FANDOM

MNOLG2 Protodermis

Nestemäistä Protodermistä

Protodermis on yleisin Matoran-universumissa esiintyvä aine.

Ominaisuudet Muokkaa

Protodermistä on monissa eri olomuodoissa, joilla on omat ominaisuutensa. Protodermis voi tietyissä olosuhteissa muuttua muodosta toiseen.

Nestemäinen Protodermis Muokkaa

  • Sula Protodermis - kivimäistä Protodermistä, jota on lämmitetty tulikuumaksi. Sillä on sulan metallin ominaisuudet.

Kiinteä Protodermis Muokkaa

  • Kiinteä metallimainen Protodermis - kovettunut puhdistettu Protodermis. Siitä valmistetaan asioita.

Prototeräs Muokkaa

Kovin tunnettu metalli, jonka ilmeisesti ovat luoneet Artakhan asukkaat Mata Nuin Ritarikunnalle Makutojen haarniskat läpäiseväksi aineeksi. Sähkön johtaminen on myös Prototeräksen ominaisuus. Myös muun muassa Hahlin Prototeräskynnet ovat Prototerästä.

Kudosmainen Protodermis Muokkaa

Kudosmainen Protodermis on aine, josta koostuvat kaikki Matoran-universumin elolliset kudokset.

Mahdolliset muodot Muokkaa

Sähköistynyt Protodermis saattaa olla Protodermiksen olomuoto. Sen nimi viittaa tähän, mutta mitään todisteita ei ole.

Historia Muokkaa

Suuret olennot kehittivät Protodermiksen Spherus Magnan planeetalla ennen Rikkoutumista. Heidän tiedetään käyttäneen sitä vain Matoran-universumin rakentamisessa.

Matoran-universumin asukkaat, ainakin Matoranit, louhivat ja jalostivat laadukasta Protodermistä esineiden valmistusta varten.

Valmistus Muokkaa

Metru Nuilla Protodermistä louhittiin Onu-Metrussa kiven muodossa. Sitten se puhdistettiin Ga-Metrussa ja vietiin se Ta-Metruun, jossa siitä tehtiin metallia. Metallista valmistettiin asioita Ta-Metrussa ja Po-Metrussa. Le-Metrussa niistä tehtiin vain kulkuneuvoja ja kouruja.

Protodermistä syntyy myös, kun kuusi Toaa, joilla kaikilla on eri elementti, yhdistävät voimansa. Tällä tavalla syntyneen Protodermiksen voi tosin tuhota keskittämällä kyseiset voimat siihen.

Kulissien takana Muokkaa

Biodermis Smith

Käyttämätön paja

Mata Nui Online Game -verkkopelin tiedostoissa on Onu-Matoranin paja, jota ei ole käytetty pelissä. Pajassa lukee "Biodermis Smith" eli "Biodermis-seppä". Biodermis on ilmeisesti Protodermiksen alkuperäinen nimi.

Triviaa Muokkaa