BIONICLE 5 on epävirallinen nimitys viidennelle, peruutetulle BIONICLE-elokuvalle jonka oli alunperin tarkoitus kertoa vuoden 2010 tarinaa ja Mata Nuin matkaa Labyrinttilaaksossa.

Alla on Greg Farshteyn alkuperäisestä tiivistelmästä tehty tiivistelmä. BIONICLE 5 ei sijoitu kaanonissa pääulottuvuuteen, vaan yhteen vaihtoehtoismaailmoista. Alkuperäisessä tiivistelmässä mainnittujen uusien hahmojen nimet eivät ole LEGO-yhtiön hyväksymiä.

Tiivistelmä[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Mata Nui oli saapunut Bara Magnaan ja johtanut Agorit ja Glatorianit voittoon Skralleja vastaan. Hän oli huomannut Agorien kylien muodostavan valtaisan robotin ja kiitokseksi häntä auttaneille sotureille antanut heille elementaalivoimat ja nimennyt heidät Toiksi.

Mata Nui tovereineen oli seissyt korkealla kalliolla ja huomannut Berixin löytämässä kolikossa kuvan Bara Magnan robotista ja toisella puolella kuvan kartasta. Toverukset olivat päättäneet lähteä etsimään kartan kuvaamaa paikkaa.

Myöhemmin Ackar istui viidakossa nukkumassa, mutta Kiina herätti hänet. Mata Nui, Ackar ja Kiina olivat hylätyllä Skrallien vartioasemalla ja olivat löytäneet itselleen uudet haarniskat ja aseet. Ackar ja Mata Nui puhuivat, kuinka Berix oli lähetetty kotiin, mutta yhtäkkiä he kuulivat äänen takaansa. Ackar meni tutkimaan, mutta menetti uuden Tuli-voimansa hallinnan sulattaen puun ja tehden itsestään helpon kohteen piileskelleelle Skrall-soturille.

Mata Nui huomaa tämän ja yhtäkkiä Skrallin takana oleva kivi heräsi eloon ja tarttuu Skralliin hetken ajaksi. Kiven palattua elottomaksi Skrall selitti halunneensa Mata Nuin ryhmän mukaan, mutta säikähtäneensä liekkejä ja luullen tulleensa hyökkäyksen kohteeksi. Mata Nui ymmärsi häntä, huolimatta Kiinan vastusteluista.

Ackar mietti kuinka Mata Nui herätti kiven eloon ja on kyllästynyt uusiin voimiinsa, jotka melkein tappoivat hänet. Mata Nui kysyi Skrallin nimeä, mutta tämä vastasi, ettei hänellä ollut sellaista. Haluten tälle kutsumanimen Ackar antoi Skrallille lempinimen, mitä Skrall itse piti kunniana.

Ryhmä jatkoi matkaansa ja Skrall kertoi uteliaalle Mata Nuille kuinka he olivat joutuneet lähtemään aiemmalta elinalueeltaan valtaisasta tulivuoresta tulevien hyökkääjien takia. Mata Nui totesi tulivuoren mahdollisesta olevan hänen etsimänsä. Heidän kulkiessaan eteenpäin kukaan ei huomannut jonkun ilmestyvän läheisestä vuorenkyljestä ja lähtevän seuraamaan heitä.

Nelikon lähistölle ilmestyi joukko Baterroja, jotka eivät hyökänneet heidän kimppuunsa vaan ajoivat heitä eteenpäin sulkien tien takaisin. Heidän jatkaessaan matkaansa he päätyivät valtaisaan kanjoniin. Eräällä aukiolla luonto näytti sotineen itseään vastaan, ja he huomasivat erään viidakkoheimon Glatorianin (epävirallisesti Oris) hautautuneena kivikasan alle. He pelastivat Glatorianin ja tämä lähti kulkemaan heidän kanssaan.

