FANDOM

Island of Doom
BL1
Kirja
Tyyppi {{{tyyppi}}}
Sarja BIONICLE Legends
Julkaisu {{{julkaisu}}}
Henkilökunta
Kirjoittaja Greg Farshtey
Julkaisija Scholastic Corporation

Island of Doom (suomeksi "Tuomion saari") on vuonna 2006 julkaistu romaani ja BIONICLE Legends -sarjan ensimmäinen osa. Sen on kirjoittanut Greg Farshtey.

JuoniMuokkaa

VAROITUS:  Seuraava kirjoitus paljastaa yksityiskohtia juonesta.

Mata Nuin saaren asukkaat olivat muuttaneet entiselle kotisaarelleen Metru Nuille ja jälleenrakensivat kaupunkia. Turagat Vakama ja Nuju kutsuivat Toa Nuvat kokoukseen heidän sekä kolmannen Turagan, Dumen, kanssa. Kokouksessa Dume kertoi Toille, että tähtien mukaan Suuri henki Mata Nui ei ollutkaan vain unessa, kuten luultiin, vaan kuolemaisillaan. Jos hän kuolisi, universumi tuhoutuisi. Pelastaakseen hänet Toien täytyisi löytää Kanohi Ignika, Elämän naamio, Voya Nuin saarelta. Dume kuitenkin painotti, että Takanuvan tulisi jäädä puolustamaan Metru Nuita.

Samaan aikaan kuusi Pirakaa saapui Voya Nuille kanistereissaan. Osa heistä tapasi saaren Matoraneja. Pirakat väittivät olevansa Toia, jotka olivat tulleet pelastamaan heidät, ja Matoranit uskoivat, vaikka pelkäsivätkin tulokkaita.

Metru Nuilla Dume johti kuusi Toa Nuvaa ja muut Turagat valmistelemaansa kammioon, jossa oli Toa-kanistereita. Toien oli määrä matkustaa niillä Voya Nuille. He vastustelivat aluksi, mutta saivat kuulla, ettei muuta tapaa ollut.

Voya Nuilla Balta seurasi Avakia, kun tämä rakensi jotakin. Avak ärsyyntyi tämän kysymyksistä ja sulki Matoranin hiljennyshäkkiin erikoisvoimallaan. Thok puhui Garanin kanssa yrittäen saada tietoa Elämän naamiosta, jota Pirakat tavoittelivat, mutta Matoranit eivät tienneet siitä. Dalu pyysi Vezokilta apua temperamenttinsa kanssa, mutta tämä säikäytti hänet ehdottamalla vallankaappausta. Dalu lähti kertomaan Garanille, että jotakin oli pielessä. Samalla Garan pohti viimeaikaisia tapahtumia: Pirakat olivat laittaneet Matoranit tyhjentämään Valmai-tulivuoren laavasta ja rakentamaan rakennusta, jonne heitä ei koskaan päästettäisi.

Metru Nuilla Jaller matkusti Ko-Metruun saadakseen tietoa siitä, miksi Toa Nuvat ja Turagat olivat kadonneet. Siellä hän tapasi Matoron, Turaga Nujun tulkin, mutta tämä ei suostunut antamaan tietoa. Jaller lähti tapaamaan Takanuvaa, joka oli itsekin sitä mieltä, että Matoranien tuli tietää, mitä oli tapahtunut. He lähtivät Turagoiden luokse.

Voya Nuilla Avak oli valmistamassa Pirakoille Zamor-laukaisimia, kun huomasi Velikan juoksemassa poispäin. Avak ajatteli tämän olleen vakoilemassa. Kun hän lähti Matoranin perään, Garan ja Kazi astuivat piiloistaan ja varastivat ainoan valmiin laukaisimen.

Metru Nuilla Turagat kieltäytyvät Jallerin vaatimuksesta kertoa Matoraneille, missä Toa Nuvat olivat. Jaller suuttui ja määräsi kaupunginlaajuisen lakon, joka päättyisi vasta totuuden tultua julki.

