FANDOM

Trial by Fire
Trial by Fire
Kirja
Tyyppi Romaani
Sarja BIONICLE Adventures
Julkaisu 1. huhtikuuta 2004
Henkilökunta
Kirjoittaja Greg Farshtey
Julkaisija Scholastic

Trial by Fire (suomeksi "Tulikoe") on BIONICLE Adventures -kirjasarjan toinen osa. Vuonna 2004 julkaistun kirjan on kirjoittanut Greg Farshtey.

Juoni Muokkaa

VAROITUS:  Seuraava kirjoitus paljastaa yksityiskohtia juonesta.

Prologi Muokkaa

Toa Nuvat olivat kokoontuneet kuullaakseen jatkoa Turaga Vakaman kertomukselle Metru Nuista. Vakama jatkoi tarinaansa, jossa Toa Metrut olivat päättäneet jakaantua tiimeihin etsiessään mahtikiekot.

Tuhat vuotta sitten Muokkaa

Vakama, Onewa, Nuhrii ja Ahkmou olivat etsimässä Ta-Metrun mahtikiekkoa. Vakaman ja Onewan keskustellessa Morbuzakhin köynnökset hyökkäsivät. Köynnökset nostivat Onewan ilmaan. Vakama pelasti hänet jäädyttämällä köynnöksen Kanokalla. He päättivät oikaista tulikuopille Protodermiksen käyttöönottosulatusuunin kautta. Sulatusuunilla Nidhiki iski Vakaman ja Onewan tajuttomiksi. Nuhriin ja Ahkmoun paetessa kaksi Toaa putosi kouruun kohti sulatusuunia.

Onu-Metrun Arkistoissa Nuju ja Whenua etsivät mahtikiekkoa kahdestaan jätettyään Ehryen ja Tehuttin taakseen. He avasivat vahingossa mutatoituneen Ussalin kammioon vievän oven. Whenua vapautti heidät poriensa tuottaman korkean äänen avulla.

Ga-Metrussa Nokama, Matau, Orkahm ja Vhisola joutuivat piiloutumaan kuivaan kanavaan Bordakheilta. Matau ja Nokama olivat hukkua nestemäisen protodermiksen täyttäessä kanavan. Suuren temppelin luona Nokama sukelsi noutaakseen mahtikiekon syvyyksistä. Hän ei huomannut jättimäistä kalaa, joka yritti nielaista hänet. Samaan aikaan Bordakhit piirittivät Mataun, Orkahmin ja Vhisolan.

Vakama ja Onewa palasivat tajuihinsa. Vakama imi sulatusuunin tulen itseensä. Nähtyään Toain pelastuneen Nidhiki poistui paikalta. Vakama ja Onewa löysivät nopeasti Ahkmoun ja Nuhriin, jotka olivat yrittäneet paeta. Tulikuopilla Onewa harhautti vartiossa olevat Nuurakhit. Vakama ja Nuhrii laskeutuivat erääseen Tulikuopista ja löysivät mahtikiekon. Morbuzakhin köynnökset tarttuivat kiinni heihin. Nuhrii käytti Vakaman viimeisen Kanoka-kiekon Morbuzakhiin, ja he pääsivät pakoon.

Arkistoissa Nuju oli vähällä vapauttaa kaksipäisen Tarakavan. He etsivät mahtikiekkoa huoneesta, jossa Arkistopeto oli vangittuna ja jäivät ansaan huoneeseen. Nuju loi laski huoneen lämpötilaa ja pakotti pedon päästämään heidät ulos. Lopulta he löysivät mahtikiekon huoneesta, joka oli täynnä erilaisia esineitä.

