Bioarkistot
Advertisement
“Eikö sinulla ole niitä? Ne ovat todella hyödyllisiä! Voit vaihtaa vekottimia moniin asioihin!”
Ga-Matoran Okoth Hahlille, Mata Nui Online Game II: The Final Chronicle
Vekotin
Vekotin
Esine
Käyttäjä(t) Matoranit
Sijainti Matoran-universumi
Käyttötarkoitus Rahayksikkö
Tilanne Tuntematon

Vekotin (eng. Widget) on Matoranien käyttämä rahayksikkö. Matoranit alkoivat käyttää sitä Mata Nuilla Bohrok-Kalien kukistamisen jälkeen, ja myöhemmin sen käyttö levisi muualle Matoran-universumiin.

Historia[]

Mata Nuin Matoranit kävivät alunperin vain vaihtokauppaa. Bohrok-Kalien iskun jälkeen Mata Nuin Matoranit kehittivät vekottimet Metru Nuilla käytetyn Protodermis-valuutan pohjalta. Rahayksikkö levisi nopeasti, ja Kolhii-turnauksen aikaan se oli jo hyvin yleisessä käytössä.

Matoranien palatessa Metru Nuille he jatkoivat valuuttansa käyttämistä. Vekottimet siirtyivät myös toisille saarille Matoran-universumissa.

Muissa ulottuvuuksissa[]

Toa-imperiumi[]

Toa-imperiumin vaihtoehtoismaailmassa vekottimet kehitettiin Metru Nuilla eikä Mata Nuilla, sillä Matoranit eivät koskaan joutuneet muuttamaan saarelle. Kierros Coliseumissa maksoi viisi vekotinta.

Valtakunta[]

Valtakunnan vaihtoehtoismaailmassa vekottimien käyttöä jatkettiin Mata Nuilla Suuren hengen valtakunnassa. Matoranien lisäksi muutkin lajit, kuten Skakdit käyttivät valuuttaa.

Esiintymiset[]

Kanoniset

Kirjat
Novellit ja jatkotarinat
Muut
Epäkanoniset

Ei epäkanonisia esiintymisiä

Advertisement