kertoi Skrallien ja Luunmetsästäjien liittoumasta. Nähtyään Tuman johtamassa Luunmetsästäjäjoukkoa he ymmärsivät hänen puhuneen totta ja kantoivat hänet Kiinan opastuksella Suurten olentojen maanalaiseen laboratorioon. Asetettuaan Greshin makuulle Elementtien luolan keskelle he huomasivat Berixin läsnäolon. Tämän ryhdyttyä parantamaan Greshiä Mata Nui avasi Ignikalla oven salakammioon. Käytyään siellä ja Greshin parannuttua he lähtivät laboratoriosta.

Ackar saa tulivoiman

Ackar saa tulivoiman

Ulkopuolella Mata Nui korjasi Glatorianien aseet Ignikalla ja antoi heille Elementtivoimat, Ackarille Tulen. Ackar kiitti Mata Nuita ja kertoi pitävänsä tätä ystävänään. He jatkoivat matkaansa, ja kerran Kiina kokeili uusia Vesivoimiaan ampumalla kiveä heidän edessään. Ackar alkoi taistella harjoitukseksi hänen kanssaan, mutta ottelu ratkesi Greshin ampuessa Ilmaa heihin kumpaankin. Sitten Ackar opetti heille uusia taistelutaitoja.

Ackar yritti opettaa Mata Nuille kuinka ennustaa vastustajan seuraava siirto ja osoitti taivaalla lentävää lintua. Hän pyysi Mata Nuita kertomaan mihin suuntaan se seuraavaksi lentäisi, mutta tämän ollessa kyvytön vastaamaan Ackar kertoi linnun liikuttavan siipiään menosuuntaan. Mata Nuin vieläkään huomaamatta tätä hän johdatti hänet erään Kiviratsun luokse, ja aloitti taistelun tätä vastaan. Kiviratsun iskiessä häntä Ackar esitti loukkaantuneensa ja sai Mata Nuin liittymään taisteluun. Mata Nui ajoi olennon pois ja Ackar paljaasti olevansa kunnossa ja onnitteli Mata Nuita.

He saapuivat seuraavana päivänä Tesaraan areenaottelun ollessa käynnissä. Ackar alkoi puhua, mutta yleisö käski häntä olemaan hiljaa. Tarix ja Vastus lopettivat taistelunsa antaakseen Ackarin puhua, ja hän kertoi vihollisten liittoumasta ja Tajunin tuhosta. Hän keskeytti siitä seuranneen hälinän käyttämällä Tulivoimiaan, ja sitten hän pyysi areenaottelujärjestelmän lakkautusta ja kylien yhdistämistä.

Illalla Ackar harjoitteli muiden Glatorianien kanssa. Saatuaan tiedon Berixin ja Kiinan sieppauksesta Mata Nui vaati lähteä yksin, jotta Glatorianit voisivat puolustaa kylää. Ackar kertoi hänelle tien Roxtusiin ennen lähtöään.

Pian Ackar johdatti joukon Agoreja sekä Glatorianit Roxtusiin auttamaan taistelussa Skralleja ja Luunmetsästäjiä vastaan. Perillä he taistelivat, ja voittivat Ackarin yhdistäessä voimansa Mata Nuin, Kiinan ja Greshin kanssa valtavan pyörteen luomiseksi. Sitten he palasivat Tesaraan.

Yhdistyneet kylät ja Bara Magnan taistelu Muokkaa

Agorit saivat kylät yhdistettyä, ja Ackarista tuli Yhdistettyjen kylien puolustusjoukkojen johtaja. Mata Nuin kertoessa lähtevänsä jatkamaan tehtäväänsä Ackar suostui auttamaan häntä muiden Greshin, Berixin ja Kiinan kanssa. He lähtivät kohti pohjoista, mutta Mustaharjavuorilla joukko Skralleja hyökkäsi heidän kimppuunsa ja Berix haavoittui. Mata Nui kieltäytyi ystäviensä avusta ja jatkoi matkaansa yksin muiden palatessa etelään.

Pian paluunsa jälkeen Ackar ja Kiina taistelivat Sahmadia vastaan. He käyttivät häneen elementaalivoimiaan ja voittivat. Ennen paluutaan kaupunkiin he varoittivat Sahmadia, ettei tämänkaltaisia enää siedettäisi.

Ackar ja Kiina alkoivat ihmetellä, kuinka Mata Nui ei vielä ollut palannut. Kiina päätti mennä hänen peräänsä vaikka yksin, joten Ackar lupasi hankkia varusteita matkaa varten ja käski Kiinan kutsua Greshin mukaan.

Myöhemmin Mata Nui palasi mukanaan voimanlähde prototyyppirobottiin. Ackar, Kiina ja Gresh lähtivät hänen mukaansa pyytämään Raanulta lupaa robotin käyttöön, mutta Raanu kieltäytyi silti.

Illalla Mata Nui kertoi Ackarille ja Greshille, että Makuta Teridax oli tulossa Bara Magnaan hänen vanhassa kehossaan ja kykenisi tuhoamaan koko planeetan. Ackar sanoi tukevansa tätä silti, mutta Gresh epäili valehteliko Mata Nui päästäkseen itse tyranniksi vanhalla kehollaan. Ackar torui Greshiä, mutta Mata Nui antoi tämän kertoa epäilyksensä.

