Encyklopedia Bionicle
Advertisement
Encyklopedia Bionicle
Akilini
Noimage
Gra Matoran
Sprzęt Kanoka
Lokalizacja Metru Nui

Akilini to główny sport Metru Nui. W Akilini Matoranie sprawdzali swoją celność w rzucie dyskiem Kanoka do bramki, surfując jednocześnie na dyskach dookoła areny.

Historia[]

Akilini zostało wynalezione przez po-matorańskiego kronikarza o imieniu Kodan. Na przestrzeni wieków powstało jednakże wiele legend odnośnie genezy tego sportu, co sprawiło, że po upływie wielu lat nikt nie wiedział, komu przypadał tytuł wynalazcy Akilini. Kiedy Kodan zniknął i zapewne zginął, w Po-Metru postawiono monument dający mu swoisty dowód "patentu" na ten sport.

LoMN Akilini Field Operation

Aktywowanie areny do Akilini w Koloseum

W pierwszych latach dyski miotano ręcznie. Potem sport wyewoluował wraz z wynalezieniem Miotaczy Kanoka. Akilini było rozgrywane na małych placach Metru Nui i na arenie w Koloseum. Dyski zwycięzców były wysyłane do Ta-Metru, aby wytworzyć z nich Kanohi, aczkolwiek możliwa była rezygnacja z tego zaszczytu.

W najprostszej postaci Akilini było rozgrywane wyłącznie na okrągłych arenach otoczonych przez bramki, do których trzeba było trafić. Pola meczów nie były jednak jedynymi miejscami, w których uprawiano ten sport. Matoranie zaczęli grać na ulicach - surfowali na dyskach przez metropolię, w Szybach czy nawet przez podziemia Archiwów. "Uliczne Akilini" stało się tak popularne i niebezpieczne dla budynków i innych obiektów do tego stopnia, że Vahki zaczęły łapać amatorów tego sportu.

W Akilini były trzy poziomy. Trzeci pozwalał używać pozbawionych mocy dysków o poziomie 1-6; drugi upoważniał do używania dysków do wyrobu Szlachetnych Masek o mocy 7; a pierwszy - do Kanoka poziomu 8, używanych do wyrobu Wielkich Masek.

Zasady[]

  1. Mecze Akilini muszą być rozgrywane przez więcej niż jedną drużynę, ale nie może być ich więcej niż cztery.
  2. Drużyna do gry w Akilini musi zawierać od dwóch do sześciu zawodników.
  3. Przynajmniej jeden z zawodników z każdej drużyny musi być obrońcą, który zobowiązany jest bronić strzały. Strzelać z dysku może tylko w sytuacji, gdy chce odbić dysk przeciwnika. Obrońców może być maksymalnie dwóch.
  4. Przynajmniej jeden zawodnik w drużynie musi być miotaczem. Jeśli w skład każdej z drużyn wchodzą więcej niż dwie osoby, maksymalnie czterech zawodników w meczu może być miotaczami.
  5. Punkt jest liczony za każdy dysk, który wleci do bramki przeciwnika. Jeśli dysk uderzy w bramkę, punkt nie zostaje zaliczony.
  6. Turniej Akilini kończy się, gdy jedna z drużyn zdobywa dwadzieścia jeden punktów.
  7. Dysk wystrzelony przez daną drużynę może być odzyskany tylko i wyłącznie przez zawodnika tejże drużyny.
  8. Dyski, które wylecą poza obszar gry mogą być odzyskane przez każdą z drużyn.
  9. Gracze muszą zawsze trzymać jedną nogę na transportowym dysku, którego nie mogą wystrzeliwać. Dyski do strzelania nie mogą być używane do transportu.
  10. Gracze, którzy odejdą na odległość jednego bio od pola gry, przekraczają granicę, jednakże mogą oni przemieszczać się po całej arenie i znajdować się w jej granicach.
  11. Gracze nie mają prawa wdać się w kontakt fizyczny z obrońcą.
  12. Gracze mogą wejść w kontakt fizyczny z miotaczem, ale tylko, jeśli wystrzeli on dysk. Kopanie, uderzanie lub jakikolwiek kontakt fizyczny z miotaczem, gdy ten jest w trakcie wystrzeliwania dysku, skutkuje stratą jednego wystrzeliwanego dysku przez drużynę przeciwną.
  13. Gracze nie mogą używać dysków z innego Metru. Dla przykładu Po-Matoranie mogą używać tylko dysków z Po-Metru (zasada ta weszła w życie, gdy zawodnicy z innych Metru przybywali do Hewkiego, po-matorańskiego twórcy dysków, ze względu na ich wysoką jakość).

Ciekawostki[]

  • Pierwotnie Akilini miało być odmianą Kolhii. Z tego powodu, książka Tajemnica Metru Nui zawiera opisy odwołujące się do tegoż właśnie sportu. Dopiero potem zespół fabuły BIONICLE postanowił uczynić Akilini oddzielną dyscypliną.

Pojawienia[]

Książki Online

Powieści

Przewodniki

Opowiadania

Zobacz też[]

Advertisement