FANDOM

“Hän lupautui puolustamaan heitä Skrallien ratsausryhmiltä, nälkäisiltä Voroxeilta, Luunmetsästäjiltä ja muilta uhilta. Hän myös varmisti saavansa maksun etukäteen.”
— Kertoja, Raid on Vulcanus

Gelu
Gelu settinä
Henkilö
Laji Spherus Magnan soturilaji
Sukupuoli Mies
Elämäkerralliset tiedot
Tilanne Elossa
Ammatti Glatorian, karavaanien saattaja (ennen)
Ryhmät Jääheimo
Kyvyt ja varusteet
Voimat Ei ole
Välineet Jääleikkuri, Thornax-laukaisin

Gelu on entinen jääheimon Glatorian ja nykyään Yhdistyneiden kylien puolustusjoukkojen jäsen. Hän ehti myös lyhyen aikaa toimia karavaanien saattajana erottuaan Glatorianin ammatista.

Elämäkerta Muokkaa

Sotilas Muokkaa

Ytimen sota

Gelu taistelemassa Ackaria vastaan Ytimen sodassa

Ytimen sodassa Gelu taisteli Jään Elementtilordin armeijassa. Hän teki sen hyvin vastahakoisesti, koska näki mitä sota teki maalle ja sen asukkaille. Hän jätti armeijan ja siirtyi Valkokvartsivuorille. Lopulta sota siirtyi sinnekin, ja yhden taistelun aikana Gelun paras ystävä Surel katosi. Hän yritti turhaan etsiä ystäväänsä, löytämättä häntä koskaan ja tietämättä hänen selvinneen. Rikkoutumisen seurauksena hän jäi Bara Magnan alueelle.

Glatorian Muokkaa

Gelu oli jääheimossa harjoittelevana Glatorianina, ja sai koulutusta Certavukselta ja Metukselta. Kun Certavuksen kuoli, Strakkista tuli uusi ensisijainen Glatorian ja Gelusta jääheimon toissijainen Glatorian.

Gelun piti taistella Ackaria vastaan, kun Strakk ei päässyt, ja hävisi ottelun. Häviön takia jääheimo jäi tuliheimolle velkaa suuren lastin Exsidiania.

Karavaanin suojelija Muokkaa

Myös Gelu matkasi viimeisimpään vuosittaiseen turnaukseen ja oli paikalla ensimmäisen ottelun ollessa käynnissä. Gelu taisteli Skralleja vastaan näiden hyökätessä, mutta perääntyi lopulta ja palasi Iconoxiin monien Agorien kanssa. Tuolloin hän irtisanoutui Glatorianina olemisesta. Hän ryhtyi karavaanien saattajaksi suuremman palkan takia.

Hyökkäys Vulcanukseen Muokkaa

Saattaessaan kerran karavaania Tajuniin Gelu huomasi Feron tarkkailevan häntä etäältä. Hän käski Agorien paeta, kun hän itse meni kohtaamaan Feron. Luunmetsästäjä käski hänet pois Hiekkavaanijansa päältä, ja kaksikko aloitti miekkataistelun. Lopulta Gelu onnistui riisumaan Feron aseista. Hän huomasi tämän kantavan karttaa Vulcanuksesta ja sen puolustuksista, ja vaikka yrittikin saada tämän kertomaan syyn, päätti lopulta jättää Luunmetsästäjän ja palata karavaaninsa luokse. Hän ajoi pois karavaanin kimppuun hyökänneen Zesk-lauman, minkä jälkeen saattoi sen Tajuniin. Siellä hän tapasi Metuksen, ja kuultuaan tämän matkaavan Vulcanukseen Greshin kanssa kertoi lähtevänsä mukaan.

Matkalla he kohtasivat Agorien karavaanin, joka oli hajonnut. Gelu auttoi korjaamaan sen, ja lupautui Greshin kanssa saattamaan heidät Vorox-alueen läpi Vulcanukseen. Matkalla Voroxeja hyökkäsi heidän kimppuunsa, mutta Glatorianit saivat ajettua ne pois ja pääsivät turvallisesti Vulcanukseen.

Kylän majatalossa Gelu keskusteli Greshin kanssa, mutta Raanun saapuessa paikalle hän meni näyttämään tälle löytämäänsä karttaa. Raanu yritti suostutella Gelua johtamaan kylää puolustavaa ryhmää. Ackar kuitenkin tuli paikalle ja otti tehtävän itselleen ennen kuin Gelu ehti vastata.

