FANDOM

Pimeä aika on tuhannen vuoden mittainen ajanjakso, jona Mata Nui 'nukkui'. Sitä edelsi Suuri Mullistus ja Mata Nuin saarella se huipentui Suureen sotaan ja Toa Matojen tuloon.

Rauhan vuosiMuokkaa

Pimeän ajan ensimmäistä vuotta kutsutaan Rauhan Vuodeksi. Tämä oli Makuta Teridaxin Vakamalle lupaama yksi rauhan vuosi, jona rakennettiin kaikki kylät;

myös Kini-Nui rakennettiin valmiiksi.

Teridaxin tuloMuokkaa

Pimeän ajan toisena vuotena Teridax tuli, kuten oli luvannut, ylös Mata Nuille, ja alkoi luoda kraatoja. Kraatat saastuttivat naamioita ja laitettuina raheille Teridax kykeni hallitsemaan niitä.

Turagat kuitenkin alkoivat napata kraatoja erityisiin säiliöihin, jotka lukitsivat Kraatat ajan ja paikan ulkopuolelle. He piilottivat ne luolaan Po-Wahissa ja vaikenivat asiasta.

Mahri Nuin rakentaminenMuokkaa

Noin vuonna 100 pimeän ajan alkamisen jälkeen Voya Nuin matoranit rakensivat Voya Nuin lahden rannalle kaupungin ja nimesivät sen Mahri Nuiksi.

Voya Nuin ensimmäinen hurrikaaniMuokkaa

"Jos se osuu meihin... Saatamme olla paljoissa ongelmissa... kuten viime kerralla." ~Ta-Matoran, novellissa Hope.

Voya Nuille iskee hurrikaani, joka ei ole niin paha kuin vielä tulossa oleva lajitoverinsa.

Silloin ei ilmeisesti kuollut ketään.

Ajan puoliväliMuokkaa

Ajan puolivälistä eli vuodesta viisisataa kertovat A Thousand Years Untold kilpailun kolmen luokan voittajat; Hope(Voya Nui), Tentacles(Mata Nui) ja The Dweller Report(Metru Nui) novellit.

Metru NuiMuokkaa

"Ehkäpä [...] olemme vain aikaisessa." ~Johtava Keelerak.

Pieni Visorakkien lauma saapuu Metru Nuille. Lauma oli kauan sitten eksynyt muista Visorakeista ja ne olivat nyt päässeet perille. Lauman johtajana toimi eräs Keelerak.

Keetongu, Rahagat ja Dume estivät hyökkäyksen ja voittivat visorakit.

Johtavan Keelerakin kohtalo oli muuttuu piikkipalloksi.

Dweller, tarkkaili tilannetta etäältä, koska hänen oli käsketty tehdä niin.

jatkuu