FANDOM

BIONICLE Adventures 1: Mystery of Metru Nui
Mystery of Metru Nui
Kirja
Tyyppi Romaani
Sarja BIONICLE Adventures
Julkaisu 1. helmikuuta 2004
Henkilökunta
Kirjoittaja Greg Farshtey
Julkaisija Scholastic

Mystery of Metru Nui (suomeksi "Metru Nuin mysteeri") on BIONICLE Adventures -kirjasarjan ensimmäinen osa. Vuonna 2004 julkaistun kirjan on kirjoittanut Greg Farshtey.

Juoni Muokkaa

Prologi Muokkaa

Turaga Vakama katseli Matoraneja, jotka rakensivat veneitä Metru Nuille purjehtimista varten. Tahu Nuva tuli hänen luokseen pyytäen Vakamaa kertomaan Toille kaiken Metru Nuista. Amaja-ympyrän luona Vakama aloitti ensimmäisen tarinansa Metru Nuista.

Tuhat vuotta sitten Muokkaa

Kapura käveli Ta-Metrun laitamilla. Hänen tehtävänään oli varmistaa, ettei hylätyille alueille ollut jäänyt mitään tärkeää. Yhtäkkiä hän kuuli Morbuzakhin köynnösten luikertelevan takanaan. Hän kääntyi katsomaan ja näki köynnösten tuhoavan rakennuksen muutamassa sekunnissa.

Toisaalla eräs Matoran tutki oudon nelijalkaisen olennon, Nidhikin, antamaa kivitaulua. Taulussa oli kuva kuudesta mahtikiekosta ja niiden sijainnit tietävien kuuden Matoranin nimi. Nidhiki käski hänen hankkia mahtikiekot itselleen ja tuoda ne hänelle. Tästä hyvästä Matoran saisi hyvän palkkion eikä saisi Nidhikiä peräänsä. Hän myös kertoi Matoranille kuudesta Toa Metrusta, joiden hän uskoi käyttävän mahtikiekkoja Morbuzakhia vastaan.

Ga-Metrun Suuressa temppelissä kuusi Matorania oli juuri muuttunut Toa Metruiksi. He olivat kukin saaneet Toa Lhikanilta Toa-kiven ja kartan tiettyyn kohtaan Suuressa temppelissä. Kaksi outoa olentoa oli kuitenkin vanginnut Lhikanin tämän annettua viimeisen Toa-kiven Vakamalle. Matoranit olivat matkustaneet Suuren temppeliin ja muuttuneet Toiksi asetettuaan Toa-kivensä Suvaan. Suvan sisältä kukin Toa valitsi itselleen välineet. He löysivät myös omat Toa-kiekkonsa. Yhtäkkiä Vakama sai näyn, jossa Metru Nui tuhoutuu ja korjaantuu. Kuusi mahtikiekkoa lensivät häntä kohti ja vapauttivat voimansa Morbuzakhiin, joka kuihtui pois. Näyn päättyessä Vakama näki kuusi Matorania, jotka tiesivät mahtikiekkojen sijainnit. Toa Metrut päättivät etsiä Matoranit ja palata sitten Suureen temppeliin.

Nokama lähti etsimään Vhisolaa, mutta tämän koti oli tyhjä. Vhisolan päiväkirjasta hän saa tietää, että Vhisolan tietävän hänen muuttumisestaan Toaksi ja aikovan löytää mahtikiekon. Vhisolan naapurien kutsuttua paikalle ryhmän Vahkeja Nokama joutui pakenemaan kanavien kautta. Etsiessään Vhisolaa koulusta hän löysi Nidhikin rikkoman taulun, jonka mukaan mahtikiekot kykenivät kukistamaan Morbuzakhin. Nokama palasi Vhisolan kotiin ja käytti veden elementaalivoimaansa Vahkien harhauttamiseen. Nokama löysi veistoksen, joka paljasti yhden mahtikiekon olevan kätkettynä Suureen temppeeliin. Nokama lähti kiiresti takaisin kohti Suurta temppeliä. Matkalla hän näki Vhisolan olevan putoamaisillaan korkean rakennuksen katolta. Nokama pelasti hänet ja sai tietää Nidhikin jahdanneen tätä. Vhisola näytti hänelle Ahkmoulta saamansa viestin, jossa tämä kehotti Vhisolaa tuomaan hänelle mahtikiekkonsa.

Ta-Metrussa Vakama oli joutunut keskelle Morbuzakhin hyökkäystä. Jäädytys-Kanokan avulla hän kuihdutti köynnökset ja sai samalla tietää Morbuzakhin inhoavan kylmää. Kuultuaan Nuhriin etsineen takomaansa Suurta Kanohia hän lähti etsimään samaa naamiota protodermiksen käyttöönottokeskuksesta. Keskuksen työntekijä antoi hänelle kivitaulun, jonka Nuhrii oli lähtiessään pudottanut. Taulussa oli viesti, jossa Nuhriin käskettiin tulla yksin hylättyyn asumukseen Ta-Metrun pohjoisosassa. Tajuten hänen olevan vaarassa Vakama lähti etsimään tätä. Perillä hän näki Morbuzakhin köynnöksiä luikertelemassa kohti rakennusta, jossa Nuhrii oli. Kanokaa käyttäen Vakama teleporttasi ne johonkin toiseen paikkaan Metru Nuilla. Rakennuksen sisällä Nuhrii oli ansassa kivimurskan alla. Vakama kaivoi Nuhriin esiin. Nuhrii suostui auttamaan Vakamaa mahtikiekon etsimisessä.

