FANDOM

Bohrok-sota oli Mata Nuin saaren asukkaiden ja Bohrok-parvien välinen sota, joka alkoi ehkä vain muutamia tunteja sitä edeltäneen sodan, Suuren sodan, jälkeen.

Sotaan johtaneet tapahtumat Muokkaa

Kun Toa Matat olivat voittaneet Makuta Teridaxin Mangain taistelussa, Teridax lähetti signaalin, joka herätti Bohrokit. Takua oli poistumassa taistelun tapahtumapaikalta ja käveli vahingossa Bohrok-pesään juuri, kun Bohrokit heräsivät. Bohrokit lähtivät hänen peräänsä, mutta hän pääsi täpärästi pakoon käynnistämällä Turaga Onewalta saamallaan taltalla mekanismin, joka lähetti hänet ylös Ta-Wahin rannalle mysteerillistä kulkutietä pitkin.

Bohrokit alkoivat käskyjensä mukaan puhdistaa Mata Nuin saarta kaikesta elämästä.

Taistelut Muokkaa

Hyökkäys Ta-Koroon Muokkaa

“Haluaisinpa tietää...”
“Mitä niin, Pohatu?”
“Mikä on Bohrok?”
— Pohatu ja Gali

Toien vielä noustessa Mangaiasta, lauma Kohrakeja ja Pahrakeja hyökkäsi Ta-Koroon. Ne eivät vahingoittaneet ketään, mutta tuhosivat kaiken tielleen osuvan.

Punaista Pakaria kantava Ta-Matoran lähti Kini-Nuille pyytämään Toilta apua. Toien saapuessa oli kaikkialla kaaos.

Lewa ja Gali yhdistivät voimansa luodakseen ukkosmyrskyn ja saivat bohrokit perääntymään. Bohrokit jättivät jälkeen erään Pahrakin joka kantoi Krana Xata. Luultavasti se jäi jälkeen vain siksi että sen päänlaki oli auennut ja Krana ei ollut enää kunnolla paikoillaan.

Turaga Vakama selitti Toille bohrokien legendan niin kuin hän sen tunsi ja paljasti näiden suurimman heikkouden;

“Mahtavimmankin Bohrokin voi voittaa viemällä sen Kranan.”
— Vakama

Hyökkäys Po-Koroon Muokkaa

Hyökäys Po-Koroon tapahtui noin seitsemän päivän ('aurigonkierron') kuluttua bohrokien heräämisestä.

Toien ansa Muokkaa

Lauma Tahnokeja marssi läpi Po-Wahin tuhoten kaiken vastaantulevan. Lauma huomasi että Toat ovat tulossa niitä estämään ja tämä viestitettiin koko joukolle. Bohrokit päättivät jatkaa matkaa.

Toa Pohatu oli kuitenkin keksinyt ansan erääseen kanjoniin Tahnok-parven matkan varrella. Toa Onua oli kaivanut tunnelin kanjonista merelle, jonka jälkeen Kopaka oli tukkinut tunnelin jäällä. Kun Tahnokit tulivat - ja nehän tulivat - Pohatu potkaisi jään kivenkokkareella tuusan nuuskaksi. Näin tahnokit jäivät veden alle ja Gali hyppäsi sekaan keräämään tahnokien kranoja.

Tahnokit ovat kuitenkin hyvin kuumia, ja vesi kiehui jo. Gali onnistui kuitenkin keräämään kranan neljältä bohrokilta. (Ainakin Kranat Ja ja Bo). Tahnokkeja se ei pysäyttänyt ja Galin ollessa matkalla pintaan ne yrittivät tiputta hänen päälleen kivenjärkäleen. Onneksi Gali on nopea.

Tahnokit kiipesivät Galin ja Pohatun perässä kun he lensivät pois Kanohi Miruillaan.

Konflikti rannalla Muokkaa

Gali ja Pohatu tulivat kanjonista meren rantaan ja keskustelivat juuri Lewan kohtalosta. Heidät yllätti parvi Gahlokeita, jotka olivat epäilemättä paikalla Tahnokien signaalien houkuttelemina. Pohatu ja Gali voittivat heidät tai ainakin pakenivat heiltä, muttei tarina kerro miten.

