BIONICLE: Przygody Matoran
BIONICLE Matoran Adventures
Gra wideo
Data wydania 2002
Platforma Game Boy Advance
Sterowanie Przyciski Game Boy Advance

BIONICLE: Przygody Matoran to gra wideo, w której występują Matoranie Jaller, Hewkii, Kongu, Macku, Matoro i Onepu oraz sześć typów Bohroków. Na niektórych poziomach do gry mogą także dołączyć Turaga z Mata Nui. Wydarzenia przedstawione w grze są niekanoniczne.

Fabuła

BIONICLE Matoran Adventures Main Screen

Ekran główny

Fabuła gry ma miejsce podczas inwazji Bohroków. Przygodę rozpoczynamy jako Kongu, który musi przemierzyć Le-Wahi, aby odnaleźć Turagę Matau i pokonać Bohroki oraz zainfekowane Rahi. Do walki z przeciwnikami wykorzystujemy Bambusowy Dysk Kongu, używamy również Mocy Żywiołów Turagi Matau do rozwiązywania zagadek. Po udanej przeprawie przez Le-Wahi, mierzymy się z Muaką, a następnie udajemy się do Po-Wahi, by spotkać Turagę Onewę i odnaleźć trzy Kamienie Kapłanów.

Ocaliwszy Vakamę i przemierzywszy zapadający się most, Kongu uczy się pieśni Ta-Koro i pokonuje Kumę Nui. Gra następnie zabiera nas do Ko-Wahi, gdzie mamy za zadanie spotkać się z Nuju i znaleźć statuę Koli. Następnie znajdujemy Jaskiniowe Portale w Ga-Wahi i udajemy się do Onu-Wahi, gdzie odnajdujemy pochodnię pozwalającą łatwiej poruszać się w mroku i ostatecznie pokonujemy Bahrag, kończąc grę. Następnie możemy przejść grę ponownie jako Hewkii, Jaller, Matoro, Macku i Onepu (w tej kolejności), mających za zadanie odnaleźć swoich Turaga, pokonać Rahi i inne przeszkody oraz zwyciężyć królowe rojów Bohrok.

Rozgrywka

Na początku jako gracz wybieramy jednego Matoranina z listy i gramy nim przez całą grę. Początkowo dostępny do wyboru jest tylko Kongu, lecz po zakończeniu jego kampanii i zebraniu masek Kanohi odblokowują się kolejne postaci.

Gra ma sześć poziomów: Le-Wahi, Po-Wahi, Ta-Wahi, Ko-Wahi, Ga-Wahi i Onu-Wahi. Każdy z nich ma swojego bossa.

MA Hewkii And Matau Face Pahrak

Hewkii i Matau walczą z Pahrakiem

Przy rozpoczęciu danego poziomu gramy tylko jako Matoranin, lecz podczas podróży możemy znaleźć na swojej drodze Turagę, który dołącza do naszej drużyny. Następnie możemy przełączać się między Matoraninem a Turagą w celu pokonywania przeszkód. Należy jednak pamiętać, że Matoranin i Turaga dzielą jeden pasek zdrowia (pięć żyć). Na każdym poziomie możemy znaleźć cztery maski - zebranie ich wszystkich odblokowuje kolejnego grywalnego Matoranina przy nowym rozpoczęciu gry.

Walka odbywa się poprzez atakowanie przeciwników Bambusowym Dyskiem Matoranina. Turaga także posiada pewną formę krótkodystansowego ataku, wykorzystującego sferę energii. Te energetyczne podmuchy mogą zostać wykorzystane również do niszczenia ścian czy aktywowania przełączników niedostępnych dla Matoran. Podczas podróży możemy także znaleźć ulepszenia Bambusowego Dysku, które zmieniają jego właściwości.

