Nestemäistä Protodermistä

Protodermis on yleisin Matoran-universumissa esiintyvä aine.

Ominaisuudet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Protodermistä on monissa eri olomuodoissa, joilla on omat ominaisuutensa. Protodermis voi tietyissä olosuhteissa muuttua muodosta toiseen.

Nestemäinen Protodermis[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  • Sula Protodermis - kivimäistä Protodermistä, jota on lämmitetty tulikuumaksi. Sillä on sulan metallin ominaisuudet.

Kiinteä Protodermis[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  • Kiinteä metallimainen Protodermis - kovettunut puhdistettu Protodermis. Siitä valmistetaan asioita.

Prototeräs[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Kovin tunnettu metalli, jonka ilmeisesti ovat luoneet Artakhan asukkaat Mata Nuin Ritarikunnalle Makutojen haarniskat läpäiseväksi aineeksi. Sähkön johtaminen on myös Prototeräksen ominaisuus. Myös muun muassa Hahlin Prototeräskynnet ovat Prototerästä.

Kudosmainen Protodermis[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Kudosmainen Protodermis on aine, josta koostuvat kaikki Matoran-universumin elolliset kudokset.

Mahdolliset muodot[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Sähköistynyt Protodermis saattaa olla Protodermiksen olomuoto. Sen nimi viittaa tähän, mutta mitään todisteita ei ole.

Historia[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Suuret olennot kehittivät Protodermiksen Spherus Magnan planeetalla ennen Rikkoutumista. Heidän tiedetään käyttäneen sitä vain Matoran-universumin rakentamisessa.

Matoran-universumin asukkaat, ainakin Matoranit, louhivat ja jalostivat laadukasta Protodermistä esineiden valmistusta varten.

Valmistus[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Metru Nuilla Protodermistä louhittiin Onu-Metrussa kiven muodossa. Sitten se puhdistettiin Ga-Metrussa ja vietiin se Ta-Metruun, jossa siitä tehtiin metallia. Metallista valmistettiin asioita Ta-Metrussa ja Po-Metrussa. Le-Metrussa niistä tehtiin vain kulkuneuvoja ja kouruja.

Protodermistä syntyy myös, kun kuusi Toaa, joilla kaikilla on eri elementti, yhdistävät voimansa. Tällä tavalla syntyneen Protodermiksen voi tosin tuhota keskittämällä kyseiset voimat siihen.

Kulissien takana[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Käyttämätön paja

Mata Nui Online Game -verkkopelin tiedostoissa on Onu-Matoranin paja, jota ei ole käytetty pelissä. Pajassa lukee "Biodermis Smith" eli "Biodermis-seppä". Biodermis on ilmeisesti Protodermiksen alkuperäinen nimi.

Triviaa[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]