FANDOM

"Ciemność niczym plaga rozrosła się na jej pnącza i gałęzie, tworząc chitynową powłokę, która pokryła każdy skrawek rośliny. W przeciągu paru chwil została uwięziona pod warstwą mroku, odcięta od wszelkich ciepła i światła."
— Narrator, Pułapka Czasu
Cień
LoMN Teridax's Shadow Hand
Moc Żywiołu
Prefiks Matoran Kra-
Powiązane kolory Główny: Czarny
Drugorzędne: Ciemne kolory

Cień, czasem nazywany też Cieniami bądź Mrokiem, to moc żywiołu.

Charakterystyka

Wszechświat Matoran

We Wszechświecie Matoran Cień reprezentowano za pomocą matorańskiego przedrostka "Kra-" oraz koloru czarnego i ciemnych barw. Pierwotnie żywioł nie był uznawany za złowrogi, ale w późniejszym czasie - po demoralizacji Bractwa Makuta - kojarzono go z gniewem i strachem.

Makuta

  • Wszyscy Makuta panowali nad żywiołem Cienia. Choć nie mogli używać Nova Blastu Cienia, to byli w stanie korzystać z potężnej, podobnej zdolności.
  • Rahkshi i Kraata Mroku mają moce Cienia.

Matoranie

  • Matoranie Cienia nie występują naturalnie we Wszechświecie Matoran - powstają wtedy, gdy dowolni Matoranie zostają pozbawieni wewnętrznego Światła. Posiadają oni małe pokłady energii żywiołu Cienia, z których mogą korzystać, by strzelać mrocznymi promieniami.
  • Toa Cienia posiadają moc żywiołu Cienia, co pozwala im tworzyć, wchłaniać i kontrolować cienie oraz mrok. Ograniczeni są jedynie przez zasoby energii żywiołu, które muszą regenerować po ich stracie.
  • Turaga Cienia hipotetycznie mieliby małe pokłady energii Cienia.

Inni

Przykłady użycia

Comic Shadow Hand

Chirox tworzy Mroczną Rękę

  • Tworzenie cieni
    • Tworzenie i używanie Mrocznej Ręki do wchłaniania przedmiotów oraz istot (jedynie Makuta)
  • Panowanie nad cieniami
    • Skąpanie obszaru w ciemności
  • Pozbawienie celu wzroku (Kirop)
  • Sprawianie, że cel staje się ospały i niechętny do działania (Radiak)
  • Powodowanie zawrotów głowy (Gavla)
  • Używanie cieni jako środka transportu (Shadow Stealer)
  • Wchłanianie cieni i przekształcanie ich w energię (Shadow Stealer)
  • Uwalnianie Nova Blastu Cienia (jedynie Toa)

Połączenia

  • Dowolna szóstka Toa - tak długo jak każde z nich dzierży inny żywioł, a Światło i Cień nie są użyte jednocześnie - może stworzyć klatkę Protodermis. Istoty inne niż Toa czy Krahka nie mogą połączyć mocy, by stworzyć taką pieczęć.

Użytkownicy

Kanohi Kraahkan with glowing eyes

Kanohi Kraahkan, Maska Cieni

Wszyscy poniżej mają bądź mieli moc Cienia, albo przynajmniej jedną z jej pod-mocy:

Powiązane miejsca

Poniższe miejsca powiązane były z żywiołem Cienia:

Równowaga Cienia

Aby dowiedzieć się więcej, zobacz: Równowaga Światła

Wszystkie istoty mają pewną ilość wewnętrznego Światła, a brak tego Światła nazywany jest Cieniem. Z każdą utratą Światła pozostawianą po nim pustkę wypełnia Cień. Równowaga Światła i Cienia danej istoty jest ściśle związana z jej moralnością - im więcej dobra ma w sercu, tym więcej Światła posiada, zaś ci pozbawieni Światła są skłonni do złych czynów i mają mroczne myśli.

Kanohi Avsa i żądło Gorast potrafiły siłą pozbawić celu wewnętrznego Światła - jeśli wyssałyby całe Światło, ofiara stałaby się istotą Cienia. Pijawki Cienia z kolei zostały zaprojektowane tak, by przy wysysaniu nakładać na ofiarę mentalną barierę - nawet, jeśli cel straciłby tylko część Światła, i tak nie mógłby go odtworzyć.

Ciekawostki

  • Cień jest bardzo silny przeciwko Światłu i na odwrót.

Zobacz też