Ga-Metrussa Nokama syöksyi vedenpinnalle. Häntä seuraava kala iskeytyi ylhäällä oleviin Vahkeihin. Matau käytti ilman elementaalivoimaansa ja työnsi loput Vahkit veteen. Hän, Nokama, Orkahm ja Vhisola juoksivat Le-Metruun. He jäljittivät voimakuplassa olevan mahtiekon Pykälään. Matau sukelsi voimakuplaan ja sai mahtikiekon käteensä. Hän pakeni voimakuplasta luomalla pyörretuulen ympärilleen.

Ko-Metrussa Whenua ja Nuju etsivät mahtikiekkoa Tiedon tornien huipuilta. Keerakhit löysivät heidät, mutta Nuju jäädytti ne ilmaan luodakseen sillan kahden Tiedon tornin välille. Tietäen Keerakhien jäljittävän heitä he päättivät odottaa, että nämä menisivät odottamaan heitä suoraan mahtikiekon luokse. Heidän löydettyään oikean paikan Whenua laskeutui maantasalle ja kaivautui Arkistoihin harhauttaakseen Vahkit pois. Keerakhien lähdettyä Nuju löysi mahtikiekon suuresta jääpuikosta.

Po-Metrussa Vakama, Onewa, Nuhrii ja Ahkmou kohtaavat tunnelinkaivajan. He onnistuivat muuttamaan sen lasiksi, jolloin se ei kyennyt liikkumaan rikkomatta itseään. Onewa kiipesi epävakaan patsaan päälle hakeakseen mahtikiekon. Irrotettuaan kiekon hän välttää täpärästi murskaantumasta kaatuvan patsaan alle.

Toa Metrut kokoontuivat jälleen Suureen temppeliin. He päättelivät Morbuzakhin pääjuuren olevan Suuressa sulatusuunissa. Matkalla he piiloutuivat Vahkeilta rakennukseen, joka oli täynnä Morbuzakhin siemeniä. Siemenet muuttuivat köynnöksiksi, jotka kietoutuivat heidän ympärilleen. Toat ja Matoranit pakenivat rakennuksesta. Nuju ja Onewa käyttivät elementaalivoimiaan romahduttaakseen rakennuksen ja haudatakseen siemenet.

Toat ja Matoranit astuivat Suureen sulatusuuniin johtavaan kammioon. Nuju käytti lähes kaiken elementtienergiansa yrittäessään jäädyttää kammiossa itävät Morbuzakhin köynnökset. Morbuzakh hyökkäsi takaisin ampumalla piikkejään Toia ja Matoraneja kohti. Matoranit yhdistyivät Matoran Nuiksi. Matoran Nui avasi oven sulatusuunin sisempään kammioon. Toa Metrut käyttivät tilaisuuden hyväkseen ja pääsivät Morbuzakhin pääjuuren luo. Suuren sulatusuunin ulkopuolella Matoran Nui jakaantui takaisin kuudeksi Matoraniksi.

Morbuzakhin pääjuuri kertoi Toille aikovansa ajaa Matoranit pois kaupungin laitamilta. Se yritti viedä Whenuan mahtikiekon, mutta epäonnistui. Toat huomasivat, etteivät voi voittaa Morbuzakhia taistelemalla tuhlattuaan lähes kaiken elementaalienergiansa. He esittivät antautuvansa, jotta Morbuzakh vetäisi heidät lähelleen. Mahtikiekoista vapautui energiaa, joka vangitsi Morbuzakhin kuplaan ja leikkasi sen irti köynnöksistään. Tajuten Suuren sulatusuunin romahtavan Morbuzakhin mukana Toat pakenivat rakennuksesta. Pääjuuren kuollessa köynnökset kaikkialla Metru Nuilla kuihtuivat. Toa Metrut lähtivät matkalle kohti Coliseumia kertoakseen muuttumisestaan Toiksi.

Epilogi Muokkaa

Turaga Vakama lopetti tarinansa, mutta sanoi kerrottavaa olevan vielä paljon. Hänen mukaansa Toa Metrujen todelliset koitokset olivat vasta alkamassa.

Juonipaljastukset päättyvät tähän.

Hahmot Muokkaa