FANDOM

“Hän oli kyykäärme, eikä Tuma halunnut kärsiä hänen seurastaan kauempaa kuin oli pakko.”
— Tuman ajatuksia, Empire of the Skrall
Metus
Näytä tiedot olomuodossa:

CGI Metus
Henkilö
Laji Agori
Sukupuoli Mies
Elämäkerralliset tiedot
Syntynyt Useita vuosia eR
Tilanne Elossa
Ammatti Glatorian-värvääjä ja -kouluttaja (ennen)
Kiviheimon vakooja (ennen)
Ryhmät Jääheimo (ennen)
Kyvyt ja varusteet
Välineet Jääkirves (ennen)
Jääkilpi (ennen)

Metus käärmeenä
Henkilö
Laji Ainutlaatuinen
Sukupuoli Mies
Elämäkerralliset tiedot
Tilanne Palautunut Agoriksi

Metus on Spherus Magnalla elävä Agori, joka toimi ennen Jääheimon Glatorian-värvääjänä ja -kouluttajana. Kiviheimon muuttaessa Roxtusiin hän ryhtyi heidän vakoojakseen säilyttääkseen henkensä. Roxtusin taistelussa Mata Nui muutti hänet väliaikaisesti käärmemäiseksi olennoksi. Ilman kenenkään tukea Metus vaelteli Bara Magnassa.

Viikkojen kuluessa Annona käytti Metuksen unia ravinnokseen. Metus kohtasi Sahmadin ja Telluriksen ja vei heidät pohjoiseen, missä Annona sieppasi heidät. Samoihin aikoihin Metuksen muodonmuutos päätttyi ja hän palautui Agoriksi. Kolmikko pakeni ja seurasi Annonaa Aqua Magnan rannalle, missä eräs fuusio siirsi Sahmadin avulla Annonan toiseen maailmaan.

Elämäkerta Muokkaa

Jääheimo Muokkaa

Ytimen sodan aikaan Metus työskenteli Jääheimon leirissä ja valmisteli sotureita taisteluun. Hän oli osa viimeistä Jääheimon ryhmää, joka muutti etelään tulevan Iconoxin paikalle.

Sodan loppupuolella Metuksen oli mentävä erään karavaanin mukana Jääheimon vartioasemalle, koska oli rikkonut aseensa eikä uskaltanut matkustaa ilman sitä. Matkalla tusina Baterraa yllätti karavaanin ja tappoi kaikki siinä olijat aseetonta Metusta lukuunottamatta. Hän tarttui vankkurien ohjaimiin ja pakeni, ja saavuttuaan perille valehteli joutuneensa tajuttomaksi lyödyksi taistelun alussa ja vierineensä vankkurien alle.

Pitkään mietittyään miten oli poikennut toisista Metus viimein tajusi olleensa aseeton ja siksi säästyneensä. Metus piti Baterrojen voittamisen salaisuuden itsellään.

Rikkoutumisen jälkeen muiden rakentaessa uutta kylää Metus keskittyi tekemään sopimuksia muiden kylien kanssa, ja Exsidianin löytymisen jälkeen hän alkoi myydä sitä. Hänen tehokkuutensa takia muut heimot olivat valmiita sotaan saadakseen sitä lisää, ja tämä taas sai Certavuksen ja muut soturit kehittämään areenaottelujärjestelmän.

Soturileirissä saamiensa kokemuksien ja Certavukselta oppimiensa soturin perusliikkeiden takia Metus oli täydellinen kouluttaja Glatorianeille. Hän välitti tietonsa Gelun ja Strakkin kaltaisille sotureille, ja Iconoxin alkaessa voitata otteluita tieto Metuksen hyvästä koulutuksesta levisi. Metus alkoi myös järjestää areenaotteluita, koska kylänvanhimmilla ei ollut aikaa.

