FANDOM

Ten artykuł dotyczy książki. Być może chodzi ci o film.
"To była długa podróż - być może pewnego dnia inni będą myśleć, że to wszystko było ledwie legendą... lecz dla tych, którzy przeżyli tę opowieść, jej bohaterowie, złoczyńcy, tragedie i zwycięstwa nigdy nie zostaną zapomniane."
— Narrator
Odrodzenie Legendy
BIONICLE The Legend Reborn Novelization
Książka
Autor Greg Farshtey
Wydawca Scholastic
ISBN 0-545-21417-3
0-545-22395-4 (w twardej oprawie)

Odrodzenie Legendy to książkowa adaptacja czwartego filmu BIONICLE.

Streszczenie

Kanohi Ignika leci przez próżnię. W masce kryje się duch Mata Nui, który został wygnany ze swojego ciała po tym, jak przejął je Teridax. Dawny Wielki Duch przysięga ocalić swój lud, podczas gdy maska zostaje złapana w pole grawitacyjne Bara Magna.

Ignika ląduje na pustyni, tworząc przy tym ogromny krater, i przykuwając uwagę kilku żuków Scarabaxów. Maska wznosi się w powietrze i używa swej mocy, by stworzyć ciało dla Mata Nui, co rozpędza żuki. Wielki Duch szybko zaprzyjaźnia się z pozostałym Scarabaxem, który dotyka Maski Życia i przemienia się w tarczę. Mata Nui niemal natychmiast używa jej, by osłonić się przed atakiem Voroxa, który wycofuje się, gdy jego ogon łamie się na kamieniu. Tarcza na powrót zmienia się w żuka, a Mata Nui podnosi ogon w momencie, w którym na miejsce dociera Metus na pokładzie Thornatusa. Agori zgadza się zabrać Mata Nui do Vulcanus, gdzie zamierza załatwić jakiś interes.

Mężczyźni docierają do wioski, gdy trwa mecz areny między Ackarem a Strakkiem. Weteran powala wojownika plemienia lodu, lecz po poddaniu się swego rywala Ackar odwraca się, a wtedy Strakk atakuje go od tyłu, rzucając w niego tarczą. Mata Nui ratuje Glatorianina Vulcanus i udaje mu się pokonać Strakka, gdy żądło Voroxa, które miał przy sobie, przemienia się w miecz po dotknięciu maski.

Ackar zabiera Mata Nui do swojej chatki. Pojawia się Metus i proponuje Mata Nui szansę zostania Glatorianinem, lecz dawny Wielki Duch odmawia. Gdy rozmawia z Ackarem o swojej misji, z ukrycia wyskakuje Kiina. Glatorianka dostrzega Scarabaxa Mata Nui i w żartach nazywa go Clickiem - Mata Nui przystaje na to imię. Usłyszawszy rozmowę o misji, Kiina proponuje Mata Nui, że pokaże mu jaskinię pełną starożytnej technologii, znajdującą się w Tajun, której może użyć, jeśli tylko zabierze ją ze sobą w podróż.

Następnego dnia w trójkę wyruszają do Tajun na pokładzie Thornatusa Kiiny. Podczas przemierzania Kanionu Piaskowych Promieni, rozmawiają o tym, czy być może wśród Agori nie kryje się zdrajca. Nagle, spod ziemi przed nimi wyłania się Skopio, a Łowcy Kości, wysłani w pogoń za nimi przez faktycznego zdrajcę Agori, pojawiają się za ich plecami. Na początku są w potrzasku, ale grupie udaje się uciec, gdy Mata Nui powoduje lawinę, która grzebie Skopio i większość bandytów. Gdy docierają do Tajun, zauważają, że wioska płonie.

W obrębach wioski grupa znajduje ciężko rannego Gresha. Udają się do jaskini Kiiny, a podczas wędrówki, zauważają, jak Tuma przewodzi Skrallom i Łowcom Kości - zdają sobie więc sprawę, że dwie frakcje połączyły siły. W jaskini Kiiny znajdują Berixa, co irytuje Glatoriankę, która traktuje grotę jak swoją własność. Mata Nui i Ackarowi udaje się ja jednak przekonać, by pozwoliła mu zająć się Greshem, nawet mimo jej niechęci do Agori Wody. W międzyczasie uwagę Mata Nui przykuwają napisy i symbole na ścianie jaskini, które zdają mu się znajome. Kiina z niechęcią stwierdza, że musiały zostać stworzone przez Wielkie Istoty, co wstrząsa Mata Nui. Niegdysiejszy Wielki Duch znajduje ogromne drzwi oznaczone znajomym symbolem. Ignika otwiera je, a w środku Mata Nui znajduje projekty jego dawnego ciała.

W Roxtus Tuma chełpi się, że udało mu się zniszczyć główne źródło wody na Bara Magna, co, według niego, sprawi, że pozostałe wioski staną ze sobą do walki o cenną ciecz.