Ackar kehitteli suunnitelman Luunmetsästäjien hidastamiseksi ja lähti Vulcanuksesta Joutomaille Gelun kanssa. He menivät tapaamaan Malumia ja suostuttelivat tämän hyökkäämään heidän kanssaan Luunmetsästäjien leiriin. Gelu osallistui heidän kanssaan taisteluun Luunmetsästäjiä vastaan, ja palasi Malumin hyvästeltyään Ackarin kanssa Vulcanukseen.

CGI Gelu

Gelu.

Kylässä he auttoivat rakentamaan kylän puolustuksia. Greshin palattua kertomaan Luunmetsästäjien suunnitelmasta hyökätä Rautakanjonin kautta rakensivat kanjoniin ansoja. Illalla poissa ollut Strakk tuli ja kertoi olleensa tiedustelemassa ja kuulleensa Luunmetsästäjien aikovan tuhota Vulcanuksen asukkaineen. Gelu väitti hänen yrittäneen paeta, mutta Strakkin yrittäessä hyökätä hänen kimppuunsa Kiina meni heidän väliinsä ja esti taistelun.

Seuraavana päivänä Luunmetsästäjät yrittivät hyökätä Vulcanuskeen Rautakanjonin kanssa, mutta kanjonini rakennetut ansat saivat heidät kääntymään takaisin. Raanu uskoi heidän lähteneen lopullisesti ja lähetti Glatorianit pois kylästään. He menivät Tesaraan, ja saatuaan Tarixin ja Vastuksen mukaansa palasivat Vulcanukseen taistelemaan sinne juuri hyökänneitä Luunmetsästäjiä vastaan. Kahdeksan Glatoriania torjuivat hyökkäyksen.

Mata Nuin saapuminen Muokkaa

Myöhemmin, kun Gelu oli suojelemassa erästä karavaania, joukko Skralleja hyökkäsi hänen kimppuunsa. Hän oli menossa pakoon niitä kallioille kun lentävä valonsäde sokaisi Skrallit ja Gelu pääsi pakenemaan.

Gelu osallistui Roxtusin taisteluun muiden Glatorianien kanssa ja auttoi ajamaan Skrallit pois Roxtusista. Hän taisteli Stroniusta vastaan, mutta loukakantui. Hän lähti ajamaan tätä takaa vuorille halukkaana lopettamaan taistelun.

Lopulta hän palasi ja oli siitä asti kaupungin puolustusjoukkoja.

Taistelu Bara Magnasta Muokkaa

Mata Nuin palattua Labyrinttilaaksosta ja mentyä korjaantuneeseen Prototyyppirobottiin Gelu mietti mihin Agorit vietäisiin suojaan tulevalta taistelulta, mutta Ackar käski heidän suojautua läheisiin luoliin. Kun Makuta Teridax saapui ja alkoi taistella Mata Nuita vastaan, Glatorianit yrittivät Greshin neuvosta ampua reikiä Teridaxiin. Teridax kuitenkin ampui heitä säteellä ja lähetti heidän kimppuunsa Lämpönäön Rahksheja ja Skakdeja.

Mata Nuin taistellessa Teridaxia vastaan, Bara Magnaan saapuneet Tahu ja Takanuva rupesivat etsimään Greshin kanssa Kultaista haarniskaa. Kun Teridax yritti iskeä Painovoimaiskulla kaikkia, Mata Nui käänsi hänen kätensä ylöspäin, jolloin Spherus Magna yhdistyi. Samaan aikaan, Tahu, Takanuva ja Gresh löysivät Kultaisen haarniskan palaset monien taisteluiden jälkeen ja Tahu laittoi sen päälle, päihittäen Lämpönäön Rahkshit. Skakdit ja Skrallit antautuivat ja samoihin aikoihin Aqua Magnan palanen iski Teridaxia päähän jolloin hän kuoli.

Mata Nui käytti viimeisiä voimiaan, jolloin hän täytti Spherus Magnan kasvillisuudella. Sen jälkeen, hän meni Ignikaan ja puhui Bara Magnan taisteluista selvinneille. Sen jälkeen hän palasi Ignikaan ja lopetti kommunikoimisen. Tahu päätti johtaa uuden Spherus Magnan kansan uuteen alkuun.

Spherus Magna Muokkaa

Myöhemmin, kun Toat ja Glatorianit päättivät täyttää Mata Nuin toiveen kertoa Suurille olennoille, että Spherus Magna oli yhdistynyt, Gelusta tehtiin opas Zarian, Orden ja Chiaran tehtävälle. Gelulla ja Ordella oli pientä riitelyä Toan luettua Glatorianin mielen, mutta kaksikon riitelyn lopetti Chiara. Myöhemmin he joutuivat Bota Magnan Voroxien vangiksi. Kun Gelu kysyi Kabrualta miksi he olivat erilaisia, niin Kabrua vastasi että hei eivät olleet taantuneet. Sitten hän määräsi ryhmänsä viemään Toat ja Gelun kaupunkiinsa.

