FANDOM

Ranama
Ranama
Rahi-laji
Luoja Ei tiedossa
Elinympäristö Ta-Wahi
Voimat Ei ole
Tilanne Metru nuilla

Ranamat ovat Tuli-sammakoita, jotka uivat Ta-Wahissa virtaavissa laavavirroissa.

Biologia Muokkaa

Ranamat ovat sammakkomaisia raheja jotka nauttivat kuumuudesta, ja uivat nestemäisessä protodermiksessä kuin vedessä. Koska nestemäinen protodermis on hyvin kuumaa, nämä konnat sihisevät ja höyryävät alati.

Ranamat saalistavat väijymällä. Ne istuvat hiljaa piiloissaan ja odottavat saalista. Kun sellainen saapuu ne pyydystävät sen pitkällä tahmealla kielellään.

Ranamat saalistavat yleensä Nui-Ramoja, mutta ne ovat tottuneet syömään kaiken pyydystämänsä, esimerkiksi varomattomat Matoranit.

Historia Muokkaa

Kun Makutat yhdistivät viruksia ja Protodermistä, kansoittaakseen Matoran-universumin syntyivät Ranamat.

Osa Ranamoista löysi tiensä Metru Nuille, missä ne oppivat nauttimaan Ta-Metrun, kuumista protodermisaltaista, vateista. Sieltä ne piti poistaa siivilöimällä.

Suuren Mullistuksen jälkeen muutamia Ranamoita muutti, Mata Nuille, missä ne asuivat Ta-Wahin laavavirroissa. Sieltä ne kuitenkin häädettiin takaisin Metru Nuille, kun Bohrokit puhdistivat Mata Nuin.

EsiintymisetMuokkaa