FANDOM

Glatorian Arena 3 on vuonna 2010 julkaistu taistelupeli, jossa taistellaan areenaotteluita Glatorian-hahmoilla. Se on jatko-osa peleille Glatorian Arena ja Glatorian Arena 2.

Päävalikko Muokkaa

Pelin päävalikossa on useita vaihtoehtoja, joita voi valita hiiren kursorilla.

  • Continue Game - jatkaa yksinpeliä
  • New Game - aloittaa yksinpelin alusta
  • Quick Play - aloittaa pikapelin
  • Multiplayer - aloittaa moninpelin
  • Options - avaa asetukset
  • Exit - sulkee pelin

Yksinpeli Muokkaa

Yksinpelin päävalikkona toimii taistelijoiden valmistautumishuone areenalla. Sen keskellä näkyy käytössä oleva Glatorian. Glatorianin takana molemmin puolin näkyvät "Legendojen pylväät", joiden valaistut symbolit merkitsevät hahmolla voitettuja vastustajia. Oikealla on portti, josta painamalla pääsee taistelemaan areenalle. Vasemmassa alakulmassa on nappi, josta pääsee takaisin päävalikkoon. Oikeassa alakulmassa on kaksi nappia, joista pääsee ohjeeseen sekä asetuksiin.

Hahmovalinta on käytössä olevan hahmon alla olevien vihreiden nuolien muodossa. Painamalla oikealle osoittavaa nuolta siirrytään seuraavaan hahmoon ja painamalla vasemmalle osoittavaa nuolta edelliseen.

Tilastot Muokkaa

Painamalla Glatorianiaan saa nähdä sen tilastosivun.

Ylimpänä kerrotaan, mistä Glatorianista on kyse ja kuinka korkeassa taistelusarjassa tämä on.

Alempana vasemmalla näkyvät hahmon kykytilastot. Nämä ovat seuraavat:

  • Voima vaikuttaa hahmon lähihyökkäysten tehoon. Jokainen kykypiste siinä antaa 0,5 pistettä kevyiden hyökkäysten tehoon ja yhden pisteen raskaiden hyökkäysten tehoon.
  • Sitkeys vaikuttaa hahmon kestävyyteen. Jokainen kykypiste siinä antaa viisi energiapistettä.
  • Ketteryys vaikuttaa hahmon kestävyyteen sekä Thornax-hyökkäysten vastustuskykyyn. Jokainen kykypiste siinä antaa kaksi energiapistettä ja 0,75 pistettä Thornax-vastustuskykyyn.
  • Mieli vaikuttaa hahmon Thornax-hyökkäysten tehoon. Jokainen kykypiste siinä antaa 1,5 pistettä Thornax-tehoon.

Kykytilastoissa vasemmalla puolella näkyvät kykyihin käytetyt kykypisteet ja siitä voi hallita niitä. Oikealla näkyvät hahmon kykypisteiden vaikutukset kykyihin, eli kunkin kyvyn tarkat tilastotiedot. Voittamalla ottelun saa kaksi kykypistettä. Näitä kykypisteitä voi lisätä haluamaansa kykyyn.

Oikealla laidalla näkyvät ottelutilastot. Tästä näkee ottelut yhteensä, voitetut ottelut sekä hävityt ottelut. Yllä on valitun hahmon, alla taas kaikkien hahmojen yhteenlasketut ottelutilastot.

Areenaottelut Muokkaa

Areenaottelut ovat pelin pääsisältö. Niissä pelaaja kohtaa tietokonehahmon kaksintaistelussa. Otteluita pelataan nuolinäppäimien sekä näppäinten A ja S avulla, joskin näitä voi vaihtaa asetuksissa.

