FANDOM

“Unia, nähtävästi, tarvitaan vapauttamaan pahat energiat joita kerääntyy meihin kaikkiin. Ilman niitä mieli repii itsensä silpuksi ajallaan.”
Sahmadin ajatuksia, Sahmad's Tale

Uneksintarutto on Rautaheimon 103 000 vuotta sitten lähes kokonaan tuhonnut outo kulkutauti. Uneksintarutto syntyi, kun muinainen olento, Annona, käytti ravinnokseeni rautaheimolaisten unia.

Kuvaus Muokkaa

103 000 vuotta sitten Rautaheimon alueen laitamillta työskentelevät kaivajat alkoivat käyttäytyä ärtyisästi. Kysyttäessä he vastasivat olevansa terveitä, mutta lopulta paljastui, etteivät he kyenneet uneksimaan. Sairastuneet muuttuivat nopeasti ärtyisistä hulluiksi ja kuolivat mielipuolina.

Tauti alkoi hiljalleen levitä rautaheimolaisten keskuudessa. Muutama heimolainen huomattiin taudille immuuniksi, ja kun he eivät osanneet vastata miksi, sairastuneet aikoivat hyökätä heidän kimppuunsa, ja he suojautuivat luolaan. Yksi heistä yritti liittyä toiseen heimoon, mutta hänet ajettiin pois ja metsänpedot tappoivat hänet.

Rautaheimon johtaja yritti pyytää apua muilta heimoilta, mutta häntä pelättiin taudinkantajaksi eikä häntä siksi päästetty heimojen alueille. Näin kävi myös Rautaheimon kaivamalla raudalle.

Luolassa olevat taudille immuunit muuttivat Telluriksen ajatuksesta haarniskoidensa väriä tummansinisestä ja harmaasta oranssiksi ja keltaiseksi. Lopulta suurin osa heimosta oli kuollut ja taudille immuunit pakenivat luolasta. Peläten toisiaan taudinkantajiksi he lähtivät eri teille.

Uneksintaruton seurauksena Rautaheimon vielä eläviä jäseniä ei päästetty enää muiden Agorien kyliin. Tämän takia he alkoivat katkeroitua muita heimoja kohtaan.

103 000 vuotta myöhemmin käärmeeksi muutettu entinen Jääheimon Agori, Metus sai Uneksintaruton. Hän tapasi sittemmin Telluriksen ja Sahmadin ja Sahmad päätti selvittää ruton mysteerin. Heidän kulkiessaan Metuksen matkaamaaa reittiä Annona veti heidät maan alle ja kertoi aiheuttaneensa Uneksintaruton. Sitten Annona pakeni maanpinnalle ja lähti etsimään olentoja, joiden unet käyttää ravinnokseen.

Esiintymiset Muokkaa

Kanoniset

Kirjat
Novellit ja jatkotarinat
Epäkanoniset

Ei epäkanonisia esiintymisiä