Kuva Karda Nuista.

Karda Nui, joka tunnetaan myös Universumin ytimenä ja Maailmana, joka ruokkii maailmaa, on Matoran-universumin keskus.

Historia[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Av-Matoranit, tai Valon Matoranit, asuttivat joskus Karda Nuita. Paikan ja sen nykyisen asukkaiden tilanne ei ole tiedossa. Kun Av-Matoran yhdyskunnat asuivat Karda Nuilla, Toa Matat määrättiin suojelemaan aluetta. Noin 60,000 vuotta sitten Av-Matoranit jättivät Karda nuin koska heidän työnsä oli tehty. Kun Toa Matat Valittiin Mata Nuin Henkivartijoiksi, myös he lähtivät. Kun Voya Nui ampaisi ylöspäin pääsaaresta, se repäisi reiän sekä pääsaareen että Karda Nuihin. Sen sijaan että olisi tulvinut pääsaarella, vesi meni läpi vesiputouksena ja näin kaikki vesi meni Karda Nuille, muodostaen Salaisuuksien Suon (eng. Swamp of Secrets).

Reikä Karda Nuin katossa sulkeutui kun Voya Nui palasi aiempaan sijaintiinsa. Toa Mahri Matoro käytti Ignikaa siellä, herättäen Mata Nuin kuolleista ja tappaen itsensä.

Sijainti[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Karda Nui on suoraan pääsaaren alla ja sitä suojelevat voimakkaat kilvet jotka estävät jopa Artakhan sauvaa korjaamasta sitä. Se on melkein samankokoinen kuin pääsaarikin, ja sillä on myös omat luolastonsa. Karda Nui sijaitsee hieman syvemmällä planeetan sisässä kuin loput Matoran universumista.

Luola Karda Nuilla.

Maaperä[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Karda Nui on teknisesti suo jossa on Tyrmän Mutageeniä, vaikkakin kirjojen kirjoittaja Greg Farshtey on sanonut että asukkaat eivät ole vahingoittuneet mutageenistä, sillä he pystyvät elämään ilman että astuvat suolle. Tämä suon osa tunnetaan Salaisuuksien Suona. Koska Artakhan Sauva ei pysty läpäisemään karda nuin seiniä, siellä olevia vahinkoja ei pystytä korjaamaan.

Tunnetut asukkaat[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Av-Matoranit ja Varjo-Matoranit[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Av-Matoranit asuivat joskus Karda Nuilla, mutta he lähtivät ennen Ajan Lipsahdusta. Ei tiedetä kuinka monta Av-Matorania asuu tällä hetkellä Karda Nuilla. Alla on lista tunnetuista Av-Matoraneista ja Varjo-Matoraneista jotka asuivat siellä:

  • Tanma - Av-Matoran,ennen
  • Photok - Av-Matoran,ennen
  • Solek - Av-Matoran,ennen
  • Radiak - Av-Matoran, aiempi Varjo-Matoran,ennen
  • Kirop - Varjo-Matoran, aiempi Av-Matoran,ennen
  • Gavla - Varjo-Matoran, aiempi Av-Matoran,ennen

Rahi[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

On olemassa joitain Raheja jotka asuttavat Karda Nuita, mutta ne eivät ole sen alkuperäisiä asukkaita. Karda Nuilla asuvia Raheja ei olla vielä paljastettu.

Rahit kuten Ilmakäärmeet asuivat joskus Karda Nuilla mutta Toa Matat ajoivat ne pois. Karda Nuilla asuu Raheja joiden nimi on Avohkah.

Triviaa[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Reikä Karda Nuin kattoon sulkeutuu.

Esiintymiset[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Kirjat[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Sarjakuvat[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Novellit ja jatkotarinat[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Muut kaanoniset[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Epäkaanoniset[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]