FANDOM

Ten artykuł dotyczy książki. Być może chodzi ci o bitwę.
"Na tej mapie widnieją mury, które nawet nie istniały dwa tygodnie temu. Z czymś takim Łowcy Kości mogliby przekroczyć wszystkie nasze umocnienia. Nie mielibyśmy żadnych szans."
Raanu
Najazd na Vulcanus
Raid on Vulcanus
Książka
Autor Greg Farshtey
Wydawca Scholastic
ISBN 0-545-10073-9

Najazd na Vulcanus to pierwsza z dwóch książek BIONICLE traktujących o sadze Bara Magna.

Streszczenie

Fero i Skirmix szukają ofiary na pustyni. Fero chce odejść, ale Skirmix wyczuwa ofiarę nieopodal. Fero zauważa karawanę, strzeżoną przez Gelu i kierującą się do Tajun, i decyduje się ją gonić.

Gelu myśli o tym, jak Skrallowie stali się coraz to bardziej agresywni, ostatecznie atakując Atero. Pustynny Stalker Gelu staje dęba na widok zniszczonej karawany - pozostałości najazdu Łowców Kości. Gelu mówi eskortowanym Agori, że nie mają się czego obawiać. Zauważa wtedy nadjeżdżającego Łowcę Kości i każe Agori uciec i schować się w burzy piaskowej. Gelu wyrusza w stronę Fero i staje z nim do walki. Glatorianin Plemienia Lodu zrzuca Fero z jego wierzchowca, ale Łowca Kości szybko odzyskuje rezon i wycelowuje w Gelu swym miotaczem Thornax, każąc mu zejść z Pustynnego Stalkera i odrzucić jego własny miotacz. Glatorianin tak też czyni, a po krótkiej walce na miecze Gelu zdobywa przewagę i pokonuje Fero, przy okazji odkrywając, że Łowca ma przy sobie mapę współczesnego Vulcanus. Gelu pyta, co to jest, ale Fero nie odpowiada, nawet gdy Glatorianin grozi, że zabije Skirmixa. Gelu odchodzi i dogania karawanę, która została zaatakowana przez Zesków. Gdy grupa wznawia podróż, Gelu studiuje mapę i zauważa, że opisuje ona ze szczegółami mechanizmy obronne Vulcanus, nawet te ledwie stworzone, oraz, że mapa została spisana nie w języku Łowców Kości, a Agori. Gdy Gelu i Agori docierają do Tajun, Glatorianin spotyka się z Metusem, który mówi o Tajun i jej Glatorianach, i pyta, czy Gelu nie chciałby walczyć dla wioski. Gdy Gelu odmawia, Metus oznajmia, że jest w drodze do Vulcanus wraz z Greshem, by zmierzyć się z Ackarem. Glatorianin Lodu decyduje się towarzyszyć im w podróży.

Po drodze napotykają karawanę z pękniętym kołem. Agori karawany nie są przekonani do Gelu, bowiem Glatorianin Lodu zaoferował im wcześniej pomoc w zamian za połowę ich dóbr, ponieważ droga była przepełniona Voroxami. Gresh proponuje, że naprawi ich koło i przeeskortuje ich za darmo, ku niezadowoleniu Metusa. Po naprawieniu karawany Gresh oznajmia, że powinni podróżować dalej, nawet jeśli jest już noc, uznając, że mają większe szanse na przeżycie ataku Voroxa, jeśli będą się poruszać. Gdy podróżują przez pustynię, zauważają wkrótce, że Vorox szykuje się do ataku na nich, a wtedy Gelu pokonuje go Thornaxem. Wtedy wiele Voroxów atakuje dwójkę Glatorian, jednak udaje im się przepędzić większość z nich. Gdy Voroxowie stają się zbyt wielkim problemem, Gelu i Gresh decydują się rzucić dwie części nowego pancerza z karawany w przeciwnych kierunkach - wskutek tego Voroxowie zaczynają walczyć między sobą o ładunek, co pozwala karawanie ruszyć dalej. Gdy zbliżają się do Vulcanus, Gelu chwali Gresha za jego walkę.

