FANDOM

“Valokuula lensi ulos aseen päästä, osui läheiseen seinään, ja puhkaisi siihen siistin ja savuavan reiän.”
— Kertoja, Shadows in the Sky
Midak-taivastykki
Midak-taivastykki
Väline
Käyttötarkoitus Ampua valopalloja
Käyttäjät Toa Nuvat, Toa Ignika, Spiriah, Takanuva, monet ajoneuvot
Tilanne Ei käytössä

Midak-taivastykit ovat ammunta-aseita, jotka kykenevät ampumaan Valoenergiakuulia.

Historia Muokkaa

Artakha asensi ensimmäiset tunnetut Midak-taivastykit 100 000 vuotta sitten kahteen luomaansa ajoneuvoon, Jetrax T6:een ja Axalara T9:ään.

Jokin aika sitten Nynrah-haamut kehittivät omat Midak-taivastykkinsä. Mata Nuin ritarikunta sai niitä ainakin kaksi kappaletta: toinen asennettiin Suoharppaajaan, ja toinen annettiin Makuta Spiriahille[1] , joka oli mukana pelastamassa Makuta Miserixiä, Makutain veljeskunnan alkuperäistä johtajaa, Artidaxilta. Hänen taivastykkinsä tuhoutui hänen mukanaan Miserixin imiessä Spiriahin itseensä.

Vultraz kulkuväline

Vultraz ja Taivastaistelija

Varjo-Matoran Vultraz rakensi itselleen Taivastaistelijan entisen Nynrah-haamun avulla ja aseisti sen Midak-taivastykillä, jonka hän oli muokannut ampumaan valon sijaan varjoenergiaa. Taivastaistelija ja Suoharppaaja päätyivät ohjaajiensa Vultrazin ja Mazekan kanssa Sulatuksen vaihtoehtoismaailmaan, missä ne tuhoutuivat Midak-taivastykkiensä kanssa.[2]

Toa Nuvat saivat Artakhalta Mukautuvat haarniskat, joihin sisältyivät mukautuvat aseet. Heidät teleportattiin Karda Nuille, missä heidän toiset aseensa ottivat Midak-taivastykkien muodon, koska ne soveltuivat taisteluun Makutoja vastaan. Samalla Lewa ja Pohatu antoivat aseille nimen "Midak-taivastykki", sillä Pohatu tunsi valosta pitävän Onu-Matoran-Midakin, ja Lewa oli aina halunnut taivastykki-nimisen aseen.

Kun Kanohi Ignika muodosti itselleen kehon, hän loi orgaanisista osista itselleen Midak-taivastykin. Ase tuhoutui hänen kehonsa mukana hänen herättäessään Mata Nuin.

Tahun, Onuan ja Galin Midak-taivastykit vaihtoivat muotonsa Nynrah-haamutykeiksi heidän mennessään Salaisuuksien suolle.[3] Toa Nuvien lähtiessä Karda Nuilta heidän mukautuvat aseensa ottivat jonkin toisen muodon.

Muissa ulottuvuuksissa Muokkaa

Valtakunnan vaihtoehtoismaailma Muokkaa

Valtakunnan vaihtoehtoismaailmassa Nynrah-haamut kehittivät Midak-taivastykin 10 000 vuotta myöhemmin. Eräs Nynrah-haamu antoi yhden taivastykeistä Takanuvalle, joka oli päätynyt ulottuvuuteen.

Midak-taivastykki käytössä

Midak-taivastykki käytössä

Toiminta Muokkaa

Midak-taivastykki laukaisee valokuulia, jotka kykenevät tekemään vahinkoa. Erityisen tehokas Midak-taivastykki on varjon olentoja vastaan. Yleensä taivastykki ottaa ammusenergiansa ympärillä olevasta valosta, mutta Av-Matoran Tanma kykenee toimimaan Midak-taivastykin voimanlähteenä yhdistyessään Toaan. Jos Midak-taivastykkiä käytetään liikaa yhdessä ympäristössä, koko alueen valo imeytyy.

Vultraz muunsi Midak-taivastykkinsä ampumaan varjoa.

Käyttäjät Muokkaa

Settitietoa Muokkaa

Midak-taivastykki sisältyi moniin vuoden 2008 setteihin. Kevään seteistä taivastykki oli mukana kolmessa Phantoka Toa Nuva -setissä sekä Toa Ignika -laatikkosetissä. Syksyn seteistä Midak-taivastykki sisältyi Mazeka-, Takanuva-, Vultraz-, Axalara T9 - ja Jetrax T6 laatikkosetteihin. Jokaiseen Midak-taivastykkin mahtui neljä hopeista kuulaa ammuksiksi. Tykeissä oli pyörivä hammasratas, jota pyöräyttämällä tykistä lennähti yksi kuula.

Luonnollisen kokoinen oranssi Midak-taivastykki oli myös erikseen myytävänä vuonna 2008. Jokaisen tykin mukana tuli neljä vihreää kuulaa, ja viiden kuulan lisäpakkauksia oli myös myynnissä.

Lähteet Muokkaa