Onu-Metrussa Whenua yritti päästä sisälle Arkistoihin. Aikaisemmin hän oli käynyt Tehuttin kotona ja löytänyt Vhisolan allekirjoittaman viestin, jossa Arkistoihin luvattiin eksoottinen Rahi vastineeksi mahtikiekosta. Whenua onnistui pääsemään sisälle Arkistoihin. Nähdessään kaiverruksen Nui-Jagasta hän muisti sen olleen sama Rahi, jota Vhisola oli tarjonnut. Tajuten Rahin olevan Po-Metrusta hän tajusi viestin olleen luultavasti huijausta ja jonkun muun kuin Vhisolan kirjoittama. Etsiessään Tehuttia Whenua putosi Arkistojen alimmille tasoille. Irralleen päässyt lämpönäön Rahkshi hyökkäsi hänen kimppuunsa. Päästäkseen eroon Rahkshista Whenua vapautti Arkistoihin vangitun Muakan. Muakan ja Rahkshin taistellessa Whenua pelasti Tehuttin huoneesta, jossa tämä oli ansassa.

Nidhiki palasi uhkailemaan Matorania. Hän toi mukanaan suurikokoisen toverinsa. Nidhiki uhkailee Matorania ja käskee tätä yrittämään kovemmin mahtikiekkojen hankkimiseksi.

Ko-Metrussa Nuju oli löytänyt Ehryen kotoa kartan kouruasemista. Karttaan merkityllä kouruasemalla hän kuuli Ehryen keskustelleen toisesta Metrusta tulleen Matoranin kanssa. Puhuessaan erään tutkijan kanssa hän kuuli Ehryen rynnänneen sisään ja jatkaneen matkaansa erään Tiedon tornin huipulle. Nuju seurasi tämän jälkiä huipulle ja loi uuden Tiedon tornin saamallaan kristallilla. Nuju näki Ehryen ansassa erään tornin huipulla olevien jääkuutoiden takana. Kyseinen torni oli myös hajoamaisillaan. Nuju käytti jäävoimaansa tornin korjaamiseen ja vapautti Ehryen. Alhaalla hän sai selville, että torni oli yritetty hajottaa tarkoituksella ja nelijalkainen olento oli ollut paikalla.

Le-Metrussa Matau liikkui hallitsemattomasti peukaloidun kourun sisällä. Hän hidasti nopeuttaan ilman elementtivoimallaan ja pääsi ulos kourusta. Matau etsi Orkahmia Ussal-talleilta. Orkahmin kärrystä hän löysi tiedot tämän matkoista koodattuna. Koodattu viesti paljasti Orkahmin menneen Sektori kolmelle. Jäljittäessään häntä Matau löysi kaiverruksen, jossa oli Orkahmin Pewku-nimisen Ussal-ravun nimi. Lopulta hän löysi Orkahmin keskeltä kaapeleista tehtyä ansaa ja vapautti hänet. Morbuzakhin köynnökset hyökkäävät heidän kimppuunsa. Matau ja Orkahm kuitenkin pakenevat lentämällä.

Onewa juoksi Po-Metrun Patsaskenttien halki. Ahkmou oli erään veistoksen päällä. Aikaisemmin Onewa oli käynyt Ahkmoun kotona ja työpaikalla. Hän oli löytänyt useita esineitä, jotka olivat peräisin muista kaupunginosista. Onewa kiipesi patsaan päälle, mutta Ahkmou pakeni nähtyään Nidhikin alhaalla. Onewa jahtasi Ahkmouta Kouruasemalla 445. Ahkmou suostui auttamaan Onewaa, mikäli he lähtisivät heti. Onewa huomasi Vahkien ja Nidhikin tarkkailevan heitä ja suostui.

Palattuaan Suureen temppeliin Matoranien kanssa Toa Metrut totesivat yhden Matoraneista valehtelevan. Onewa kertoi Ahkmoun tienneen Toia olevan kuusi ja kutsuneen Nidhikiä nimeltä. Kukin Toa muisti Ahkmoun nimen nousseen esiin heidän etsiessään Matoraniaan. Onewa ehdotti Ahkmoun viemistä Vahkeille, mutta Vakama muistutti heidän tarvitsevan häntä. Heidän puhuessaan Morbuzakh romahdutti pienen Ga-Metrun temppelin mereen.

Epilogi Muokkaa

Turaga Vakama keskeytti kertomuksensa luvaten jatkaa seuraavana päivänä. Toa Nuvat lähtivät kukin omaan suuntaansa keskustellakseen oman Turagansa kanssa.

Hahmot Muokkaa