FANDOM

Hänen huomionsa oli naulinnut tapahtuma hänen edessään. Jokin nousi maasta tornin alta, ja torni itse liukui sivuun kuin antaakseen tilaa sille. Ensimmäinen hänen näkemänsä asia oli sula laava, mitä seurasi nopeasti kuin kokonainen vuori olisi puskenut tiensä maan alta. Se oli ihmetystä aiheuttava näky - todellinen tulivuori, syntynyt vain muutamassa hetkessä.”
— Kertoja, Journey's End
Suuri tulivuori
MNS luku 6
Paikka
Sijainti
Asukkaat
Ei ole
Tilanne
Kunnossa

Suuri tulivuori on Labyrinttilaakson keskuksessa sijaitseva Suurten olentojen luoma keinotekoinen tulivuori, joka toimii voimalaitoksena.

Historia Muokkaa

Suuri tulivuori luotiin, kun Suuret olennot rakensivat linnoituksensa Labyrinttilaaksoon.

Jokin aika sitten Agori Tarduk astui sisälle Suureen tulivuoreen ja joutui roikkumaan kahleisiin laava-altaan yläpuolelle. Samoihin aikoin Mata Nui ja Click yrittivät tulla sisälle torniin, ja ääni kysyi heiltä arvoituksen, jonka vastaukseksi Mata Nui kertoi Kolme hyvettä. Astuttuaan sisään hän pelasti Tardukin ja pakeni Agorin kanssa tulivuoren alettua täristä. Ulkona he näkivät Suurta tulivuorta peittävän tornin liukuvan pois ja tulivuoren kohoavan sen tilalle.

Tietäen tulivuoren keinotekoiseksi, Mata Nui leikkasi miekallaan tulivuorta peittävää kiveä ja meni sisään löytämästään luukusta Tarduk perässään. Löydettyään huoneen, jossa oli kuvaruutu ja suunnitelmia valtavasta robotista, Mata Nui paineli ruutua ja sai tietää kohtalostaan. Hän ja Tarduk alkoivat etsiä prototyyppirobotin virtalähdettä ja lähtivät sen löydettyään.

Muissa ulottuvuuksissa Muokkaa

Romahtaminen Muokkaa

Romahtamisen vaihtoehtoismaailmassa Mata Nui ja hänen kuusi toveriaan saavuttivat Suuren tulivuoren paetessaan Elementtilordeja. Mata Nui puhdisti osan tulivuoren seinistä ja löysi sisäänkäynnin metalliseinistä. Kaikkien seitsemän painaessa yhtä nappulaa oviaukossa olevassa lukossa ovi avautui ja Mata Nui astui sisään Ackarin ja Kiinan kanssa.

Heidän noustessaan tulivuoresta löytämäänsä ajoneuvoon Tulen ja Jään Elementtilordit pääsivät heidän oviaukkoa vartioineiden tovereidensa ohi ja alkoivat hyökkäillä ajoneuvon kimppuun. Mata Nui ampui aluksen tykillä Suuren tulivuoren keskukseen ja aiheutti purkauksen, joka sai koko Labyrinttilaakson romahtamaan ja käynnistämään prototyyppirobotin aavikolla.

Maaperä ja ilmasto Muokkaa

Suuri tulivuori on yleensä tornin peittämä. Päästäkseen sisälle torniin tulijan täytyy vastata arvoitukseen, jonka vastaus on yhtenäisyys, velvollisuus ja kohtalo. Todellisen tulivuoren paljastuessa torni liukuu pois tieltä ja tulivuori kohoaa maan alta.

Suurta tulivuorta peittää ohut kerros tuliperäistä kiveä, jonka alapuolella on metalliset seinät. Tulivuoren huipulla oleva laava on peräisin putkista, jotka pumppaavat laavaa ylös. Tulivuoren sisällä on huoneita, joista yhdessä oli ennen prototyyppirobotin virtalähde. Eräässä kammiossa on suunnitelmia valtavasta robotista ja kuvaruutu, joka antaa tietoa prototyyppirobotista, Ytimen sodasta ja Mata Nuin tehtävästä.

Esiintymiset Muokkaa

Kirjat Muokkaa

Muut kaanoniset Muokkaa