“Kukaan Rautakanjonin taisteluissa elänyt ei voinut katsoa paikkaa ja nähdä vain kasan kiviä ja kuivuneen jokiuoman.
Se oli tappavaa maata.”

— Kertoja, Raid on Vulcanus
Rautakanjoni
Rautakanjoni.png
Maamerkki
Tyyppi Kanjoni
Alue Bara Magnan joutomaiden kaakkoisosa
Tilanne Luonnontilassa

Rautakanjoni on Joutomailla Bara Magnassa sijaitseva paljas alue.

Sijainti[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Rautakanjoni on Bara Magnan Joutomaiden kaakkoisosassa. Kanjonista koilliseen sijaitsee Hyypiökanjoni. Vulcanuksen kylä areenoineen yhdessä Nestemäisen hiekan meren kanssa sijaitsevat länteen kanjonista.

Historia[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Ytimen sodan aikana Rautakanjonissa taisteltiin kuukauden mittainen taistelu. Kapeiden kulkuväyliensä takia lukuisat sotilaat kuolivat väijytyksissä.

Rikkoutumisen seurauksena Rautakanjoni erkaantui yhdessä muiden lähialueidensa kanssa Spherus Magnasta Bara Magnan planeetalle. Alueella ollut Tuliheimo asutti läheisen Vulcanuksen kylän.

Vastikään Luunmetsästäjät yrittivät hyökätä Vulcanukseen Rautakanjonin puolelta. Paikalla olevat Agorit ja Glatorianit sulkivat kanjonin ulospääsytien ja tappoivat rakentamillaan ansoilla lukuisia Luunmetsästäjiä. Lopulta joukkoa johtanut Fero määräsi heidät perääntymään. Ammuttuaan ulospääsytien auki Luunmetsästäjät pakenivat.

Spherus Magnan yhdistyessä jälleen Rautakanjoni palautui osaksi alkuperäistä planeettaa. Myöhemmin Karzahni murhattiin kanjonin alueella ja hänen ruumiinsa putosi kanjoniin.

Kaksi Toa Nuvaa, nimeltään Kopaka ja Pohatu, löysivät Karzahnin ruumiin sekä Toa Lesovikkin Ilmamiekan. He epäilivät Lesovikkia syylliseksi Karzahnin murhaan. Luonnollisen Pyörremyrskyn lähestyessä heitä he pysäyttivät ja hajaannuttivat sen. Sen jälkeen he kokosivat Karzahnin ruumiin ja palasivat leiriin, jossa Matoran-universumin entiset asukkaat elivät.

Maaperä ja ilmasto[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Rautakanjoni on hyvin kapea, edes kaksi Glatoriania ei mahdu kulkemaan siellä vieretysten. Kanjonia reunustavat monet rosoiset huiput. Se on myös autio muiden Joutomaiden osien tapaan.

Vulcanuksen laavavirta[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Rautakanjonin reunamilta alkava Vulcanuksen laavavirta virtaa Vulcanuksen kylään.

Esiintymiset[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Kanoniset

Epäkanoniset

Ei epäkanonisia esiintymisiä