Bioarkistot
Advertisement
“Spherus Magnan maailma oli hämmästyttävä paikka, Bara Magnan aavikon laajoine kaupunkeineen ... Suurella merellä purjehtiviin eläviin aluksiin ... uskomattomiin olentoihin, jotka elivät syvällä metsässä.”
— Kertoja, All Our Sins Remembered
Spherus Magna
Alkuperäinen Spherus Magna
Alkuperäinen Spherus Magna
Paikka
Sijainti
Solis Magnan aurinkokunta, Maailmankaikkeus
Asukkaat
Tilanne
Kunnossa

Spherus Magna on planeetta Solis Magnan aurinkokunnassa. Se on Agorien, Glatorianien, Skrallien ja Suurten olentojen kotiplaneetta. Myös Mata Nui rakennettiin planeetalla.

Historia[]

Satoja tuhansia vuosia sitten Suuret olennot alkoivat hallita Spherus Magnan planeettaa.

150 000 vuotta sitten Suuret olennot yrittivät rakentaa valtavan robotin. Sen voimanlähde oli kuitenkin epävakaa, ja robotti räjähti. Osat hajaantuivat ympäri Bara Magnan aavikkoa. Myöhemmin osia käytettiin Bara Magnan viiden kylän pääsuojina.

103 000 vuotta sitten Annona käytti ravinnokseen useimpien rautaheimolaisten unet. Tämä uneksintarutoksi kutsuttu tapahtuma tappoi lähes kaikki heimon jäsenet ja muut heimot alkoivat hyljeksiä eloonjääneitä, koska pelkäsivät näiden kantavan tautia.

Huomattuaan planeetan hallitsemisen vievän liikaa aikaa Suuret olennot valitsivat viisi soturia ja yhden Skrallin ja muuttivat heidät Elementtilordeiksi, jotka ottivat kuusi heimoa valtaansa.

Ytimen sota

Yksi Ytimen sodan lukuisista taisteluista.

Hieman yli 100 000 vuotta sitten Sähköistynyt Protodermis nousi pinnalle lähteenä. Kaksi Jääheimon Agoria löysi lähteen, ja uteliaana toinen koski ainetta ja kuoli. Sana lähteestä alkoi pian levitä ja selvisi, että aine kykeni myös muodonmuutoksiin. Elementtilordit keskustelivat Sähköistyneen Protodermiksen mahdollisuuksista, mutta Jään Elementtilordi julisti aineen omakseen ja linnoitti rajansa, mistä seurasi Ytimen sota.

Suuret olennot yrittivät lopettaa sodan rauhallisin keinoin ja hankkivat Sähköistynyttä Protodermistä itselleen. Todettuaan sen lopulta räjäyttävän planeetan he alkoivat rakentaa uutta jättiläisrobottia, jonka he nimesivät Mata Nuiksi. Robotin tehtäväksi annettiin tutkia muita kulttuureja ja lopulta korjata hajonnut Spherus Magna. Robotin valmistuttua he laukaisivat sen avaruuteen, mutta Sähköistynyt Protodermis oli vahingoittanut planeettaa liikaa ja Spherus Magna rikkoutui kolmeksi palaseksi: Bara Magnaksi, sekä Aqua Magnaksi ja Bota Magnaksi, joista tuli Bara Magnaa kiertäviä kuita.

100 000 vuotta myöhemmin kehostaan karkotettu Mata Nui otti hallintaansa korjatun Suurten olentojen ensimmäisen jättiläisrobotin. Taistellessaan hänen kehonsa vienyttä Makuta Teridaxia vastaan Mata Nui onnistui ohjaamaan tämän painovoimahyökkäyksen Bara Magnan kuihin, saaden nämä vetäytymään kohti Bara Magnaa. Kuut törmäsivät Bara Magnaan ja Spherus Magna yhdistyi uudelleen.

Spherus Magna

Uudelleen yhdistynyt Spherus Magna

Mata Nui käytti hallitsemansa robottinsa viimeiset voimat yhdessä Kanohi Ignikan voimien kanssa ja täytti planeetan kukoistuksella. Samaan aikaan Matoran-universumin asukkaat siirtyivät elinkelvottomaksi muuttuneesta universumistaan Spherus Magnan planeetalle ja alkoivat elää yhdessä alkuperäisten asukkaiden kanssa.

Muissa ulottuvuuksissa[]

Sulatuksen vaihtoehtoismaailma[]

Sulatuksen vaihtoehtoismaailmassa Spherus Magna ei rikkoutunut, sillä Suuret olennot loivat lukuisia Toia, jotka korjasivat Sähköistyneen Protodermiksen tekemät vauriot. Toien lisäksi Suuret olennot myös loivat Makutoja ja Matoraneja, jotka asettuivat asumaan kyliin, kuten Ga-Koroon.

Täyttymisen vaihtoehtoismaailma[]

Täyttymisen vaihtoehtoismaailmassa Mata Nui onnistui tehtävässään Teridaxin avustuksella, joka muiden Makutojen tavoin ei koskaan kapinoinut häntä vastaan. Monet Matoran-universumin lajit siirtyivät Spherus Magnalle ja asuivat samoissa kylissä Agorien ja Glatorianien kanssa.

