FANDOM

Pohjoinen manner
Pohjoinen manner
Paikka
Sijainti
Asukkaat
Matoranit, Rahit (molemmat ennen)
Tilanne
Olemassa

Pohjoinen manner on Matoran-universumin pienempi manner. Se sijaitsee Karzahnin ja Eteläisen mantereen pohjoispuolella.

Maantiede Muokkaa

Pohjoinen manner on Eteläisen mantereen jälkeen suurin maa-alue Matoran-universumissa. Mantereella on monia Matoranien asuttamia kyliä.

Mantereeseen kuuluvalla Tren Kromin niemimaalla tiedetään olevan happoputouksia, vaarallisia kallioita ja tuliperäisiä vuoria. Niemimaalla sijaitsi De-Koron kylä, jota De-Matoranit asuttivat. Alueella oli myös paljon muita kyliä, joissa eli eri tyyppeihin kuuluvia Matoraneja.

Historia Muokkaa

Suuret olennot loivat Pohjoisen mantereen osana Matoran-universumia.

Metru Nuin Matoran-sisällissodan jälkeen Makuta Miserix, Makutain veljeskunnan johtaja, määräsi lukuisia Makutoja valvomaan Pohjoista mannerta. Gorast sai valvottavakseen Tren Kromin niemimaan, ja Krika mantereen pohjoiseen.

Toa Norik ja Varian tulivat kerran Pohjoiselle mantereelle auttamaan Matoran-kylää, jonka neljästä Toasta kolme oli siepattu. Äänen Toaksi naamioitunut Pimeyden metsästäjä Triglax toi heidät kylään, missä Vaanija ja Keräilijä, kaksi muuta Pimeyden metsästäjää, yrittivät vangita kaksikon. Siinä epäonnistuttuaan Pimeyden metsästäjät lähtivät veneellään mukanaan toverinsa Triglax. Norik ja Varian yrittivät pelastaa hänet luullen häntä Toaksi, mutta heidät siepattiin ja vietiin Odinalle.

Nidhiki, eräs Tren Kromin niemimaalla asustaneista Le-Matoraneista, muuttui eräässä vaiheessa Toaksi. Myöhemmin hän lähti Metru Nuille auttamaan taistelussa Kanohi-lohikäärmettä vastaan ja liittyäkseen Toa Mangaihin.

Suuren mullistuksen jälkeen Makuta Icarax hyökkäsi Manas-armeijan kanssa Pohjoiselle mantereelle ja kukisti lukuisia kyliä. Makuta Teridax kohtasi hänet kaksintaistelussa ja päätti hyökkäyksen voittamalla Icaraxin.

Viisi vuotta ennen Mata Nuin ritarikunnan ja Makutain veljeskunnan sotaa Ko-Matoran Mazeka ja Ta-Matoran Vultraz taistelivat keskenään, koska Mazeka pyrki pysäyttämään Vultrazin. Taistelu päättyi Vultrazin nähtävästi kuollessa. Gorast kuitenkin pelasti hänet ja värväsi hänet vakoojakseen. Mata Nuin ritarikunta puolestaan teki Mazekasta agenttinsa.

Visorakien sydäntä säilytettiin Tren Kromin niemimaalla. Toa Nuva Onua ja Pohatu hakivat sen osana Mata Nuin heräämisen valmisteluja.

Matoran-universumia hallinneen Teridaxin kukistuttua Bara Magnan taistelussa universumi meni epäkuntoon ja Pohjoisen mantereen asukkaat muuttivat Spherus Magnalle.

Entiset asukkaat Muokkaa

Matoranit Muokkaa

Matoranit olivat ainoa tunnettu älyllinen laji, joka eli Pohjoisella mantereella. Mantereella eli lukuisia eri Matoran-tyyppejä, osa omissa kylissään, osa monista tyypeistä koostuvista kylissä. Seuraavien Matoranien tiedetään eläneen Pohjoisella mantereella:

Rahit Muokkaa

Ainakin Tren Kromin niemimaalla eli monia vaarallisia Raheja. Lisäksi niemimaalla eli Nui-Ramoja ja erikoisia Raheja, jotka hoitivat Vultrazia hänen pudottuaan kalliolta.

Esiintymiset Muokkaa

Kanoniset

Kirjat
Novellit ja jatkotarinat
Sarjakuvat
Epäkanoniset

Ei epäkanonisia esiintymisiä