Bioarkistot
Advertisement

Matoran-universumin henkilöillä on käytössä omia mittayksiköitä. Ainoat tällä hetkellä tunnetut ovat pituuden mittayksiköitä.

Pituuden mittayksikköjärjestelmässä on kolme eri mittayksikköä: bio, kio (1 000 bioa) ja mio (1 000 kioa).

Mittayksiköiden suhteet toisiinsa
Yksi bio Yksi kio Yksi mio
1 1 000 1 000 000 bioa
0,001 1 1000 kioa
0,000001 0,001 1 mioa

Seuraava taulukko esittää biojen, kiojen ja miojen arvot Maassa käytetyissä pituuden yksiköissä.

Mittayksiköiden suhteet Maan mittayksiköihin
Yksi bio Yksi kio Yksi mio
4,5 4 500 4 500 000 jalkaa
1,3716 1 371,6 1 371 600 metriä (muunnettu jaloista)
1,4 1 400 1 400 000 metriä (pyöristetty)

Biojen, kiojen ja miojen arvot on määritelty alunperin jalkoina. Kun arvo jalkoina muutetaan metreiksi, siitä tulee hyvin tarkka. Ei tiedetä, onko yksi bio tasan 4,5 jalkaa, joten jalkamuunnos on todennäköisesti epätarkka. Tämän vuoksi taulukossa on myös kohta, jossa metriarvo on pyöristetty yhtä epätarkaksi kuin jalka-arvo.

Mittayksiköiden käyttö tarinassa[]

Bioja, kioja ja mioja on käytetty pituuden yksikköinä erityisesti BIONICLE-saagan alkuaikoina, jolloin ne on kehitetty. Mata Nuin ja Metru Nuin saarten kartoissa vuosilta 2001-2004 pituudet on esitetty näillä mittayksiköillä.

Greg Farshteyn kirjoittamissa kirjoissa mittayksiköt ilmaistaan vaihtelevin tavoin. Hahmojen vuorosanoissa on pääsääntöisesti käytetty BIONICLE-mittayksiköitä ja kerronnassa Maan mittayksiköitä. Joskus mittayksiköitä käytetään myös eri tavoin, esimerkiksi City of the Lost -romaanissa Ehlek sanoo suuren Myrkkyankeriaan pituuden jalkoina (s. 97) ja Legacy of Evil -romaanissa kertoja ilmaisee kallioseinämän pudotuksen pituuden bioina (s. 5).

Advertisement