Kummallakin pelihahmolla on elämälaskuri, jossa on viisi elämäpistettä. Tämän vieressä on energiapalkki. Kun hyökkäys osuu hahmoon, tämän energiapalkista lähtee energiaa. Kun energiapalkki tyhjenee, hahmon elämälaskurista vähenee yksi elämäpiste ja uusi energiapalkki otetaan käyttöön. Kun hahmo vie toiselta kaikki viisi elämäpistettä, tämä voittaa.

Nuolinäppäimillä liikutaan areenalla. Pelihahmo katsoo aina vastustajaan päin, joten nuolinäppäimillä ylös ja alas hahmo ottaa sivuaskeleita vasemmalle ja oikealle, kun taas nuolinäppäimillä vasemmalle ja oikealle hahmo kävelee kauemmas ja lähemmäs vastustajaa.

Kun pelaaja painaa A-näppäintä, hahmo tekee kevyen hyökkäyksen (nopea mutta heikko). Kun pelaaja painaa ylös sekä A-näppäintä, hahmo tekee raskaan hyökkäyksen (hidas mutta voimakas). Kun pelaaja painaa alas sekä A-näppäintä, hahmo tekee hyppyhyökkäyksen. Hyppyhyökkäys ei ole mukana alusta asti, vaan se pitää ansaita.

Kun pelaaja painaa S-näppäintä, hahmo puolustautuu, mikä heikentää tällöin vastaanotettujen hyökkäysten tehoa. Kun pelaaja painaa ylös tai alas sekä S-näppäintä, hahmo hyppää vasemmalle tai oikealle.

Pelaajalla on käytössään myös Thornax-laukaisin, joka ampuu piikikkäitä Thornax-hedelmiä. Laukaisimella voi ampua, jos energiapalkin oikealla puolella näkyvässä laatikossa on Thornaxin kuva. Kun laukaisimella ampuu, kuva poistuu ja energiapalkin alla näkyvä Thornax-palkki tyhjenee. Palkki alkaa palautua hiljalleen, ja kun se on täynnä, laatikkoon tulee jälleen Thornaxin kuva ja pelaaja voi ampua Thornaxin. Thornax-laukaisimella voi ampua kahdella eri tavalla. Kun pelaaja painaa nuolinäppäintä oikealle tai vasemmalle ja A-näppäintä, hahmo ampuu Thornaxin paikaltaan. Kun pelaaja painaa nuolinäppäintä oikealle tai vasemmalle ja S-näppäintä, hahmo tekee takaperinvoltin ja ampuu Thornaxin liikkeen lopuksi.

Pelaaja voi parantaa hahmoaan pitämällä nuolinäppäimiä ylös ja alas pohjassa. Tällöin pelihahmon energiapalkkiin palautuu energiaa. Tällä tavalla ei kuitenkaan voi palauttaa elämäpisteitä. Pelaaja voi myös käyttää nälväisyjä painamalla samaan aikaan nuolinäppäimiä vasemmalle ja oikealle. Tästä ei kuitenkaan ole pelillistä hyötyä.

Tietokonehahmo pystyy samoihin liikkeisiin kuin pelaajakin.

Pelihahmot Muokkaa

Pelissä pelattavina hahmoina ovat kaikki kaksitoista hahmoa, jotka julkaistiin setteinä vuoden 2009 "Glatorian"- ja "Glatorian Legends" -sarjoissa. Toisin kuin pelin edeltäjissä, Glatorian Arena 3:ssa kaikki hahmot ovat saatavilla alusta asti.

Nimi Pohjatilastot (kykypistettä)
Voima Sitkeys Ketteryys Mieli
Mata Nui 10 10 11 12
Kiina 10 10 11 9
Vastus 10 10 10 9
Ackar 11 10 9 10
Gelu 10 10 10 11
Stronius 12 13 8 9
Gresh 10 13 13 9
Tarix 11 12 10 12
Malum 15 12 10 8
Strakk 13 13 10 9
Vorox 14 13 12 6
Skrall 11 15 11 8

Katso myös Muokkaa

Ulkoisia linkkejä Muokkaa