Po dotarciu na miejsce, Agori przepraszają, że tak surowo ocenili Glatorian, ale Metus odsyła Gresha i Gelu, twierdząc, że powinni przyjąć zapłatę za pomoc. Dwaj Glatorianie ostatecznie docierają do karczmy Vulcanus, gdzie rozmawiają o byciu Glatorianinem oraz o Wojnie o Rdzeń. Gelu zauważa wtedy Raanu i uprzejmie odchodzi. Glatorianin Lodu mówi Raanu o mapie i razem zastanawiają się, jakie są szanse przetrwania ataku Łowców Kości. Raanu proponuje ucieczkę, ale Gelu zamiast tego przedstawia pomysł zebrania grupy Glatorian, by obronili wioskę. Raanu pyta Gelu, czy ten poprowadzi Glatorian, ale Ackar, podsłuchawszy rozmowę, oznajmia, że sam to zrobi. Glatorianin Ognia patrzy na mapę i podaje w wątpliwość pomysł Gelu, twierdząc, że Łowcy Kości mogą spowodować znaczne szkody. Gdy Raanu pyta, czy Ackar uważa, że powinni uciekać, Glatorianin oznajmia, że plan Gelu wydaje się najrozsądniejszym wyborem. Gresh również popiera ten pomysł, a Ackar każe mu udać się do Tesary i zebrać paru Glatorian. Wysyła też dwójkę Glatorian-nowicjuszy do Tajun, by poszukali pomocy tam. Gelu zostaje z Ackarem.

Ackar wyjaśnia Raanu, co robić, jeśli Łowcy Kości zaatakuję wioskę podczas nieobecności Glatorian, a następnie odchodzi wraz z Gelu. Dwaj Glatorianie kierują się na północ - Ackar tłumaczy, że musi poprosić "przyjaciela" o pomoc w ataku na obóz Łowców Kości. W międzyczasie Gresh wyrusza do Tesary i po drodze zastanawia się, co Skrallowie i Łowcy Kości mogli dokonać, jeśli tylko połączyliby siły. Gdzie indziej, Fero i czworo innych Łowców Kości słyszą dwóch Glatorian-nowicjuszy z Vulcanus. Fero każe swojej grupie rozdzielić się na dwa zespoły, by zaatakować i zabić Glatorian.

Ackar i Gelu skręcają na zachód przez Rzekę Skrall, gdzie Gelu zauważa ślady na piasku, charakterystyczne dla Voroxów. Ackar ujawnia przed Gelu, że udają się do jaskini wewnątrz małego łańcucha górskiego, a wtedy zostają zaatakowani przez Zesków i Voroxów. Gelu sięga po miotacz Thornax, ale Glatorianin Ognia powstrzymuje go. Ackar wzywa Maluma, który chowa się w jaskini. Słysząc to, Voroxowie zaczynają szeptać między sobą. Ackar wzywa go raz jeszcze, a wtedy Malum wyłania się z groty. Pyta dwóch Glatorian po co przybyli, a Ackar wyjaśnia, że Vulcanus jest w niebezpieczeństwie. Malum odmawia pomocy, aż Ackar ujawnia, że w sprawę zamieszani są Łowcy Kości. Glatorianin Ognia wyjaśnia sytuację, a Malum ostatecznie zgadza się pomóc.

W Tesarze Gresh udaje się na arenę, gdzie Vastus jest w trakcie ćwiczeń. Vastus pyta, czy mecz Gresha został anulowany, na co ten wyjaśnia mu sytuację. Vastus odmawia pomocy, twierdząc, że może to być pułapka Łowców Kości, i postanawia nie opuszczać Tesary. Rozgniewany Gresh odchodzi.

Gdzie indziej, Kiina i Tarix przeszukują Pustkowia, by sprawdzić pogłoski o stadzie dzikich Skalnych Rumaków. Zamiast tego znajdują ciała dwóch Glatorian-nowicjuszy wysłanych z Vulcanus oraz miecz Łowcy Kości, zakopany w piasku. Kiina proponuje, że uda się do Vulcanus, by poinformować ich o śmierci Glatorian, na co Tarix oznajmia, że pochowa ich w Tajun.

W międzyczasie Ackar, Gelu i Malum udają się do obozu Łowców Kości, gdzie, na rozkaz Maluma, Voroxowie atakują Łowców Kości. Na początku Voroxowie i Glatorianie zwyciężają, pokonawszy wielu Łowców Kości, ale w trakcie walki jeden z nich wrzuca coś do ognia, co powoduje wybuch i pożar. Łowcy Kości zdobywają przewagę i pokonują wiele Voroxów, a pozostali Voroxowie, wraz z Glatorianami, wycofują się. Wracają do jaskini, gdzie Ackar prosi Maluma o pomoc w obronie Vulcanus. Ten odmawia, ale życzy im szczęścia w nadchodzącej bitwie.

