Bioarkistot
Advertisement
“Paljon myöhemmin hän ja toiset olivat saaneet tietää tähden todellisuudessa olevan jonkinlainen kantorakettijärjestelmä, jota Mata Nui -robotti käytti irtautuakseen planeetan painovoimasta. Se ei ollut todellinen tähti, vaan moottori.”
— Kertoja, The Powers That Be
Punainentähti
MNOLG Punainen Tähti
Kulkuneuvo
Tekniset tiedot
Tyyppi Avaruusalus
Matkustajat Kestorat
Elvytetyt olennot
Aseistus Ei tiedossa
Historialliset tiedot
Kehittäjät Suuret olennot
Käyttäjät Kestorat
Mata Nui
Teridax

Punainentähti on Suurten olentojen luoma laite, jonka tehtävänä on avustaa Suurta henkeä Mata Nuita. Punainentähti on tehty Protodermiksestä kuten Matoranien universumikin. Punaisellä tähdellä on oma voimanlähteensä, joka ei ole riippuvainen Matoranien universumista.

Historiaa[]

Suuret olennot loivat Punaisentähden Spherus Magnalla pian Mata Nuin rakentamisen aikoihin 100 000 vuotta sitten. He laittoivat tähden sisään Kestoria, joiden tehtävänä oli huolehtia tähden toiminnasta. Punainentähti suunniteltiin palauttamaan Matoranien universumissa kuolleet takaisin uusissa kehoissa, mutta jostain syystä kuolleita ei jonkin ajan kuluttua voitu enää teleportata takaisin Matoranien universumiin.[1] Viimeinen Matoranien universumiin palautettu oli Gaardus, joten Kestorat syyttävät häntä teleportaatiolaitteiston rikkoutumisesta. Punainentähti seurasi Mata Nuita vuosituhansia maailmankaikkeudessa ja auttoi häntä irtautumaan planeettojen vetovoimasta. Samaan aikaan tähden sisällä kertyi yhä lisää elvytettyjä olentoja, joita ei voitu palauttaa Mata Nuin sisälle.

Kun Mata Nui törmäsi Aqua Magnaan ja vaipui uneen, Punainentähti siirtyi kuun kiertolaiseksi. Metru Nuilta Mata Nuin kasvoja peittävälle saarelle tullut Matoran-populaatio alkoi tutkimaan tähden liikkeitä ja tekemään niistä ennustuksia. Ga-Matoran Nixie oli erikoistunut tähän työhön.

Kun Matoranit Jaller, Matoro, Kongu, Nuparu, Hahli, Hewkii ja Nuparu pakenivat Karzahnilta Voya Nuille Toa-kanistereissa, Punaisentähden lähettämät salamat muuttivat heidät Toa Inikoiksi. Tämän jälkeen Toa Inikat yhdistivät voimansa ja loivat kuusi henkitähteä, jotka alkoivat kiertää Punaistatähteä.

Toa Nuva Galille annettiin tehtäväksi katsoa Punaiseentähteen Suurella kaukoputkella. Hän merkitsi ylös tietoja tähden sijainnista. Sitten hän katsoi Kanohi Akaku Nuvallaan kaukoputken kautta Punaiseentähteen ja näki siellä elävät olennot.

Suuren hengen kehon vallannut Makuta Teridax käytti Punaistatähteä lähteäkseen Aqua Magnalta. Hän lensi sitten Bara Magnaan ja jätti tähden kiertoradalle. Bara Magnalla Teridax taisteli prototyyppirobottiin asettunutta Mata Nuita vastaan. Taistelu päättyi, kun Spherus Magna yhdistyi ja Mata Nuin alkuperäinen keho hajosi tappaen samalla Teridaxin. Robotin tuhouduttua Punainentähti jäi Spherus Magnan kiertolaiseksi.

Toa Nuva Pohatu ja Kopaka pyysivät Gaardusta viemään heidät Punaiselletähdelle sen jälkeen, kun Tren Krom oli lähettänyt heidän mieliinsä kuvan Punaisestätähdestä hetkeä ennen kuolemaansa. Gaardus suostui ja toi heidät Punaiselletähdelle, missä he kohtasivat kolme Kestoraa. Lyhyen keskustelun päätteeksi Kopaka jäädytti Kestorat, ja Gaardus katosi. Toa Nuvat alkoivat tutkia ympäristöään, ja joutuivat tähdessä elävien olentojen ympäröimiksi. Mavrah pelasti heidät päästämällä heidät huoneeseen, jossa oli.

Tarkoitus[]

Punaisentähden yksi tehtävä on palauttaa Matoranien universumissa kuolevat olennot takaisin uusissa kehoissa. Olennon kuollessa tämän ruumis teleportataan Punaiseentähteen. Mikäli olennon keho on tuhoutunut täysin, ei tätä voida mitenkään elvyttää. Olennon tietoisuuden tuhoutuminen estää elvyttämisen. Vain protodermiksestä koostuvia olentoja voidaan herättää henkiin, joten antidermiksestä koostuvia Makutoja ei ole mahdollista elvyttää. Vainajan keho joko korjataan, tai sitten hänen tietoisuutensa siirretään uuteen kehoon. Elvytetyt olennot oli tarkoitus teleportata takaisin Matoran-universumiin, mutta jostain syystä tämä ominaisuus ei toiminutkaan. Niinpä kaikki kuolleet jäivät ansaan Punaiselletähdelle.[1]

Tähden toinen tehtävä oli auttaa Mata Nuita nousemaan planeetoilta. Mata Nuin ollessa avaruudessa Punainentähti oli kiinnittynyt Mata Nuin yläselkään. Kun hän laskeutui jollekin planeetalle, Punainentähti pysyi hänen yläpuolellaan avaruudessa. Kun Mata Nuin oli aika lähteä tähti antoi hänelle voimaa nousta planeetalta ja lentää muualle. Samalla tähti kiinnittyi jälleen hänen selkäänsä.

Punainentähti kykenee muuttamaan Matoran-universumin ulkopuolelle tulleen Matoranin Toaksi. Mikäli universumi vaatii lisää Toia, Punainentähti lähettää salaman kohti oikean Kohtalon omaavia Matoraneja. Tiettävästi vain Toa Inikat ovat syntyneet Punaisentähden muuttamina.

Elvytetyt henkilöt[]

Triviaa[]

  • Agori Tarduk löysi Ateron lähellä olevista raunioista kartan, joka kuvasi Mustaharjavuorten pohjoispuolista aluetta Bara Magnalla. Kartalla oli myös kuva Punaisestätähdestä. Hän lähti kahden muun Agorin kanssa etsimään kartan merkitystä, muttei onnistunut selvittämään sitä.

Esiintymiset[]

Kanoniset

Epäkanoniset

Ei epäkanonisia esiintymisiä

Lähde[]

  1. 1,0 1,1 Red Star Revelations, BZPower. Julkaistu 18. syyskuuta 2012
  2. 2,0 2,1 2,2 GregF Answers, BZPower. Julkaistu 14.11.2012.
  3. GregF Answers 2, BZPower. Julkaistu 29.11.2012.
  4. Chat with Greg Farshtey, Lego Message Boards. Julkaistu 15.8.2014
  5. Chat with Greg Farshtey, Lego Message Boards. Julkaistu 28.4.2013.

Advertisement