Hyökkäys Onu-Koroon ja Boxorien keksiminen Muokkaa

Gahlok hyökkää Onu-Koroon

Gahlok ui Onu-Koroon tulvan mukana

Ilmeisesti Bohrokien toimesta Onu-Koron tunneleihin alkoi tulvia vettä. Veden mukana kylään tuli Gahlokeja. Onu-Matoranit evakuoitiin kylästään matkalle kohti Mata Nuin pintaa. Taipu piti suurta kivimassaa ylhäällä, jotta muut pääsisivät kulkemaan sen ali tunneliin. Pian tulva saavutti tunnelin sisäänkäynnin. Nuparu ja Onepu, kaksi viimeistä paikalla ollutta Matorania, pääsivät täpärästi kivimassan ali ja sen annettiin romahtaa, jotta se estäisi vettä tulemasta sisään.

Pilkkopimeässä tunnelissa Onepu ja Taipu luulivat Nuparun jääneen Onu-Koroon, mutta tämä tuli pian heidän luokseen. Nuparulla oli valokivi, jolla hän antoi valoa Matoraneille. He näkivät, että tunnelissa oli yksi Gahlok ilman sen Kranaa.

Taipu alkoi kaivaa Ussal-ravun avustuksella, kun Onepu mietiskeli ja Nuparu yritti keksiä jotakin, jota voisi rakentaa Matoranien avuksi. Nuparu sai ajatuksen. Hän teki hitsausvälineen ja rakensi sen avulla Bohrokin osia käyttäen Boxor-koneen.

Nuparu Boxorissa

Nuparu valmistautuu taisteluun

Ulkona Onu-Koron maa oli veden peitossa. Gahlokit yrittivät murtautua tunneliin, jossa kolme Matorania olivat, vesi-iskuilla. Matoranit kuitenkin murtautuivat tunnelista ulos kohtaamaan Gahlokit, Nuparu ohjaten Boxoria. Tässä vaiheessa hän nimesi sen.[1] Nuparu taisteli Gahlokeja vastaan ja sai ne ajettua ulos Onu-Korosta. Onu-Matoranit palasivat kotiinsa ja kiittelivät Boxor-keksintöä.[2]

Le-Koro Muokkaa

Monia Lehvakeja hyökkäsi Le-Koroon.[3] Lähes kaikki kylän asukkaat joutuivat Kranojen hallitsemiksi, vain Kongu ja Tamaru pääsivät pakoon.[4] Myöhemmin Toa Lewa saapui kylään tavaten Kranan hallitseman Turaga Mataun, Kranojen hallitsemia Matoraneja ja joukon Lehvakeja.[3] Hänkin joutui Kranan hallitsemaksi.[5]

Toa Onua lähti vapauttamaan Lewaa Onu-Matoranien ohjaamien Boxorien kanssa nähtyään Lewan Kultaisen Kanohin Lehvak Va -joukolla ja otettuaan sen. Le-Wahissa Onua joutui yksin taisteluun Ilman Toan kanssa. Hän onnistui puhumaan Lewalle niin, että tämä pystyi lopulta itse vastustamaan Kranaa ja sai sen irrotettua kasvoiltaan. Onua antoi Lewalle tämän naamion takaisin.[6] Onua ja Lewa lähtivät muiden Toien luo, mutta lähettivät Onu-Matoranit Boxoreineen sekä Takuan auttamaan Le-Koroa.

Le-Korossa Takua ja Nuparu menivät yöllä keskustelemaan Kongun ja Tamarun kanssa mökkiin. Nuparu totesi, että Boxoreilla olisi vaikea liikkua viidakossa. Matoranit kehittelivät suunnitelman.

Aamulla Kongu ja Tamaru hyppivät puissa Nuhvokien ja Kranojen ohjaamien kyläläisten edellä, kun nämä kaatoivat puita. He johdattivat nämä avoimelle kielekkeelle ja jäivät pudotuksen sekä takaa-ajajiensa väliin. Tällöin kuitenkin avuksi tulleet Matoranit kaivoivat maan alta käsin kuoppia, joihin Kranojen hallitsemat kyläläiset putosivat. Kielekkeen maasta avautui luukkuja, joista tuli Boxoreita kohtaamaan Bohrokit.[4] Bohrokeilta, Matoraneilta ja Mataulta saatiin otettua Kranat pois.