Voya Nuilla juuri muodostunut Voya Nuin puolustusryhmä - Garan, Balta, Dalu, Piruk, Kazi ja Velika - kokoontui luolaan tutkimaan Avakilta varastettua laukaisinta. Dalu oli luolan ulkopuolella vartioimassa, ja huomasi Avakin tulevan sitä kohti. Hän käytti aseitaan voimistamaan Avakin kykyjä väliaikaisesti häiriten tätä. Lopulta Avak luovutti ja lähti pois, ja Dalu itse pyörtyi aseidensa ylikäytön seurauksena. Luolan sisällä Matoranit päättivät lähettää Pirukin vakoilemaan nyt valmista Pirakoiden linnoitusta. Kun Balta oli menossa kertomaan Dalulle kokouksen päättyneen, hän huomasi tämän tajuttomana.

Piruk lähti linnoitukseen ja vakoili Zaktania saaden tietää, etteivät Pirakat todellakaan olleet Toia. Hakann ja Avak tulivat Zaktanin luo kertomaan Matoranien alkaneen epäillä Pirakoita. Zaktanin kertoessa, että Matoraneille annettaisiin pian todellinen huolenaihe, Piruk pakeni.

Valmai-tulivuorella Hakann ja Avak loivat elementaalivoimillaan kivestä ja laavasta koostuneen jättiläisen, jonka he voittivat näytellyssä taistelussa. Temppu vahvisti Matoranien luottamusta Pirakoihin.

Linnoituksessa Zaktan kokeili uusia Zamor-kuulia Ta-Matoran Dezalkiin saaden tämän täysin uskolliseksi hänelle. Dezalk lähetettiin kokoamaan kaikki Matoranit asutuksen keskustaan. Siellä Pirakat hyökkäsivät näiden kimppuun Zamor-laukaisimillaan. Pirakat tekivät kaikista paikalla olleista orjia Zamor-kuulien avulla. Puolustusryhmän jäsenet olivat vielä matkalla keskustaan, joten he selvisivät. He saivat pian tietää tapahtuneesta nähtyään Matoranit orjina Valmai-vuorella.

Myöhemmin Toa Nuvat saapuivat Voya Nuille kanistereillaan. Reidak aloitti taistelun heitä vastaan ja Hakann tuli avuksi. Kauempana Puolustusryhmä lähetti Baltan varastamaan Vezokin Zamor-laukaisinta tai -kuulia, ja tämä ehti varastaa yhden kuulan. Hän vei sen tovereilleen, jotka sitten pakenivat. Balta itse jäi harhauttamaan häntä seuraamaan lähteneitä Thokia ja Vezokia. Hän piiloutui luolaan, mutta Vezok vieritti kiven sen suulle vangiten Matoranin sisälle.

Samalla Toa Nuvat olivat tappiolla taistelussa Pirakoita vastaan. Hakann tainnutti Gali ja Avak Kopakan, Tahu hävisi Zaktanille kaksintaistelussa ja Hakann kaatoi vielä Pohatun ja Lewan psyykkisillä hyökkäyksillä. Lopulta kaikki neljä taistellutta Pirakaa - Zaktan, Hakann, Avak ja Vezok - saivat Onuan tyrmättyä yhdessä. Zaktan käski ottaa Toien naamiot ja aseet ja heittää heidät tulivuoreen

Metru Nuilla Turaga Nokama tuli Jallerin luokse. Dumen määräysten vastaisesti hän kertoi tälle, että Mata Nui oli kuolemassa ja Toa Nuvat etsimässä Elämän naamiota. Toisin kuin Nokama oli luullut, Jaller alkoi suunnittelemaan kokoavansa Matoran-ryhmän, joka matkaisi Voya Nuille.

Juonipaljastukset päättyvät tähän.

HahmotMuokkaa

BL1 prototype

Kirjan kansikuvan prototyyppi.