Myöhemmin Vorxit olivat vieneet heidät metsän laidalle. Kabrua kertoi heille että kyseessä oli jahti. Heidät päästettiin vapaiksi metsään ja vähän ajan päästä Voroxit jäljittäisivät heidät ja tappaisivat heidät. Zaria olisi halunut taistella heti, vaikka heillä ei ollut aseita ja jostain syystä Toat eivät voineet Käyttää Toa-voimiaan, mutta Gelun mielestä olisi parempi yllättää heidät metsässä. Metsässä eteneminen oli hidasta. Chiara, joka yllättäen pystyi Käyttämään voimiaan, poltti sähköllä kasvillisuutta edestään. He saapuivat kiviselle aukiolle. Zarian ehdotukseesta hän ja Chiara menivät kivisen kielekkeen alle ja ampuisivat kun Voroxit menisivät ohitse. Gelu ja Orde olivat syötteinä. Kun Voroxit saapuivat aukiolle Kabrua huomasi että kaksi Toaa puuttui ja arvasi että se oli ansa. Hän kertoi että tiesi kaiken Toa-voimista ja kuinka sammuttaa se. Orde ei uskonut vaan yritti lukea Kabruan ajatuksia, mutta ei pystynyt.

Orde ja Gelu lähtivä päinvastaiseen suuntaan missä Chiara ja Zaria olivat. Gelua ihmetytti miten Kabrua pystyi sammuttamaan Toan voimat ja miksi se ei toiminut kun Chiara Käytti sähkö-voimiaan. Gelu päätteli että mitä Kabrua käyttikin se ei toiminut pitkälläkantamalla. He olivat onnistuneet karistamaan jäljittäjät ja saapuivat joelle. Gelu keksi että he voisivat huijata Voroxeja kävelemällä veteen niin että jahtaajat luulisivat heidän uineen toiselle rannalle, mutta he tulisivat vedestä vähän matkan päästä ja kiipeäisivät puuhun. Kun Voroxit tulivat(osa oli jäänyt etsimään Zariaa ja Chiaraa) he näkivät jälkien menevän veteenja uskoivat kaksikon uineen. Gelu pyysi että Orde yrittäisi lukea Kabruan mieltä. Orde vastusti peläten Kabruan huomaavan heidät, mutta suostui. Voroxien mentyä Orde kertoi jäkyttyneenä näkemänsä. Orde oli saanut selville että kun Suuret olennot loivat Mata Nuin yksi Suurista olennoista oli halunnut tietää miten se toimisi ja "siirsi" henkensä biomekaaniseen kehoon. Orde ei saanut enempää selville kuka se oli, mutta Gelu arveli hänen antaneen tietoja Kabrualle. Orde oli nähnyt mitä hän oli aikonut suunnitella maailmalle ja heidän pitäisi estää se.

Luonne Muokkaa

Glatorianina Gelu ei nauttinut areenoilla taistelemisesta. Hän ryhtyikin mielellään karavaanien vartijaksi. Hän on aina valmis auttamaan, vaikkakin haluaa aina vähintään osan maksusta etukäteen ja pitää maksustaan muutenkin.

Kyvyt Muokkaa

Esiintymiset peleissä Muokkaa

Glatorian Arena 2 Muokkaa

Glatorian Arena 2:ssa Gelu on yksi kuudesta pelattavasta hahmosta. Hänet saa avattua B. I. O. -koodilla tai voittamalla Silver-liigan. Hän tekee kevyen iskunsa lyömällä leikkurillaan nopeasti sivusuunnassa, ja raskaan hyökkäyksen tekemällä leikkurillaan kevyttä iskua pidemmän liikkeen.

Glatorian Arena 3 Muokkaa

Glatorian Arena 3:ssa Gelu on yksi kahdestatoista pelattavasta hahmosta. Häntä ei tässä tarvitse avata, B. I. O -koodilla, tai voittaa mitään sarjaan. Gelulla on tässä samoja iskuja ja vähän uusia, ja kaksi niistä on lukittu,

Kulissien takana Muokkaa

Gelu julkaistiin 52-osaisena "Glatorian Legends" -kanisterisettinä kesällä 2009.

Triviaa Muokkaa

Gelun nimi tulee latinan sanastaGelu, joka tarkoittaa Jäätikköä.

Esiintymiset Muokkaa

Kanoniset

Epäkanoniset

Ei epäkanonisia esiintymisiä

Ulkoisia linkkejä Muokkaa