FANDOM

“Ollessaan kasvokkain Skrall-lauman kanssa, useimmat Agorit jähmettyisivät kauhusta. Mutta Raanu on johtaja, ja tietää mitä tehdä.”
— Kertoja, The Fall of Atero
Raanu
Raanu
Henkilö
Laji Agori
Sukupuoli Mies
Elämäkerralliset tiedot
Tilanne Elossa
Ammatti Tuliheimon kylänvanhin, Yhdistyneiden kylien kylänvanhin
Ryhmät Tuliheimo
Kyvyt ja varusteet
Voimat Ei ole
Välineet Tuliterä, kilpi

Raanu on Tuliheimoon kuuluva Agori sekä kyseisen heimon johtaja. Yhdistyneiden kylien aikana hän oli neljän Bara Magnan heimon johtaja.

Elämäkerta Muokkaa

Ytimen sota Muokkaa

Spherus Magnalla Raanu työskenteli Tulen Elementtilordin linnoituksessa. Ytimen sodan alettua hän kauhistui sodan aiheuttamasta tuhosta. Suurten olentojen edustajan tullessa hänen luokseen hän suostui heidän pyytämäänsä palvelukseen ja Kyryn kanssa hän lähti hakemaan Suurille olennoille näytteen Sähköistyneestä Protodermiksestä.

Raanu ja Kyry huomasivat matkatessaan Jääheimon alueella kohti lähdettä, jossa Sähköistynyttä Protodermistä oli, että Viidakkoheimon armeija yritti valloittaa lähdettä itselleen. Tuliheimon sotilaita liittyi mukaan taisteluun, ja kolmen armeijan kamppailun turvin Raanu ja Kyry livahtivat lähteelle. Raanu otti ainetta Suurilta olennoilta saamaansa astiaan ja vei näytteen heille.

Kun Suuret olennot päästivät Baterrat irti sodan loppupuolella, Raanu oli ensimmäinen Agori, joka näki ne. Hän näki myös ensimmäisenä Mata Nuita rakennettavan.

Rautakanjonin taistelun aikana Raanu työskenteli Tuliheimon armeijan tukena. Tuliheimon saatua Sähköistyneen Protodermiksen lähteen hallintaansa Raanu ja Kyry lähtivät varoittamaan sotilaita planeetan tuhoutumisesta. Heitä ei kuitenkaan uskottu, ja aineen pumppauksen synnyttämät ketjureaktiot aiheuttivat Rikkoutumiseksi kutsutun tapahtuman, joka räjäytti Spherus Magnan kolmeksi palaseksi.

Bara Magna Muokkaa

Raanu jäi Bara Magnan palaselle Vulcanukseen, joka oli huonossa kunnossa. Monien Agorien hajaannuttua hän järjesti uudelleenrakennuksen. Raanu myös keksi käyttää kylään virtaavaa laavavirtaa apuna välineiden korjauksessa. Certavus-nimisen soturin ehdotettua areenaottelujärjestelmää riitojen ratkaisemiseksi Raanu tuki ajatusta.

Kun eräs Vorox surmasi edellisen kylänvanhimman, kaikki Raanun tekemät teot johtivat hänen valintaansa uudeksi johtajaksi. Hänestä tuli myös ensimmäinen uudenaikainen Vulcanuksen johtaja, joka valittiin Vanhinten neuvostoon.

Kun Malum, Tuliheimon toissijainen Glatorian, alkoi käyttäytyä areenalla liian rajusti, Raanu kuuli huhuja, ettei Tuliheimon haasteita hyväksyttäisi, jos Malumista jonain päivänä tulisi ensisijainen Glatorian. Raanu meni puhumaan Malumille ja pyysi tätä rauhoittumaan areenalla. Hän kuitenkin kieltäytyi ja vakuutti pysyvänsä yhtä raivokkaana.

Pari kuukautta myöhemmin Malum yritti pitkän ottelun päätteeksi tappaa Strakkin, mutta Gresh ja Ackar pysäyttivät hänet. Jääheimo teki asiasta valituksen, eikä Raanulle jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin karkottaa Malum ikuisiksi ajoiksi Joutomaille.