Kun Kiviheimo muutti etelään, Metus välitti viestin halukkuudestaan antaa tietoja Atakuksen kautta Tumalle. Hän kertoi kylistä ja niiden puolustuksista tarkoituksenaan selvitä hengissä Skrallien hyökätessä muiden heimojen kimppuun. Hän toimi myös siltana Luunmetsästäjien ja Skrallien välillä.

Kerran Crotesius, Kirbold ja Tarduk hakeutuivat hänen luokseen ja Metus möi heille kolme hiekkavaanijaa heidän matkalleen pohjoiseen.

Ollessan Vulcanuksessa hän riiteli Raanun kanssa tämän halusta saada uusi Glatorian heimolleen. Metus väitti, ettei kukaan halunnut liittoutua Tuliheimon kanssa, jos se tarkoitti Skralleja vastaan taistelemista.

Metus Sarjakuvassa

Metus Vulcanuksessa

Myöhemmin Metus tapasi erään Skrallin ja kertoi tälle Tajunista lähtevästä karavaanista. Hän käski tätä välitämään viestin Tumalle ja lähti sitten eri suuntaan.

Kun Raanu lähetti erään Agorin etsimään apua Vulcanukselle muista kylistä, tämä tuli myös Iconoxiin. Hän tapasi Metuksen, joka syytti häntä yrittämästä tulla mukaan hänen liiketoimintaansa uskoen Agorin etsivän jonkinlaista henkilökohtaista hyötyä hänen tavoin. Metus kuitenkin tarjosi hänelle sopimuksen maksuksi aavikkolähteen sijainnista. Agori suostui ja antoi sijainnin Metukselle, joka puolestaan antoi Agorille Iconoxin suosikin ja käski tämän etsiä Strakkin.

Kerran Metus järjesti harjoitusottelun Strakkin ja Kiinan välille tarkoituksenaan kouluttaa Kiinaa.

Jääheimon jäädessä tuliheimolle velkaa suuren lastin exsidiania Metus halusi Strakkin suojelemaan karavaania. Riideltyään Metus lupasi Strakkille viimein suuren maksun, ja tämä suostui. Sitten hän lähti kertomaan kylänsä johtajalle asiasta.

Metus matkasi Vulcanukseen ja kuuli siellä, ettei karavaani ollut vielä saapunut. Sitten hän keskusteli Raanun kanssa siitä, että jos jääheimo ei maksaisi tuliheimolle velkaansa, areenaottelujärjestelmä romahtaisi ja syttyisi sota.

Metus Ixonoxissa

Metus

Ackarin ja Kiinan lähdettyä etsimään karavaania Exsidian-kuljetus saatiin lopulta tuotua Vulcanukseen. Metus onnitteli sen saattajia ja veti Strakkin syrjemmälle kertoen tämän ottelun Ackarin kanssa olevan heti Suuren turnauksen jälkeen Vulcanuksessa. Strakk kuitenkin kieltäytyi ja kertoi maksun riittävän.

Tuma kutsui Metuksen Roxtusiin kuultuaan Baterrojen lähestymisestä. Metus noudatti kutsua, ja ilmaisi vihansa siitä että hänet oli kutsuttu riskeistä huolimatta. Tuma kertoi Skrallien hyökkäävän Ateroon seuraavana päivän Suuren turnauksen alussa. Metus ärsytti Tumaa mainitsemalla tietävänsä keinon Baterrojen voittamiseen, ja kertoi haluavansa Tuman kumppaniksi eikä pelkäksi tiedonvälittäjäksi keinon kertomisesta.

Metus matkusti Ateroon, ja katseli ensimmäistä ottelua yhdessä Berixin ja Raanun kanssa. Miettien missä Skrallit olivat he lähtivät käydä katsomassa, olivatko Skrallit tulossa. Huomattuaan heidän hyökkäävän Agorit varoittivat muita ja pakenivat kyliinsä.