Postacie

Matoranie

MA Matoran Kongu

Kongu w Przygodach Matoran

Matoranie to protagoniści gry i jedyne grywalne postacie zdolne do zadawania obrażeń przeciwnikom. Atakują za pomocą rzutów Bambusowym Dyskiem, który działa jak bumerang.

Początkowo możemy grać tylko jako Kongu. Kolejni Matoranie odblokowywani są poprzez zbieranie czterech części masek na poszczególnych poziomach.

Turaga

Znalezienie Turaga jest kluczowe dla przejścia gry, ponieważ mogą oni aktywować przełączniki i niszczyć ściany niedostępne dla Matoran.

Bohroki

Główni antagoniści gry, atakują poprzez turlanie się w swojej kulistej formie. W tej postaci są również niewrażliwi na ataki; możemy ich zaatakować tylko w ich rozłożonej formie. Pahrak i Gahlok padają po jednym ciosie, Lehvak i Kohrak po dwóch, a Tahnok i Nuhvok po trzech.

Rahi

Game Kuma-Nui

Kuma-Nui

W czasie rozgrywki na swojej drodze napotykamy wiele złowrogich Rahi, m. in. Nui-Jaga i Nui-Rama. Bossami w grze są Muaka, Kuma-Nui i Bahrag. Wszyscy bossowie atakują poprzez wysuwanie swoich głów do przodu; głowy są także ich jedynym wrażliwym punktem.

Obraz Opis
MA Rahi Bug Porusza się po ziemi.
MA Rahi Bat Porusza się w powietrzu.
MA Rahi Lizard Porusza się po ziemi, strzela w gracza.
MA Rahi Snake Goni gracza po ziemi.
MA Rahi Dragonfly Porusza się w powietrzu.
MA Rahi Bee Porusza się w powietrzu.
MA Rahi Wasp Porusza się w powietrzu.
MA Rahi Scorpion Goni gracza po ziemi i strzela do niego.
MA Rahi Dog Goni gracza po ziemi i strzela do niego.
MA Rahi Dragon Goni gracza po ziemi.
MA Rahi Fish Porusza się w wodzie.
MA Rahi Turtle Porusza się w wodzie.

Inne przeszkody

W trakcie rozgrywki napotykamy na swojej drodze różne inne przeszkody oprócz wrogich postaci. Są to m. in. jeziora lawy, jeziora lawy strzelające płomieniami, spadające stalaktyty, ściany i podłogi z kolcami, turlające się głazy, bagna (przez które można przejść ale stają się one stopniowo coraz głębsze) i bezdenne przepaście (zawsze tracimy w nich jedno życie bez względu na stan pasku zdrowia). W przypadku śmierci, cofamy się do ostatniej szarej rzeźby Mata Nui, które służą jako punkty zapisu. Jeśli utracimy wszystkie pięć żyć, następuje koniec gry.

Podczas gry możemy zebrać małe żółte statuetki Matoran, które dają nam dodatkowe życia.

Poziomy

1. Le-Wahi

Cel: odnaleźć sojusznika.

2. Po-Wahi

Cel: zdobyć trzy Mityczne Kamienie Kapłanów.

3. Ta-Wahi

Cel: znaleźć Vakamę i nauczyć się starożytnej pieśni.

4. Ko-Wahi

Cel: odszukać statuę Kolhii.
5. Ga-Wahi
MA Ga-Wahi

Ga-Wahi

Cel: aktywować Jaskiniowe Portale.

6. Onu-Wahi

Cel: znaleźć i zwrócić pochodnię.

Ciekawostki

  • Wszyscy Matoranie w grze noszą Kanohi Hau, a Turaga szlachetną Rau.
  • Istnieje rzadki błąd, który odblokowuje wszystkich Matoran na początku gry.
  • W grze można natrafić na glitch, który sprawia, że Lehvak będzie się odradzał w nieskończoność, dopóki nie pójdziemy do kolejnego pomieszczenia.

Treści społeczności są dostępne na podstawie licencji CC-BY-SA , o ile nie zaznaczono inaczej.