W Vulcanus Raanu obserwuje, jak mieszkańcy wioski pracują nad umocnieniami wioski. Wtedy pojawia się Kiina i mówi Raanu o śmierci Glatorian-nowicjuszy. Raanu wyjaśnia Kiinie całą sytuację, na co ta mówi mu, by uciekali. Raanu nie zgadza się, co doprowadza do kłótni. Przerywają ją Gelu i Ackar. Gelu mówi Raanu o ataku na obóz Łowców Kości, podczas gdy Ackar wita się z Kiiną. Kiina pyta Ackara, czemu zachęca wioskę do walki z Łowcami Kości, na co Ackar odpowiada, pytając, co wioska miałaby zrobić, gdyby przybyli Skrallowie. Gelu wtedy sugeruje, by dodać kolejne umocnienia do wioski.

Mijają godziny, a mieszkańcy dodają nowe mechanizmy obronne do wioski - ostateczne Kiina dołącza do starań. Kilku Glatorian - w tym Gresh, Strakk oraz kilku adeptów z Tesary - przybywa do Vulcanus. Gelu pyta Gresha, jak przekonał Strakka do pomocy, na co Glatorianin wyjaśnia, że okłamał go, wmawiając Strakkowi, że czeka na niego ogromna zapłata w Eksydianie. Gresh wyjawia przed pozostałymi, że spotkał się z Agori w drodze powrotnej do Vulcanus, a ten powiedział mu, że Skrallowie poinformowali go, iż łowcy Kości zaatakują ze wschodu, od strony zdradzieckiego Żelaznego Kanionu. Raanu mówi Ackarowi, że powinni zbudować mury wzdłuż brzegu kanionu, lecz Ackar nie zgadza się, na co przystaje Kiina, mówiąc, że powinni oszukać Łowców.

W międzyczasie Fero i jego towarzysze podróżują przez Pustkowia ku Vulcanus. Jeden młody Łowca Kości nie zgadza się co do najazdu, za co Fero zabija go. Następnie pyta, czy ktoś jeszcze ma coś do powiedzenia, a gdy nikt nie odpowiada, nie chcąc zginąć, Łowcy kontynuują podróż.

Gdzie indziej, w Roxtus, Tuma myśli o ostatnich kilku tygodniach - między innymi o Agori, który zdradził swój gatunek i dostarczał Skrallom informacji. Stronius pojawia się i pyta, dlaczego Tuma dostarczył Vulcanus informacje o najeździe. Tuma odpowiada, że atak jest "testem" dla Łowców Kości, a on chciał uczynić "test" trudniejszym.

W Vulcanus Kiina uczy Agori jak używać miotacza Thornax ze skałami jako amunicją, ale nauka nie przynosi efektów. Kiina mówi Agori, by poszli do Gresha, który pokazywał jak ciąć ogniokrzewy, by uczynić z nich pułapkę. Metus, jeden z Agori przy Greshu, próbuje go przeciąć, ale jego nóż grzęźnie w winorośli. Raanu z łatwością przecina winorośl, a Metus oznajmia, że wolałby pójść do Gelu lub Strakka. Wtedy też zauważa, że Strakk zniknął.

Jakiś czas później, Gelu sprawia, że Łowcy Kości wpadają w jedną z pułapek. Gdy alarm mówiący o przybyciu Łowców zostaje uruchomiony, Gelu uruchamia pułapkę, zabijając i raniąc kilku Łowców Kości. Po stracie części grupy, Fero decyduje się wycofać na pustynię. Usłyszawszy, że Łowcy Kości się wycofują, Raanu zwalnia Glatorian, mimo ostrzeżeń Kiiny.

Kyry zauważa coś na pustyni, a gdy zdaje sobie sprawę, że to Łowcy Kości, próbuje ostrzec Raanu, lecz zostaje powalony i pozbawiony przytomności. Łowcy Kości atakują Vulcanus, który nie radzi sobie z obroną, nawet mimo pomocy Ackara. Pozostali Glatorianie wracają, tym razem wraz z Tarixem, Vastusem i kilkoma adeptami. Glatorianom udaje się obronić wioskę przed Łowcami Kości i przepędzić Fero, ostatniego ocalałego Łowcę.

Postacie

Ciekawostki

Zobacz też