Kerran Metus huomasi kahden Baterran hyökänneen Stroniuksen ja Tuman kimppuun. Hän potkaisi aseet kauas tajuttomien Skrallien luota, ja Tuman herättyä Metus halusi tehdä uuden sopimuksen tämän kanssa vastineeksi henkensä pelastamisesta. Hän pyysi päästä Skrallien johtajaksi jos Tumalle sattuisi jotakin, mihin Tuma vastahakoisesti suostui. Kolmikko lähti kohti Roxtusia, ja Metus suunnitteli kuinka järjestäisi Tumalle ja mahdollisesti Stroniukselle onnettomuuden tulevaisuudessa.

Vulcanuksen lisätessä puolustuksiaan Metus sai niistä kartan ja välitti tiedon Skralleille, jotka puolestaan antoivat sen Luunmetästäjille. He taas alkoivat suunnitella ratsiaa Vulcanukseen.

Metus järjesti Greshille ottelun Ackaria vastaan. Tajunissa hän kohtasi entisen Glatorianin Gelun, jolla oli asioita Vulcanuksessa. Tämä lähti matkaan heidän kanssaan ja matkan varrella he kohtasivat vaunun, jonka rengasta kaksi Agoria yritti korjata. He auttoivat Agoreja kärryn korjaamisessa ja päättivät saattaa heidät Vulcanukseen huolimatta Metuksen vastustelusta.

Kylään saapumisen jälkeen Metus auttoi kylän valmistautumisessa Luunmetsästäjien hyökkäystä vastaan. Agorit rakensivat monia tappavia ansoja hyökkäyksen estämiseksi. Ansat toimivat ja metsästäjät pakenivat. Ennen lähtöään Metus tapasi Raanun, joka pyysi Metusta etsimään uuden Glatorianin Vulcanukseen ja järjestämään areenaottelun Ackarille ja Strakkille.

Muutamia päiviä myöhemmin Metus tapasi Kyryn, joka kertoi Glatorianien torjuneen Luunmetsästäjien hyökkäyksen Vulcanuksessa. Hän näki taivaalla lentävän esineen ja ajoi kohti paikkaa, johon tämä pian laskeutuisi. Saavuttuaan paikalle hän kohtasi Mata Nuin, joka juoksi häntä kohti Voroxin häntäpistimen kanssa. Metus oletti hänen hyökkäävän ja vetäisi oman miekkansa esiin ja kysyi, millä asialla Mata Nui oli. Tämä kertoi olevansa vain kulkuri matkalla lähimpään kaupunkiin. Metus päätti tarjota Mata Nuille kyydin Vulcanukseen.

Matkalla Hiekkalepakko kävi heidän kimppuunsa ja kaatoi heidän kulkuneuvonsa. Mata Nui onnistui kuitenkin sokaisemaan olennon auringonvalon avulla. Kaksikko jatkoi matkaansa Metusksen samalla kertoen Bara Magnasta.

Kaksikon saapuessa perille Ackarin ja Strakkin ottelu oli juuri alkamassa. Strakkin luovutettua hän kuitenkin heitti Ackaria kirveellään selkään ja tämä pyörtyi. Strakk oli viimeistelemässä työnsä, kunnes Mata Nui hyppäsi areenalle iskien Strakkin sivuun. Strakk tasiteli jonkin aikaa Mata Nuin kanssa, kunnes Voroxin häntäpistin kosketti Ignikaa muuttuen miekaksi. Strakk hämmentyi ja Mata Nui kamppasi hänet saaden tämän antautumaan lopullisesti. Metus tuli myöhemmin Ackarin kotiin tarjoten Mata Nuille paikkaa tuliheimon ensisijaisena Glatorianina. Mata Nui kieltäytyi ja Metuksen sanoessa Mata Nuin vielä tulevan kerjäämään häntä ottamaan tämän Glatorianiksi Mata Nuin hermostui ja Metus poistui.

Mata Nuin, Ackarin ja Kiinan lähtiessä seuraavana aamuna kohti Tajunia Metus kertoi heistä Luunmetsästäjille ja sai joukon metsästäjiä hyökkäämään heidän kimppuunsa Hiekkarauskukanjonissa.