Seuraavana päivänä he kulkivat viidakossa ja joutuivat kasvien hyökkäämäksi, jotka Kiina kuitenkin vedellä ajoi pois. He huomasivat kaksi Glatoriania köynnösten vankina ja Skrall vapautti heidät kilvellään. Glatorianit olivat rautaheimosta ja jääheimosta, jotka ansaitsivat elantonsa järjestämällä pilataisteluita. Huomattuaan Skrallin he tiesivät ansaitsevansa paljon, jos voittaisivat Skrallin pilataistelussa.

Mata Nuin kantama kolikko putosi maahan ja hän huomasi sen kuvion muuttuvan aina käännettäessä. Ryhmä jatkoi matkaansa ja päätyi tulvineelle alueelle, ja rakennettuaan lautan alkoivat purjehtia. Vedet alkoivat kuitenkin tyrskytä aiheuttaen lautan kaatumisen ja hajoamisen. Vedestä ilmestyi valtaisa käsi ja veti Mata Nuin ja Kiinan mukanaan. Syvyyksissä heidät sinen vetänyt olento esittäytyi veden Elementtilordiksi, ja kertoo muidenkin kaltaistensa jääneen vangiksi Labyrinttilaaksoon. Hän aisti Kiinassa yhteyden veteen ja Mata Nuissa suuren voiman. Elementtilordi pyysi heitä palvelijoikseen ja sanoi ettei välitä toisista. Mata Nui kieltäytyi, mutta Kiina epäröi kunnes näki Elementtilordin hukuttavan Mata Nuin ja hyökkäsi. Hän tarttui Mata Nuihin ja palasi pinnalle. Joki alkoi jäätyä, mutta Kiina onnistui Ackarin liekkivoiman ansiosta uimaan pakoon kapealla muurin rajaamalle luodolle, missä muut olivat.

Mata Nui vilkaisi kolikkoaan ja ymmärsi sen vaihtuvan muodon johtuvan vuorten liikkeistä. Ackar käytti voimaansa sulattaakseen muuriin suuren reiän, mutta sen sulkeuduttua rikkoi muurin vihaisena sanoen miekkaa tulivoimaa hyödyllisemmäksi. Hän sanoi Mata Nuille, että ehkä tämän tulisi ajatella ystäviään täällä eikä niitä, jotka jätti jälkeensä maailmaansa. Kolme heidän labyrintissä tapaamaansa Glatoriania eivät ymmärtäneet, mutta kysyivät mitä tehdä seuraavaksi. Mata Nui sanoi, ettei tiedä mutta lähetti silloin tietämättään painovoima-aallon muuriin rikkoen sen. Ryhmä juoksi aukon läpi ja päätyi kivijoen luo. Viidakkoheimon Glatorian huomasi Skrallin kadonneen, ja huolimatta Mata Nuin puolusteluista Glatorian toteaa ryhmän pärjäävän yhtä huonosti kuin hän omillaan. Kaikki kuulevat avunhuudon, ja huomattuaan Skrallin hengenvaarassa keskellä järkälejokea Rautaheimon ja Jääheimon Glatorianit tekivät yhteistyötä tämän pelastamiseksi turvatakseen ansionsa.

Kiina ampui Ackaria vedellä lyöden tämän vuorenkylkeä vasten, ja Kiina vastasi näiden ihmettelyihin antaneensa tälle oppitunnin. Hänen mukaansa Ackar sanoi itseään Mata Nuin parhaaksi ystäväksi, mutta ilmeisesti piti vain tämän antamista lahjoista tai kun oli samaa mieltä tämän päätöksistä. Ackar pyysi Mata Nuilta anteeksi, ja kertoi, ettei ollut muistanut kuinka vaikeaa hyvän ystävän saaminen on. Ackar myös kysyi, kuinka Mata Nui tuhosi muurin. Mata Nui vastasi omanneensa joskus paljon enemmän voimia, ja että ilmeisesti ne palasivat hänelle sitä mukaa kun hän lähestyi pohjoista. Hän mietti, oliko vaaraksi toisille, ja neuvoi näitä pysymään riittävän etäällä. Skrall ilmoitti, ettei joukko halunnut ketään muuta johtajakseen, ja että Mata Nui onnistuisi varmasti johtamaan heidät paikan läpi. Hän myös kertoi ainoan tien alas jokea olevan kiveltä kivelle hyppiminen.

