Bioarkistot
Advertisement
Brakas
Brakas
Rahi-laji
Luoja Tuntematon
Elinympäristö Viidakko
Voimat Ei tiedossa
Tilanne Ei tiedossa

Brakasit ovat apinamaisia Raheja.

Biologia[]

Brakasit ovat ruskeita ja niillä on neljä jalkaa ja häntä. Brakasit tunnetaan niiden tunnusomaisesta 'kau kau'-äänestä, joka on matoraneista ärsyttävä. Brakasit eivät ole vaarallisia, mutta suuri lauma niitä voi ajaa Matoranit pois. Ne päästelevät "kau kau" ääntä josta Kau Kau -sauva on saanut nimensä. Brakasit tapaavat ryöstää hedelmiä ruoakseen.

Historia[]

Tuntematon Makuta loi Brakasit nestemäisellä Protodermiksellä ja Viruksilla asuttamaan Matoran-universumia.

Metru Nui[]

Metru Nuilla Brakasit asuivat Ga-Metrussa ja Le-Metrussa vapaana. Ne kuitenkin ärsyttivät Matoraneja siinä määrin, että he pyysivät Turaga Dumea kieltämään ne. Dume suostui ja Vahkit määrättiin keräämään yhteen kaikki Brakasit, jotka sitten vietiin Arkistoihin Onu-Metrussa. Suuren Mullistuksen aikana Arkistot tuhoutuivat ja Brakasit pääsivät vapaiksi. Ne lähtivät Metru Nuilta Mata Nuin saarelle. Jotkin jäivät kuitenkin saarelle ja Rahagat pyydystivät niitä.

Mata Nui[]

Brakasit asettuivat Le-Wahin alueelle. Siellä ne varastelivat hedelmiä kylän varastoista. Matoranit alkoivat, jostakin kumman syystä, kutsua Turaga Mataun sauvaa 'Kau Kau-sauvaksi', Brakasin 'kau kau'-huudon mukaan.

Voya Nui[]

Brakaseja asui myös Eteläisellä mantereella, ainakin Voya Nuin kylän lähiseudulla. Nämä Brakasit asuivat kelluvalla saarella tuhat vuotta, mutta eivät ehkä selvinneet saaren lähtiessä takaisin Matoran-universumiin.

Esiintymiset[]

Kirjat[]

Novellit ja jatkotarinat[]

Sarjakuvat[]

Muut kanooniset[]

Epäkanooniset[]

Advertisement