W międzyczasie, w Tajun, Ackar powala dwójkę strażników - Łowców Kości - torując drogę dla pozostałych. Widząc, że ich bronie są w opłakanym stanie, Ackar prosi Mata Nui, by użył mocy Igniki i naprawił je. Mata Nui czyni to na mieczu Ackara, obdarzając go mocą Ognia. Zajmując się następnie włócznia Kiiny, Mata Nui oznajmia, że po tym zajmie się swoją misją, ale zostaje przekonany przez nowych towarzyszy, by został. Następnie zmienia ostrza Gresha.

Grupa udaje się do Tesary - po drodze Glatorianie uczą się swoich nowych mocy, a Ackar zaczyna trenować Mata Nui w walce. Dotarłszy do Tesary, zauważają, że trwa mecz między Vastusem a Tarixem, a Metus i Raanu nadzorują go. Ackar przemawia do zebranego tłumu, sprzeciwiając się systemowi Glatorian - Vastus i Tarix zgadzają się z nim. Ujawniając również sojusz Skrallów i Łowców Kości, a także zniszczenie Tajun, Ackar wzywa lud Bara Magna, by się zjednoczył. Raanu oznajmia, że nie mogą walczyć ze Skrallami, a wtedy, na życzenie Ackara, Mata Nui prezentuje moc maski, przemieniając Wodne Ostrza Tarixa.

Natychmiast budowane są umocnienia w Tesarze. W międzyczasie Kiina przypiera Berixa do muru w gorących źródłach i oskarża go o zdradę, ale wtedy oboje zostają pojmani przez prawdziwego zdrajcę oraz Skrallów i Łowców Kości. Metus i Raanu biegną do wioski, by przekazać wieści o ich porwaniu, a Mata Nui decyduje się ich uratować, w pojedynkę. Zanim odchodzi, pomaga w połączeniu dwóch metalowych schronów wioski i wtedy zauważa coś, choć nie dzieli się swymi przemyśleniami z Ackarem.

Uwięzieni w klatce w Roxtus, Kiina i Berix kłócą się o jaskinię. Ostatecznie zdają sobie sprawę, że oboje chcieli skryć się tam przed zewnętrznym światem i godzą się dzielić miejsce. W międzyczasie Mata Nui dociera do Roxtus i wyzywa Tumę na pojedynek o wolność swych towarzyszy. Obaj walczą zaciekle, ale Tuma zdobywa przewagę. Wtem Mata Nui przypomina sobie trening Ackara i zauważa słaby punkt w pancerzu Tumy. Mata Nui uderza w ten punkt kilka razy, aż w końcu Tuma zostaje pokonany.

Mata Nui czeka, aż Skrallowie uhonorują jego umowę z Tumą. Wtedy jednak pojawia się Metus - ujawniając się jako zdrajca - i każe Skrallom zabić Mata Nui. Niegdysiejszy Wielki Duch każe Clickowi uciekać, lecz Scarabax wraca niedługo z setkami swoich pobratymców, którzy zbierają się w kształt przypominający Maluma, co na moment przeraża Skrallów i Łowców Kości. Mata Nui uwalnia Kiinę i Berixa, podczas gdy Glatorianie i Agori przybywają, by stawić czoło Skrallom, a Click wraca do Mata Nui.

Dochodzi do wielkiej bitwy, lecz mimo przewagi zaskoczenia, wróg przegrupowuje się i zaczyna zwyciężać Glatorian. Mata Nui udaje się stworzyć lukę w ich szeregach, a wtedy dostrzega uciekającego Metusa. Goni go, pokonując po drodze strażników Agori Lodu, i dociera do Thornatusa Metusa, który został przewrócony przez parę Voroxów. Mata Nui używa Igniki i przemienia zdrajcę w węża, a następnie wraca do swoich towarzyszy. W międzyczasie Ackar, Gresh i Kiina zostają otoczeni przez Skrallów i, choć próbują połączyć swe moce, nie są w stanie odeprzeć ich natarcia. Mata Nui pojawia się i dodaje moc Życia do ich ataku, co odpycha Skrallów i doprowadza do zwycięstwa Glatorian.

Mijają tygodnie. Mata Nui obserwuje łączenie metalowych schronów wiosek w nową mega-wioskę. Gdy proces dobiega końca, towarzysze Mata Nui rozpoznają kształt mechanicznej istoty, który widzieli w jaskini. Berix pokazuje Mata Nui monetę, którą znalazł w jaskini - na jednej stronie widnieje kształt robota, a na drugiej wzór obecny na tarczach Skrallów. Mata Nui przysięga odkryć jego znaczenie.

Mata Nui, wraz z Kiiną, Greshem, Ackarem i Berixem, który przyjął rolę Kronikarza, wyrusza w podróż na północ od Czarnych Szczytów. Napotykają na swojej drodze wielu przeciwników, w tym zmiennokształtne istoty, które terroryzowały Skrallów. Choć wie, że niedługo znowu będzie walczył w pojedynkę, Mata Nui zdaje sobie sprawę, że jego przyjaciele nauczyli go o wiele więcej, niż nauczył się samemu przez swoje długie życie.

Postacie

Ciekawostki

Zobacz też