Sen jälkeen Raanu alkoi epätoivoisesti etsiä uutta Glatoriania. Skrallien alkaessa vaatia Vulcanuksesta pohjoiseen olevia liekehtiviä geyserejä Raanu pyysi Metusta etsimään uuden Glatorianin. Tämä kuitenkin kertoi, ettei kukaan tulisi taistelemaan hänen heimolleen, jos vastustaja olisi Skrall.

Vulcanuksen alkaessa kärsiä päivittäisistä Luunmetsästäjien ratsioista Raanu pyysi erästä heimonsa Agoria pyytämään Malumia puolustamaan kylää, koska Vulcanus oli suojaton Ackarin matkustaessa otteluihin. Malum ei suostuntu palaamaan, mutta neuvoi Agoria vapauttamaan Voroxeja Luunmetsästäjien leiriin. Raanu onnitteli Agoria tämän rohkeudesta ja lähetti hänet Tesaraan Tardukin ja Greshin luokse. Pian Agori palasi mukanaan sopimus, jossa oli useiden Glatorianien merkki, ja Raanu palkitsi hänet korkeimmalla mahdollisella Kunniamerkillä.

Kun Jääheimon Vulcanukseen velkansa maksuksi lähettämä exsidian-karavaani ei saapunut, Raanu huolestui ja keskusteli asiasta karavaanin järjestäjän, Metuksen, kanssa. Agorit ymmärsivät keskustellessaan, että jso karavaani ei saapuisi, yhteiskuntajärjestelmä romahtaisi ja syttyisi sota. Ackar kuitenkin rauhoitti hänet ja lähti yhdessä Kiinan kanssa etsimään karavaania. Kahden Glatorianin avustuksella exsidian-karavaani saapui lopulta Vulcanukseen Raanun iloksi.

Raanu pakenee Aterosta

Raanu pakenee Aterosta

Raanu matkusti yhdessä monien mudien Agorien kanssa Ateroon katsomaan Suurta turnausta. Keskusteltuaan Berixin ja Metuksen kanssa Skrallien poissaolosta he päättivät käydä katsomassa kylän ulkopuolella, olivatko Skrallit tulossa. He näkivät Skrallien hyökkäävän armeijana, ja Raanu juoksi varoittamaan Agoreja ja Glatorianeja. Taistelun aikana Raanu auttoi Agoreja pakoon, ja kerran pelastui täpärästi Greshin tullessa hänen ja erään Skrallin väliin. Raanu pakeni, ja kokoontui muutamien muiden kanssa luolaan keskustelemaan tapahtumista ennen kuin palasi Vulcanukseen.

Kerran Raanu meni Vulcanuksen majataloon ja tapasi siellä entisen Glatorianin Gelun, joka näytti hänelle Luunmetsästäjältä löytämäänsä karttaa Vulcanuksesta. He ymmärsivät sen tarkoittavan hyökkäystä, ja Raanu epäröi jäädä puolustamanaa kylää sen sijaan, että kyläläiset olisivat paenneet turvaan. Gresh kuitekin vakuutti hänet jäämään, ja Ackar suostui johtamaan Glatorianeja, jotka puolustaisivat kylää. Raanu lähetti kaksi harjoittelija-Glatorianiaan Tajuniin pyytämään Kiinaa ja Tarixia apuun.

Raanu alkoi auttaa lylän linnoittamisessa, päätellen Luumetsästäjien hyökkäävän joko pohjoisesta tai lännestä. Kiina saapui kylään ja kertoi harjoittelijoiden kuolleen ennen viestinsä välittämistä. Ackar ja Gelu palasivat kylään hyökättyään Luunmetsästäjien leiriin Malumin ja Voroxien kanssa, ja auttoivat kylän linnoittamisessa. Pian myös Gresh palasi mukanaan Strakk ja muutama oppilas. Hän kertoi kuulleensa eräältä Agorilta, että Luunmetsästäjät aikoivatkin hyökätä idästä, Rautakanjonin kautta.

