FANDOM

“Yli 100 000 vuotta sitten, ne olivat ylpeiden soturien rotu. Nyt ne ovat alkukantaisia lähes petoja, jotka vaanivat Bara Magnan joutomailla.”
— Kertoja, Sands of Bara Magna
Vorox
Vorox
Organisaatio/ryhmä
Tukikohta Ei ole
Johtaja(t) Hiekan Elementtilordi (ennen), laumanjohtajat, Kabrua, Malum (ei ryhmässä)
Tavoite Ei ole
Liittolaiset Hiekkaheimo (emojärjestö)
Viholliset Luunmetsästäjät, Kiviheimo
Tilanne Aktiivisia

Voroxit ovat Spherus Magnan Hiekkaheimon sotureita. Spherus Magnan Rikkoutumisen seurauksena syntyi kaksi erilaista Vorox-ryhmää: Bara Magnan Voroxit taantuivat eläimellisiksi, ja Bota Magnan Voroxit säilyivät ennallaan.

Historia Muokkaa

TLR Vorox vaanii

Vaaniva Vorox Legendan paluussa.

Spherus Magnalla Voroxit olivat ylpeitä sotureita ja kuuluivat Hiekkaheimoon, vaikka olivatkin hyökkäävämpiä kuin muiden heimojen soturit. Voroxit suojelivat Zeskejä, heimonsa Agoreja, koska nämä toimivat keräilijöinä.

Kerran Suuret olennot valitsivat yhden Voroxeista ja tekivät hänestä Hiekan Elementtilordin. Myöhemmin he myös muuttivat Hiekkaheimon sotureja sekä Agoreja, jolloin he saivat selkiinsä pistinhännät.

Voroxit ottivat osaa Ytimen sotaan, taisteluun Sähköistyneen Protodermiksen hallinnasta ja olivat Hiekan Elementtilordin palveluksessa. Sodan loputtua Rikkoutumiseen Voroxit ja Zeskit jäivät Bara Magnan ja Bota Magnan palasille monien muiden Agorien ja soturien kanssa.

Bara Magnassa Voroxit taantuivat eläimelliselle tasolle ja jäivät uuden, areenaotteluihin perustuvan yhteiskuntajärjestelmän ulkopuolelle, mutta joskus heitä pakotettiin taistelemaan. Joskus Luunmetsästäjät metsästävät Voroxeja urheilun vuoksi.

Bota Magnassa Voroxit eivät kohdanneet haasteita ja pysyivät normaaleina. He saivat käsiinsä kehittyneitä aseita ja kuulivat Voroxien huonosta kohtelusta Bara Magnassa.

Skrallien muutettua Roxtusiin he huomasivat Voroxien petomaisuuden ja siitä seuraavat hyödyt. He alkoivat napata niitä käyttääkseen niitä kidutukseen, koulutukseen tai Baterrojen lähestymisen kokeilemiseen.

Tuliheimon karkotettua Glatorian Malumin, hän saapui erään Vorox-lauman elinalueelle ja haastoi vahvimman uroksen. Malum voitti, ja kukistettu Vorox karkotettiin. Seuraavana päivänä Malum kävi tappamassa uroksen. Voitettuaan edellisen johtajan Malumista tuli uusi johtaja Vorox-laumalle.

Kun Berix ja Gresh etsivät Certavuksen kirjaa, heidän kimppuunsa hyökkäsi kuusi Voroxia. He pakenivat niitä hylätylle harjoitusareenalle, minen yksi Voroxeista tunkeutui. Vorox kuitenkin säikähti harjoitusnukkea, ja saatuaan siitä ajatuksen kaksikko pystytti areenan reunalle joukon harjoitusnukkeja. Voroxit pelästyivät ja pakenivat.

Kerran kolme Malumin lauman Voroxia hyökkäsi Berixin, Greshin, Strakkin ja Tarixin kimppuun heidän matkustaessaan Vulcanukseen. Taistelun aikana Malum kuitenkni käski Voroxinsa perääntymään.

Eräs Agori etsi käsiinsä yhden Voroxin Malumin neuvosta. Vorox tunnisti tässä Zeskin erittämää nestettä, joka merkitsi Agorin Hiekkaheimon liittolaiseksi. Vorox maistoi Agorin tuomaa Thornax-muhennosta, ja palkkioksi antoi tälle Pistinvalan merkiksi rauhanomaisesta kohtelusta.

Malum hyökkäsi muutamien Voroxiensa kanssa Skrallien kimppuun näiden pysähdyttyä Skrall-joen pohjoispuolelle, mutta he katosivat hiekkaan ennen kuin Skrallit ehtivät pysäyttää heitä.

Pian tusina Skrallia tuli Malumin luolalle, ja Voroxit puolustivat sitä taistellen Skralleja vastaan. Skrallit kuitenkin romahduttivat luolan suun taistelua katsoaman tulleen Malumin niskaan ja veivät hänet pois Voroxien katsellessa.