Ryhmä alkoi matkata tuolla tavoin, ja päätyi lopulta kiviputouksille, joista he pääsivät Mata Nuin nyt hallitseman painovoiman ansiosta. Laskeuduttuaan turvallisesti he huomasivat olevansa laavatasangolla. Ryhmä alkoi matkata väistellen liekkejä ja laavavirtoja, päätyen lopulta oudon kulhon luo. Skrall heitti siihen matkalla keräämänsä eri elementtejä edustavat kappaleensa ja paljasti olleensa siellä todellisuudessa Tuman käskystä tekemässä liiton Elementtilordien kanssa. Vastineeksi tulivuoreen pääsystä he auttaisivat Skralleja valtaamaan planeetan.

Elementit levisivät muodostaen Elementtilordit, kunnes kaikki kuusi olivat paikalla. Elementtilordit alkoivat taistella keskenään ryhmän ollessa keskellä. Mata Nui onnistui suojaamaan heitä, mutta Rauta- ja Jääheimon Glatorianien ollessa vaarassa Skrall muuttui ja pelasti heidät.

Tiimi alkoi perääntyä kohti tulivuorta, onnistuen hetkeksi eksyttämään Elementtilordit. Saavuttuaan tulivuorelle Mata Nui tunsi sisällä olevan voiman olevan sama kuin hänen vanhassa kehossaan, ja huomasi tulivuoren todellisuudessa olevan voimalaitos. Hän myös kertoi, että heidän olisi vietävä voimalähde sisältä aavikolle estääkseen Elementtilordeja saamasta sitä. Tulivuori purkautui, ja Mata Nui ja Ackar tajuavat tarvitsevansa purkauksen. Mata Nui löysi sisäänkäynnin, jossa oli kuusi kuulaa, jokainen erivärinen, sekä niiden keskellä seitsemäs symboli. He yrittävät eri yhdistelmiä, mutta Mata Nui ymmärsi avaamisen vaativan yhteistyötä: kaikkia symboleja olisi painettava samanaikaisesti. Hän myös sanoi seitsemännen symbolin liittyvän jotenkin häneen, ja kosketti sitä muiden koskettaessa omiaan. Sisäänkäynti avautui ja he menivät sisään, mutta Elementtilordit räjäyttivät sen ennen sen sulkeutumista. Skrall sekä heidän labyrintissä tapaamansa Glatorianit suostuivat pidättelemään heitä.

Ackar, Kiina ja Mata Nui kulkivat tunneliverkostossa ja löysivät hylätyn ajoneuvon. Kolmikko meni sisään ja alkoi kiiruhtaa kohti ydintä. Samaan aikaan Jään ja Tulen Elementtilordit olivat ohittaneet heidän liittolaisensa ja seurasivat heitä. Mata Nui iski ytimeen ajoneuvolla, saaden ytimen ylikuormittumaan ja kipinöimään. Elementtilordien päästessä ytimeen paikka räjähti. Tulivuoresta säteili voima-aaltoja, jotka mursivat labyrintin seinät. Ulkopuolella taistelleet Glatorianit pääsivät turvaan, mutta Elementtilordit eivät olleet yhtä onnekkaita. Labyrintin murtuessa Mata Nuin ja hänen kahden toverinsa alus katosi taivaalle.

Tulivuoren voima iski robottikehoon aavikolla. Agorien katsellessa osat yhdistyivät ja se käynnistyi.

Alus kiersi avaruudessa ja laskeutui lopulta Bota Magnaan. Kolmikko astui ulos vahingoittumattomina, mutta huomasivat lähistöllä biomekaanisia dinosauruksia.

Hahmot[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Ulkoisia linkkejä[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]