Sitten Agorit ja Glatorianit alkoivat rakentaa kanjoniin ansoja, Raanun ollessa kasaamassa kiviä verkkoon kanjonin laidalle. Siellä hän näytti Greshin kanssa Agoreille, kuinka Tulijuuri piti katkaista.

Illalla päivän kadoksissa ollut Strakk palasi ja kertoi Luunmetsästäjiä vakoiltuaan, että hyökkäjät aikoivat tappaa kaikki Vulcanuksen asukkaat. Raanu epäröi jälleen, pitäisikö heidän jäädä, mutta päätti lopulta olla luovuttamatta ilman taistelua.

Aamulla Luunmetsästäjät menivät Rautakanjoniin, mutta monien ansojen tehottua nämä päättivätkin kääntyä takaisin. Gresh seurasi heitä ja palasi epäuskoisena kertomaan, että Luunmetsästäjät olivat ratsastaneet suoraan poispäin. Raanu totesi heidän luovuttaneen, ja lähetti Glatorianit pois huolimatta näiden uskosta uuteen hyökkäykseen.

Raanu kävi Metuksen puheilla ennen hänen lähtöään Vulcanuksesta ja pyysi häntä etsimään Tuliheimolle vielä yhden Glatorianin. Metus suostui Raanun annettua hänelle luvan järjestää ottelu Ackarin ja Strakkin välille.

Myöhemmin Luunmetsästäjät hyökkäsivät uudestaan, ja kylän ollessa jo tuhoutumaisillaan muut Glatorianit palasivat ja torjuivat hyökkäyksen. Raanu kiitti heitä, ja Glatorianit kertoivat vain tulleensa pelastamaan Ackarin.

Raanu katseli Kiinan ja Sckarin harjoitusottelua, ja Ackarin voitettua kehotti häntä olemaan nopeampi illan ottelussa Strakkia vastaan. Kiina käski häntä osoittamaan kunnioitusta heitä kohtaan muutamien päivien takaisesta avusta ratsiaa vastaan, mutta Ackar tuli heidän väliinsä ja huomasi taivaalle lentävän esineen.

Raanu Legendan paluussa

Raanu Legendan paluussa

Illalla Raanu oli katsomassa Ackarin ja Strakkin ottelua. Metuksen tullessa paikalle Mata Nuin kanssa Raanu oletti tätä Metuksen Tuliheimolle värväämäksi udueksi Glatorianiksi, mutta Metus kielsi tätä kiirehtimästä. Kun Strakk hyökkäsi Ackarin kimppuun takaapäin jo luovutettuaan, Raanu selitti ihmettelevälle Mata Nuille etteivät Agorit voineet mitään Glatorianeille. Mata Nui syöksyi areenalle ja pelasti Ackarin voittamalla Strakkin.

Raanu matkusti Tesaraan, missä Metus oli järjestänyt ottelun Tarixin ja Vastuksen välille. Ackar, Gresh, Kiina ja Mata Nui saapuivat keskeyttämään otteluun Ackar kertoessa Tajunin tuhosta ja Skrallien ja Luunmetsästäjien liitosta. Raanu ja muut eivät aluksi kuunnelleet, Raanun käskiessä Agoreja luottamaan kyliensä johtajin, kunnes Ackar loi suuren liekin miekastaan. Ackar vaati kylien yhdistämistä ja areenaottelujärjestelmän lopettamista ja kertoi Mata Nuin auttavan heitä rakentamaan puolustustaan. Kun Raanu ihmetteli miksi he luottaisivat muukalaiseen, Mata Nui paranteli Tarixin aseen, jolloin kaikki vakuuttuivat.

Illalla hän ja Metus tulivat ilmoittamaan Kiinan ja Berixin sieppauksesta. Raanu ei olisi halunnut Glatorianien lähtevän, koska Luunmetsästäjät olisivat voineet tulla tuhoamaan puolustautumattoman kylän, jolloin Mata Nui tarjoutui lähtemään yksin.