Voroxeja vangittuna Roxtusissa

Kaksi vangittua Voroxia Roxtusissa

Roxtusissa monia Malumin lauman Voroxeja käytettiin kokeessa, jossa Malumin piti näyttää Skralleille kuinka Voroxeja hallita. Hän huusi Voroxeilla, tietäen näiden pysähtyvän vain koska hän oli niiden johtaja. Skrallin yrittäessä samaa Voroxit hyökkäsivät ensin hänen ja sitten Tuman kimppuun, minkä jälkeen Voroxit ja Malum pakenivat joutomaille.

Kerran Branar ja eräs toinen Skrall lähetettiin pohjoiseen tarkistamaan Voroxien avulla, olivatko Baterrat tulleet lähemmäs. Yksi Voroxeista pääsi pakoon, mutta jouti Baterran tappamaksi. Epäillen Skrallit päästivät loput Voroxit irti, mutta Voroxit pakenivat eikä mitään tapahtunut.

Luunmetsästäjien hyökättyä Vorox-leiriin ja vietyä sieltä Malumin varastaman liekkimiekan Malum lähti Vorox-joukon kanssa hakemaan sitä takaisin kuultuaan Luunmetsästäjien myyneen sen Skralleille. Skrall-joen luona joukko kohtasi Luunmetsästäjä Feron. Malum ja Voroxit löivät tämän tajuttomaksi, minkä jälkeen he kohtasivat Exsidian-karavaanin. Voroxit vangitsivat Kirboldin ja Tardukin, minkä jälkeen Malum lähetti Greshin ja Strakkin hakemaan miekan Roxtusista.

Glatorianit tulivat takaisin alueelle noduettuaan miekan, ja Gresh hyppäsi kiven takaa hohtavana haarniskaansa sirottelemien mineraalien ansiosta. Voroxit hätääntyivät, mutta Malum rauhoitti ne. Gresh lähti ajamaan Voroxeja pois, mutta pian nämä alkoivat ajaa takaa pakenevia vankkureita. Vankkurit kuitenkin putosivat alas Synkistä putouksista.

Myöhemmin Malum ja Voroxit olivat odottamassa karavaania edessäpäin. Ackar huusi valheellisesti Voroxien tulleen auttamaan heitä, mistä heitä jahtaavat Skrallit suuttuivat. Skrallit ja Voroxit taistelivat, kunnes Voroxit pakenivat.

Monet Voroxit seurasivat Malumia tämän matkatessa Ateroon varoittamaan hyökkäävistä Skralleista.

Joukko Voroxeja hyökkäsi Gelun ja Greshin kimppuun heidän saattaessaan karavaania Vulcanukseen. Glatorianit torjuivat hyökkäyksen heittämällä Voroxeille pari kiiltävää panssaria, mikä sai Voroxit taistelemaan panssareiden hallinnasta keskenään.

Malum Voroxiensa kanssa

Malum Voroxiensa kanssa

Ackar ja Gelu pyysivät Malumin apua taistelussa Luunmetsästäjiä vastaan. Malum suostui, ja Glatorianit ja Voroxit hyökkäsivät Luunmetsästäjien leiriin. Monet Voroxit kuolivat, ja Luunmetsästäjien kasvatettua leirinuotiotaan Voroxit säikähtivät ja pakenivat. Malum puolusti niitä niiden paetessa, ja myöhemmin Glatorianien tullessa Malumin luolalle Voroxit päästivät voittoisan huudon.

Pian Mata Nuin saavuttua Bara Magnaan Vorox hyökkäsi hänen kimppuunsa. Mata Nui ei juuri pärjännyt sille, mutta Voroxin hajotettua pistinhäntänsä iskettyään sen Mata Nuin kilpeen se pakeni. Mata Nui puolestaan alkoi käyttää hajonnutta häntää aseenaan.

Roxtusin taistelun aikana vangitut Voroxit vapautettiin taistelemaan Scaravax-kuoriaisten muodostamaa jättiläistä vastaan. Kun Metus yritti paeta Thornatuksellaan, Voroxit asettuivat hänen tielleen ja kaatoivat ajoneuvon.

Mata Nuin saatua prototyyppirobotin hallintaansa hän varoitti Voroxeja tulosssa olevasta Makuta Teridaxista. Voroxit säikähtivät ääntä ja pakenivat maan alle.

Ryhmä Voroxeja vangitsi Bota Magnaan matkanneet Gelun ja Toa Orden, Chiaran ja Zarian. Ryhmän johtaja, Kabrua, kertoi Gelulle Bota Magnan Voroxeista ja käski viedä vangit Voroxien kaupunkiin. Myöhemmin Gelu ja Toat vietiin metsänreunaan ja päästettiin vapaiksi metsään. Voroxit lähtivät metsästämään heitä ja sammuttivat samalla Chiaran ja Zarian elementaalivoimat näiden yrittäessä väijytystä. Ryhmä jakaantui kahteen osaan: osa jättäytyi jälkeen varmistaakseen, etteivät Chiaran ja Zarian elementaalivoimat palaisi, ja loput lähtivät Orden ja Gelun perään. Uskoen heidän ylittäneen joen Voroxit alkoivat etsiä Ordea ja Gelua joen penkereiltä.