Glatorian vastaan Rahkshit sarjakuvassa

Ackar ja muut Glatorianit taistelemassa Rahksheja vastaan.

Pian Raanu antoi Mata Nuin käyttää robottia. Teridaxin saavuttua planeetalle Glatorianit yrittivät Greshin neuvosta ampua reikiä Teridaxiin, joka yritti puolestaan tappaa Mata Nuin. Teridax kuitenkin ampui heitä säteellä ja lähetti heidän kimppuunsa Lämpönäön Rahksheja ja Skakdeja.

Kultainen haarniska tuhosi pian Rahkshit ja Mata Nui kukisti Teridaxin. Täytettyään Bara Magnan alueen elämällä Ignikan avulla jälleenyhdistyneestä Spherus Magnasta Mata Nuin prototyyppirobotti mureni. Ackar kumppaneineen juoksi paikalle ja huomasi vain Ignikan jääneen jäljelle. Mata Nui alkoi puhua Ignikan sisältä ja Ackar pyysi ystäväänsä pysymään heidän kanssaan. Mata Nui ei kuitenkan halunnut olla häiritsemässä uudessa yhteiskunnassa ja jäi naamioon.

Spherus Magna Muokkaa

Myöhemmin, Tahu alkoi toiminaan Ackarin ja Kiinan kanssa selvittämään riitoja kahden eri lajien välillä.

Luonne Muokkaa

Areenataistelijana Ackar alkoi tuntea itseään vanhaksi ja uskoi kylänsä menettäneen uskonsa häneen. Hänen ystävyytensä Mata Nuin kanssa kuitenkin palautti hänen halunsa taistella.

Kyvyt Muokkaa

Ackar on vanha, viisas ja kokenut taistelija joka osaa hyvin erilaisia taistelutekniikoita, mutta hän alaka jo ikääntyä ja hidastua.

Alunperin Ackarilla ei ollut mitään kykyjä, mutta Mata Nui antoi Ignikan avulla Ackarille kyvyn hallita Tulen elementaalivoimaa.

BIONICLE.comin tilastot Muokkaa

Voima: 11
 
Ketteryys: 9
 
Sitkeys: 10
 
Älykkyys: 10

Varusteet Muokkaa

Ackar kantaa Thornax-laukaisinta ja Liekkimiekkaa. Areenalla hän on myös käyttänyt kilpeä. Ackarilla on myös sisustanut kotinsa moinilla voittamillaan kilvillä.

Esiintymiset peleissä Muokkaa

Ackar GA2

Ackar Glatorian Arena 2:ssa

Glatorian Arena 2 Muokkaa

Glatorian Arena 2 -pelissä Ackar on yksi kuudesta pelattavasta hahmosta. Hänet sai käyttöönsä voittamalla Challenge-otteluiden kolmannen sarjan eli Copper-sarjan tai käyttämällä Ackar-setin kanisterista löytyvää B. I. O. -koodia. Kevyessä hyökkäyksessä hän lyö kevyesti miekallaan. Raskaassa hyökkäyksessään hän nostaa miekkansa taakse ja iskee sillä. Hänen pohjatilastonsa ovat:

  • Voima: 11
  • Sitkeys: 10
  • Ketteryys: 9
  • Mieli: 10

Ackar esiintyy pelissä myös tietokoneen ohjaamana vastustajana Challenge-otteluissa muiden pelihahmojen tavoin. Ackar on vastustaja pelattaessa kaikilla muilla hahmoilla kuin Ackarilla. Silloin häntä ei voi kohdata vastustajana.

Lainauksia Muokkaa

“Voittaminen ei ole kiinni vain aseista.”
— Ackar, Legendan paluu

“Kärsivällisyys on suuren Glatorianin tärkein hyve.”
— Ackar, Legendan paluu

“Glatorianeiden uskollisuutta et voi epäillä, mutta emme voi puhua puolestasi. En usko että minulla on sinulle enää mitään opetettavaa, mutta pyydän, ystävänä, auta meitä.”
— Ackar, Legendan paluu

“Kuuntelepas nyt tarkaan orjakauppias. Olet ulkona liiketoimistasi tästä päivästä lähtien.”
— Ackar Sahmadille, Valley of Fear
Ackar settinä

Ackar settinä

Kulissien takana Muokkaa

Ackarin äänenä toimii Jim Cummings Legendan paluussa.

Settitietoa Muokkaa

Ackar julkaistiin yhtenä kuudesta "Glatorian Legends" -seteistä kesällä 2009. Setti sisälsi 55 osaa, mukaan lukien Thornax-laukaisimen, Thornax-hedelmän ja "elämälaskurin", jota voi käyttää BIONICLE Action Figure Gamessa.

Esiintymiset Muokkaa

Kanoniset

Epäkanoniset

Ei epäkanonisia esiintymisiä

Ulkoisia linkkejä Muokkaa