Tesarassa Metus oli järjestänyt ottelun Tarixin ja Vastusin välille. Mata Nui, Ackar, Gresh ja Kiina saapuivat paikalle juuri ottelun alkaessa. Ackar keskeytti ottelun ja kertoi kaikille Skrallien ja Luunmetsästäjien liittoumasta. Ackar esitteli elementaalivoimansa ja Mata Nui paranteli Tarixin aseen, jolloin kaikki vakuuntuivat, huolimatta Metuksen vastusteluista. Myöhemmin Metus ja Raanu tulivat kertomaan Kiinan ja Berixin sieppauksesta harjoitteleville Glatorianeille. Agorit eivät halunneet Glatorianien jättävän heitä puolustaamattomiksi, joten Mata Nui päätti lähteä yksin pelastamaan ystävänsä.

TLR-Metus

Metus Legendan paluussa

Saapessaan Roxtusiin hän taisteli Tumaa vastaan ja löydettyään tämän heikkouden voitti tämän. Metus saapui paikalle taputtaen voittajalle ja paljastaen olleensa petturi. Hän käski Skrallien ja Luunmetsästäjien hoidella Mata Nuin, mutta Scarabax-kuoriaisten muodostama jättiläinen ilmestyi mäen takaa alkaen pelotella Skralleja. Metus käski vapauttaa Roxtusissa vangittuna olleet Voroxit, ja Skrallit ja Luunmetsästäjät alkoivat juoksennella pelokkaina ympäriinsä.

Jättiläisen hajottua Glatorianit ja monet Agorit saapuivat auttamaan taistelussa. Alkoi suuri taistelu Skralleja ja Luunmetsästäjiä vastaan. Taistelun aikana Metus juoksi ajoneuvonsa luo ja määräsi sitä vartioineet eliitti-Skrallit häntä seuranneen Mata Nuin kimppuun. Mata Nuin voitettua heidät Metus ajoi pakoon. Hetken päästä vangittuina olleet Voroxit kuitenkin kaatoivat hänen kulkuneuvonsa ja Metus lensi suoraan Mata Nuin jalkojen juureen. Mata Nui painoi Metusin Ignikaa vasten, jolloin tämä muuttui käärmeeksi. Kiemurellessaan pois Metus sanoi, ettei Mata Nui voisi ikinä voittaa hänen yhdistynyttä armeijaansa ja vannoi kostoa.

Metus kierteli Bara Magnan aavikolla käärmeeksi muuttuneena. Kerran hän yritti pudottaa suuren kivenjärkäleen Hiekkarauskukanjonissa olevien kolmen Glatorianin ja Mata Nuin päälle, mutta Click tuli estämään häntä ja Metus lähtikin sen perään. Jahdattuaan Clickiä jonkin aikaa Metus onnistui viimein saartamaan sen, mutta silloin suuri joukko Scarabax-kuoriaisi piirittti hänet ja heitti hänet ilmaan.

Uneksintarutto Muokkaa

Matkatessaan Mustaharjavuorten läpi Metus pysähtyi eräälle lammelle ja joutui elämään rotilla. Ylitettyään vuoret hän menetti kykynsä nähdä unia.

Eräänä päivänä hän kohtasi Rautaheimon soturi Telluriksen ja Agori Sahmadin. Sahmad käski Telluriksen tappaa käärmeen ja Metus kehotti häntä tekemään niin, sanoen, ettei enää jaksanut. Sahmadin ihmetellessä, miten hän ei enää halunnut kostaa, Metus vastasi hautovansa yhä kostoa Agoreita kohtaan, oli hänen muotonsa mikä hyvänsä ja paljasti menettäneensä kykynsä nähdä unia.

Samaan aikaan Bara Magnan kuut törmäsivät planeettaan ja Spherus Magna yhdistyi jälleen. Metus kertoi Sahmadille missä oli menettänyt unennäkemiskykynsä ja kolmikko matkusti samaa reittiä pitkin.