Maantiede[]

Spherus Magnalla on monipuolinen luonto ja ilmasto. Alueita on monentyyppisiä, aina Aqua Magnan merestä Bara Magnan aavikkoon.

Aqua Magna[]

Pääartikkeli: Aqua Magna

Aqua Magna on suuri meri, jota Veden Elementtilordi hallitsi. Rikkoutumisen jälkeen siitä kehittyi oma taivaankappaleensa.

Bara Magna[]

Pääartikkeli: Bara Magna

Bara Magna on planeetan suurin ja ainoa aavikko. Rikkoutumisen jälkeen Bara Magnalla alettiin tarkoitta koko planeetta, eikä pelkkää aavikkoa. Spherus Magnan yhdistyttyä aavikko kutistui huomattavasti. Bara Magnaa hallitsi Hiekan Elementtilordi.

Bota Magna sarjakuva

Bota Magna

Bota Magna[]

Pääartikkeli: Bota Magna

Bota Magna on Spherus Magnan suurin metsäalue. Metsävyöhykkeellä on myös vuoristoja, kuten Skrallien kotimaa, jota Kiven Elementtilordi hallitsi. Viidakon Elementtilordin hallitsi Bota Magnan metsää.

Labyrinttilaakso[]

Pääartikkeli: Labyrinttilaakso

Labyrinttilaakso on tuliperäisellä alueella sijaitseva entinen Suurten olentojen linnoitus.

Suuri tulivuori[]

Pääartikkeli: Suuri tulivuori

Suuri tulivuori on keinotekoinen tulivuori keskellä Labyrinttilaaksoa. Tätä aluetta hallitsi Tulen Elementtilordi.

Mustaharjavuoret[]

Pääartikkeli: Mustaharjavuoret

Mustaharjavuoret on synkkä vuoristo pohjoiseen Bara Magnasta. Rikkoutumisen jälkeen vuoret jäivät Bara Magnan planeetalle. Bara Magnan taistelun seurauksena suuri osa vuorista tuhoutui. Vuoristoaluetta hallitsi Kiven Elementtilordi.

Pohjoinen routa[]

Pohjoinen rauta on jäätikköalue Spherus Magnan pohjoisimmassa osassa, jota Jään Elementtilordi hallitsi. Rikkoutumisen jälkeen Pohjoisesta roudasta muodostui yhdessä Bota Magnan kanssa Bara Magnaa kiertävä kuu.

Valkokvartsivuoret[]

Pääartikkeli: Valkokvartsivuoret

Valkokvartsivuoret ovat kylmä vuoristo pohjoiseen Bara Magnasta. Rikkoutumisen jälkeen Valkokvartsivuoret siirtyivät osaksi Bara Magnan planeettaa. Vuoristoa hallitsi Kiven Elementtilordi.

Asukkaat[]

Agorit[]

Agorit ovat Spherus Magnan suurin älyllinen laji ja planeetan pääasukkaita.

Elementtilordit[]

Elementtilordit olivat ennen joko soturilajin jäseniä tai Skralleja. Suuret olennot valitsivat heidät ja muuttivat heidät Elementtilordeiksi antamalla heille kyvyn hallita yhtä elementtiä. Elementtilordit ottivat oman heimonsa johtoonsa. Ytimen sodan jälkeen he jäivät ansaan, mutta vapautuivat ja alkoivat taistella keskenään.

Eläimet[]

Spherus Magnalla elää lukuisia orgaanisia eläimiä. Matoran-universumista myös muutti monia Raheja planeetalle.

Luunmetsästäjät[]

Luunmetsästäjät ovat aavikolla vaeltava laji, joka saa elantonsa ryöstelemällä.

Matoran-universumin entiset asukkaat[]

Matoran-universumin muututtua elinkelvottomaksi sen asukkaat muuttivat elämään Spherus Magnalle.

Skrallit[]

Skrallit ovat sotilaslaji, joka on alkujaan kotoisin Bota Magnasta.

Soturilaji[]

Soturilaji on taistelijoista koostuva laji, jotka toimivat Ytimen sodassa sotilaina. Bara Magnan planeetalla monista sotureista tuli Glatorianeja.

Suuret olennot[]

Suuret olennot olivat tärkeitä asukkeja planeetalla. Rikkoutumisen jälkeen useimmat Suuret olennot katosivat. Spherus Magnassa tiedetäänkin elävän enää kaksi Suurta olentoa, Angonce ja Bota Magnaan vangittu Kanohi Ignikan kiroama Suuri olento.

Triviaa[]

  • Matoran-mytologiassa Spherus Magna on Paratiisiksi tai Taivaaksi kutsuttu paikka, josta Mata Nui lähetettiin suojelemaan Matoraneja.

Esiintymiset[]

Kanoniset

Sarjakuvat
Muut
Epäkanoniset

Ei epäkanonisia esiintymisiä

Advertisement