Rakenne ja kulttuuri Muokkaa

Vorox ja Zesk

Vorox ja Zesk.

Voroxit ovat aina olleet hyökkääviä ja aggressiivisia muita olentoja kohtaan.

Taantumisensa jälkeen Bara Magnan Voroxeilla on jäljellä hyvin vähän älykkyyttä. Bara Magnan Voroxit elävät eläimellisissä yhteisöissä, jota johtaa yleensä yksi Voroxeista ja joissa on usein myös Zeskejä. Poikkeuksellisesti yhtä yhteisöä johtaa entinen Glatorian Malum.

Voroxit pystyvät puhumaan murteellista agorin kieltä. Heidän omassa kielessään jokaisella Voroxilla on eri nimi. Voroxit reagoivat kaikkeen alkukantaisesti: he pelkäävät tulta ja salamoita. Heitä kinnostavat kiiltävät esineet, ja niitä saadakseen he saattavat taistella jopa oman laumansa jäseniä vastaan.

Voroxit ovat myös muodostaneet aavikon alle laajan tunneliverkoston matkustusta varten. Voroxit metsästävät mielellään öisin ja nukkuvat päivisin tunneleissaan.

Bota Magnan Voroxit ovat säilyttäneet älykkyytensä ja käyttäytyvät kuten muut älylliset olennot. Heillä on myös kaupunki.

Bara Magnan Voroxit kantavat usein miekkoja ja keihäitä, ja joskus Thornax-laukaisimia. Bota Magnan Voroxien aseet ovat paljon kehittyneempiä ammunta-aseita.

Tunnetut Voroxit Muokkaa

Vorox sarjakuvassa

Vorox yrittämässä paeta Roxtusista

  • Kabrua
  • Hiekan Elementtilordi - muuttunut
  • Lauma Bota Magnan Voroxeja, joita Kabrua johtaa
    • Ryhmä jäljittäjiä, joiden kanssa Kabrua saalisti Gelua ja kolmea Toaa
  • Kymmenet Voroxit, joita Malum johtaa
    • Malumin tappama ryhmän edellinen johtaja
    • Kolme Voroxia, jotka hyökkäsivät Berixin, Greshin, Strakkin ja Tarixin kimppuun
    • Vorox-ryhmä, jota Malum johti Synkkien putousten luona ja joka kohtasi exsidian-karavaanin.
    • Kymmenet Malumin luolaa puolustaneet Voroxit
    • Kaksi Voroxia, joita käytettiin Malumin kokeessa
    • Kaksi muuta Voroxia, jotka olivat vangittuna Roxtusin areenalla
    • Malumin kanssa Aterossa käyneet Voroxit
    • Luunmetsästäjien leiriin hyökänneet Voroxit
  • Lukuisat Skrallien vangitsemat Voroxit, jotka vapautettiin Roxtusin taistelun aikana.
    • Vorox, joka yritti paeta, mutta jäi Stroniuksen käsiin.
    • Kaksi Voroxia, jotka päästyään irti kaatoivat Metuksen Thornatuksen.
  • Vorox-lauma, joka hyökkäsi Greshin, Metuksen, Strakkin ja kahden Agorin kimppuun heidän matkatessaan Vulcanukseen
  • Lauma Voroxeja, joita Skrallit käyttivät tutkiessaan Baterrojen lähestymistä. Yksi näistä kuoli Baterran takia.
  • Kuusi Voroxia, jotka hyökkäsivät Berixin ja Greshin kimppuun hylätyllä areenalla
  • Vorox, jonka sankari-Agori kohtasi
  • Mata Nuin kimppuun hyökännyt Vorox, jonka häntäpistin katkesi.

Lainauksia Muokkaa

“Nälkäisiä vai vain vihaisia, mitä luulet?”
“Näemmä molempia.”
“Milloin Voroxit tarvitsivat syytä?”
— Gresh, Strakk ja Tarix, Sands of Bara Magna

“Voroxeja. Likaisevia, haisevia petoja... kuinka mikään voisi elää joutomailla siten?”
— Malum, The Exile's Tale

“Voroxit eivät tiedä kuinka valehdella, tai pettää, tai näytellä tappiota vastustajan huijaamiseksi.”
— Kertoja, The Exile's Tale

“Tiedän jonkin verran siitä, kuinka Voroxeja kohdeltiin aavikolla näinä menneninä vuosina. Metsästettiin, ajettiin, kohdeltiin kuin hirviöitä ... kaikki niinkutsuttujen älykkäiden rotujen toimesta.”
— Kabrua, The Yesterday Quest

Kulissien takana Muokkaa

Vorox-malli julkaistiin settinä vuonna 2009. Malli oli Voroxien pohjana Legendan paluu -elokuvassa. Voroxien äänet elokuvassa teki Dee Bradley Baker.

Esiintymiset Muokkaa

Kanoniset

Epäkanoniset

Ei epäkanonisia esiintymisiä

Ulkoisia linkkejä Muokkaa