Sahmad löysi erään lammen lähistöltä oudon kolmion, ja he alkoivat etsiä maastosta vastaavia. Uneksintaruton aiheuttanut olento, Annona, veti heidät lonkeroillaan maan alle. Siellä Metus palautui Agoriksi, koska Mata Nuin tekemän muodomuutoksen vaikutus lakkasi. Metus myös löysi Telluriksen.

Samoihin aikoihin Annona loi illuusion, jossa Sahmad heräsi 750 vuotta myöhemmin. Sahmad ja Metus oli löydetty ja Metus oli palautettu Agoriksi Kanohi Ignikalla. Metus oli kuitenkin kuollut muutamaa kuukautta myöhemmin Uneksintaruttoon.

Metus ja Telluris löysivät Sahmadin illuusiostaan vapautuneena samasta kammiosta Annonan ja tusinan Skrallien sisaren kanssa. Metus, Telluris ja Sahmad lähtivät juoksemaan pitkin tunneleita ja pääsivät Spherus Magnan pinnalle, mutta kohtasivatkin maan alla olleen Annonan. Olento paljasti heille nimensä, ja he tajusivat sen olevan lähdössä etsimään uusien olentojen unia ravinnokseen.

Sahmad houkutteli Telluriksen ja Metuksen mukaansa vedoten siihen, ettei Metuksella muutenkaan ollut turvapaikkaa. He teleporttasivat Annonan mukana Aqua Magnaan ja seurasivat tätä kallioilla sijaitsevaan linnoitukseen. Siellä Annona vangitsi monia Skakdeja illuusioihin ja alkoi taistella kultaihoista olentoa vastaan. Olento keihästi Annonan kivipiikeillä, mutta hän vapautti itsensä ja käytti Skakdien unet ravinnokseen. Annonan tapettua Telluriksen Metus ja Sahmad katkaisivat yhden kivipiikeistä aseeksi, jotta Sahmad voisi iskeä piikillä Annonaa. Sitten Metus pakeni paikalta.

Luonne Muokkaa

Metus on aina huolestunut omasta turvallisuudestaan. Se oli syynä siihen, että hän oli valmis pettämään heimonsa Skralleille, jotta voisi itse selvitä sodasta. Hän on myös vallanhimoinen ja ahne, ja yrittää aina tehdä sopimuksia selvitäkseen.

Vaikka hän palautuikin Agoriksi, hänelle jäi yhä halu syödä jyrsijöitä.

Kyvyt Muokkaa

Metus on nopea ja taitava puhuja. Hänet tunnettiin osaavana Glatorianeiden kouluttajana. Käärmeenä hän kykeni käärmemäisiin liikkeisiin, kuten luikerteluun ja nopeisiin iskuihin.

Metus ei ole taitava kiipeämään, kuten Sahmad huomasi heidän kiivetessään eräälle Aqua Magnan rantakalliolle.

Metus settinä

Metus settinä

Varusteet Muokkaa

Agorina Metus kantoi ennen kilpeä ja jääkirvestä. Hänellä on myös monien Agorien tavoin kypärä ja haarniska. Käärmeenä hänellä oli terä häntänsä päässä.

Kulissien takana Muokkaa

Metuksen nimi tulee todennäköisesti latinan kielestä, jossa metus tarkoittaa pelkoa.[1] Yksi perustelu tämän puolesta on se, että hyvin monet nimet Bara Magnan nimistössä vaikuttavat olevan peräisin latinasta.

Legendan paluussa Metuksen mallina käytettiin tammikuussa 2009 julkaistua Metus-mallia. Elokuvan englanninkielisessä versiossa Metuksen ääninäyttelijä oli David Leisure.

Esiintymiset Muokkaa

Kanoniset

Epäkanoniset

Ei epäkanonisia esiintymisiä

Lähteet Muokkaa

  1. metus. Wiktionary. Haettu 19. heinäkuuta 2012.

Ulkoisia linkkejä Muokkaa