Turagat järjestivät pidot ja festivaalin voiton kunniaksi.[7]

Ga-Koro Muokkaa

Myöhemmin joukko Pahrakeja ja Pahrak Vaita kulki Ga-Koron kylän lähistölle aikoen hyökätä sinne pian.

Turaga Vakama lähetti Ta-Koron vartion puolustamaan kylää. Myös Onu-Matoraneita tuli Boxorien kanssa ja Takua tuli heidän mukanaan. Vartion kapteeni Jala ja Takua menivät tapaamaan Ga-Koron Turaga Nokamaa. Kesken tapaamista Kotu tuli pyytämään Nokamaa katsomaan, kun Po-Matoranit tulivat veneillä kylään paettuaan Po-Korosta.

Pian Hahli tuli ilmoittamaan, että Pahrakit olivat liikkeellä rannalla. Hänen ehdotuksestaan Nokama käski häntä, Kotua, Makua ja kaikkia halukkaita menemään rikkomaan sillan, joka johti rannalta Ga-Koroon. Kolme Matorania yrittivät rikkoa siltaa kalastussauvoilla, mutta Pahrakit saivat sillan edessä olevan portin rikottua. Hahli ja Kotu juoksivat pakoon, mutta Maku kaatui. Kivi lensi häntä kohti, mutta Huki tuli ja löi sen takaisinpäin kalastussauvalla. Kivi putosi sillan päälle katkaisten sen. Pahrakit vetäytyivät, kun eivät päässeet etenemään.

Yöllä Maku ja Huki tapasivat yhdellä Ga-Koron leväalustoista. Jala, Hahli ja Takua tulivat paikalle. Pian he näkivät, kun vesiputouksen valtava Kanohi Kaukaun muotoinen veistos räjähti. Siitä tullut kivimurska muodosti tien, jota pitkin Pahrakit ryntäsivät kylään.[8] Pahrakit alkoivat rikkoa kylää ja häiritä Matoraneja. Tämä jatkui aamuun asti.

Kun Nuparu ja toinen Onu-Matoran ohjasivat Boxoreitaan Pahrakeja kohti, yksi niistä kaatoi sillan, jolla Boxorit olivat. Koneet upposivat veteen vieden Matoranit mukanaan. Pian kuitenkin Maku ja Kotu sukelsivat ja pelastivat heidät veden alta. Matoranit jäivät ansaan yhdelle Ga-Koron suurimmista alustoista ja Pahrakit olivat veden takana toisella alustalla.

Pahrak Vaita tuli ja ne vaihtoivat Pahrakeille Krana Vut, rajoitetun lentotaidon antavat Kranat. Kolme Pahrakia lensi Matoranien luokse. Matoranit sekä Bohrokit valmistautuivat taisteluun.

Jala ja Takua olivat eri alustalla. Jala linkosi Takuan muiden luo taipuisalla puukepillä. Takua asettui Matoranien ja Bohrokien väliin ja uhkasi Pahrakeja.[9] Tällöin kuitenkin Toat saivat Bahragit vangittua. Pahrakit sammuivat, kun ne eivät enää saaneet käskyjä.[10]

Sodan jälkeen Muokkaa

Ga-Wahissa Matoranit keräsivät Pahrakien ja Pahrak Vaiden Kranat ja sulkivat ne Krana-onkaloon.

Hukin lyönti, jolla hän torjui Makua uhanneen kiven, innoitti Matoraneja, jotka keksivät uuden version Koli-urheilulajista. Tässä versiossa pelattiin Ga-Koron kalastussauvojen avulla.[10]

Ympäri Mata Nuita Bohrokeita ilman Kranoja ohjelmoitiin auttamaan Matoraneja kylien jälleenrakentamisessa.

Esiintymiset Muokkaa

Kirjat Muokkaa

Sarjakuvat Muokkaa

Muut kanooniset Muokkaa

Epäkanooniset Muokkaa

Lähteet Muokkaa