Myöhemmin Raanu saapui Roxtusiin Glatorianien ja monien muiden Agorien kanssa taisteluun Skralleja ja Luunmetsästäjiä vastaan. Heidän voitettua taistelun he matkasivat takaisin Tesaraan seuraamaan kylien yhdistämistä.

Kylien yhdistyttyä heimojen johtajat muodostivat neuvoston ja tekivät Raanusta Yhdistyneiden kylien johtajan.

Joitain viikkoja myöhemmin Mata Nui palasi pohjoisesta mukanaan Labyrinttilaaksosta saamansa voimanlähde. Hän, Ackar, Kiina ja Gresh tulivat pyytämään Raanulta lupaa käyttää Yhdistyneinä kylinä toimivaa robottia, mutta Raanu kieltäytyi, vaikka he näyttivätkin hänelle eräältä vuorelta, että kylä tosiaan oli robotti.

Raanu puhui Glatorianien ja muiden kylänvanhinten kanssa ja sai luvan tehdä kumman päätöksen tahansa. Hän istui kammiossaan ja muisteli, kuinka oli ollut aikoinaan tekemisissä Suurten olentojen kanssa sekä sitä, mitä viime aikoina oli tapahtunut. Raanu päätti lähteä puhumaan Mata Nuin kanssa.

Raanu löysi hänet aavikolta ja kysyi, miksi tämä tarvitsi robottia enemmän kuin Agorit. Mata Nui kertoi Makuta Teridaxin, joka oli ottanut hallintaansa hänen entisen kehonsa, tulevan Bara Magnaan, ja että hän tarvitsisi robotin pysäyttääksen Teridaxin. Lopulta Raanu suostui, ja kertoi kaupungin evakuoinnin alkavan aamulla.

Seuraavana päivänä kaupungin tyhjennyttyä Mata Nui käynnisti robotin ja otti sen hallintaansa. Pian Makuta Teridax saapui valtavassa robottikehossaan, ja Ackar käski Raanun lähteä muiden Agorien kanssa itään turvaan. Tiukan taistelun päätteeksi Mata Nui onnistui yhdistämään Spherus Magnan uudelleen ja täyttämään planeetan elämällä.

Luonne Muokkaa

Raanu GA2

Raanu Glatorian Arena 2:ssa

Raanu on joskus todella tulinen ja tyly, koska on huolissaan heimonsa ja kylänsä hyvinvoinnista. Hän myös taistelee mielellään usein areenalla pitääkseen taistelutaitojaan yllä.

Raanu pelkää Glatorianeja, koska muistaa, mitä nämä Ytimen sodan aikana tekivät, vaikka tietääkin Agorien tarvitsevan heitä. Hän halusi pitää heitä kylässään mahdollisimman vähän aikaa. Raanu kannustikin joitain Agoreita opettelemaan ajoneuvoilla taistelemista, koska tiesi, ettei Agoreilla olisi muuten mitään mahdollisuuksia taistella heitä vastaan.

Kyvyt Muokkaa

Raanu on melko nopea ja voimakas iästään huolimatta.

BIONICLE.comin tilastot Muokkaa

Voima: 8
 
Ketteryys: 7
 
Sitkeys: 8
 
Älykkyys: 9

Varusteet Muokkaa

Raanu käyttää useimpien Agorien tavoin kypärää ja haarniskaa. Hän on yleensä aseistautunut Tuliterällä ja kilvellä.

Lainauksia Muokkaa

“Vielä he toivovat, etteivät olisi koskaan tulleet. Ryöstäköön he muita kyliä – Vulcanus ei antaudu!”
— Raanu, Raid on Vulcanus

Kulissien takana Muokkaa

Raanu julkaistiin varhain vuonna 2009, sisältäen 14 osaa. Tätä mallia käytettiin Legendan paluussa ja elokuvan englanninkielisessä versiossa Raanun ääninäyttelijä oli Armin Shimerman ja suomalaisessa versiossa Jani Laine.

Esiintymiset Muokkaa

Kanoniset

Epäkanoniset

Ulkoisia linkkejä Muokkaa