Encyklopedia Bionicle
Advertisement
Encyklopedia Bionicle
Domy Matoran
Matoran Hut
Miejsce
Mieszkańcy Matoranie
Status Zależy od lokalizacji

Domy Matoran to mieszkania, w których żyją Matoranie, występujące w różnych rozmiarach i kształtach. Są one wykonane z różnych materiałów, zwykle zasobów, które Matoranie mają pod ręką, i zawierają rzeczy osobiste oraz skarby.

Metru Nui[]

Domy na Metru Nui były wykonane w stylu urbanistycznym zarówno pod względem wzornictwa, jak i funkcjonalności. Większość wykorzystywała Kamienie Świetlne jako źródła światła i zawierała przedmioty związane z zawodami Matoran.

Niektórzy Matoranie trzymali małe Rahi jako zwierzęta domowe, chociaż przepisy nadane przez Turagę Dume zakazywały posiadania Rahi większych niż 0,5 bio. Dyski Kanoka o szczególnej wartości były często przymocowane do ścian domów w celach dekoracyjnych. Wiele domów zawierało tajny schowek lub sejf do przechowywania cennych przedmiotów lub pamiętników.

Metru Matoran Homes

Dom Nuhriiego w Ta-Metru

Ta Metru[]

Domy w Ta-Metru wykonane były ze zwykłej Protodermis. W domach ta-matorańskich Mistrzów Masek można było znaleźć dekoracyjne Kanoka i Kanohi, które wykuto z dysków. Ta-Matoranie zwykle pracowali przy małych biurkach w swoich domach. Mieli także proste łóżka do odpoczynku po pracy.

Ga-Metru[]

Domy w Ga-Metru budowano z metalicznej Protodermis. Wewnątrz przechowywano zapiski o osiągnięciach i odkryciach naukowych Ga-Matoranek oraz o innych sprawach związanych ze szkołą. W wielu domach znajdowały się także miniaturowe wersje urządzeń do oczyszczania Protodermis ze szkół Ga-Metru, których Ga-Matoranki używały do odrabiania prac domowych.

Le-Metru[]

Zbudowane ze zwykłej Protodermis, domy Le-Matoran często miały zawieszone na ścianach mapy Szybów, posiadały także niewielkie modele poszczególnych sekcji Szybów. Wiele domów Le-Matoran było często zabałaganionych.

Po-Metru[]

Domy w Po-Metru wybudowane zostały z kamiennej Protodermis. Po-Matoranie zajmujący się rzeźbiarstwem trzymali w nich swoje dzieła na niewielkich piedestałach. Biurko z górnym oświetleniem wykorzystującym Kamienie Świetlne było powszechnym elementem wystroju tychże domów. Rzeźbiarze zwykle trzymali w swoich domach bloki nieobrobionej Protodermis.

Whenua Screen 1A

Dom Tehuttiego w Onu-Metru

Onu-Metru[]

Domy Onu-Metru były zbudowane z Protodermis i znajdowały się na powierzchni Metru. Onu-Matoranie trzymali tu swoje kolekcje specjalnych przedmiotów w dużych gablotach. Mieściło się tu też wiele przegródek i szafek na dokumenty.

Ko-Metru[]

Domy Ko-Metru zostały wykonane z krystalicznej Protodermis. Miały niewiele dekoracji, ale wiadomo, że zawierały mapy Szybów i drobne zbiorniki Protodermis z miniaturowymi makietami Wież Wiedzy. W Ko-Metru znajdowało się stosunkowo mało domów, ponieważ wielu Ko-Matoran mieszkało w Wieżach Wiedzy.

Mata Nui[]

W każdym Koro na wyspie Mata Nui Matoranie zbudowali proste, ale spełniające swoją rolę chaty do zamieszkania. Domy te nie były tak luksusowe jak ich odpowiedniki z Metru Nui i były bardziej oparte na przetrwaniu niż na wygodzie. Wiele z tych domów zostało ulepszonych lub zmodernizowanych po pokonaniu Bohrok-Kal. Niektóre domy zostały uszkodzone lub zniszczone w wyniku ataków Rahkshi poszukujących Kanohi Avohkii. Wszystkie domy na Mata Nui zostały ostatecznie zniszczone przez przebudzone roje Bohroków.

Ta-Koro[]

Ta-Matoranie zbudowali swoje domy ze schłodzonej, utwardzonej lawy. Wiele z mieszkań zostało wbudowanych w mury fortecy Ta-Koro. Wszystkie uległy zniszczeniu, kiedy Ta-Koro zatonęło w Jeziorze Ognia po ataku Rahkshi Panrahka, Guurahka i Lerahka.

MNOLG Ga-Koro Hut Interior

Wnętrze chatki Nixie

Ga-Koro[]

Chaty w Ga-Koro stworzone zostały przy użyciu wodorostów oraz lilii wodnych. Większość rozświetlana była nie Kamieniami Świetlnymi, a Rybami Świetlnymi trzymanymi w niewielkich zbiorniczkach. Ga-Matoranki często wykorzystywały pokaźne okazy złowionych przez siebie ryb jako dekoracje.

W domach można było znaleźć przedmioty odpowiadające pracy danej mieszkanki. Dla przykładu, w chatce Nixie znajdował się teleskop do obserwacji Ściany Gwiazd. Kiedy Ga-Koro zostało przebudowane po ataku Bohrok-Kal, chata Nixie została powiększona i składała się z dwóch pięter; na wyższe z nich przeniesiono teleskop w celu lepszej obserwacji gwiazd.

Le-Koro[]

Le-Matoranie zbudowali swoje domy z kory drzew i trzymali w nich instrumenty muzyczne.

MNOLG Po-Koro Hut Exterior

Chaty w Po-Koro

Po-Koro[]

W Po-Koro, Matoranie zbudowali swoje chaty z kamienia. Podobnie jak w Ta-Koro, domy Po-Koro były proste, zwykle składając się jedynie z łóżka, czasem z trofeum Kolhii lub dwóch. Niektórzy Matoranie, tacy jak Hewkii, trzymali w mieszkaniu pluszaki swoich przyjaciół.

Onu-Koro[]

Onu-Matoranie zbudowali swoje domy z ziemi i używali Kamieni Świetlnych jako oświetlenia. Domy te poniosły znaczne szkody, gdy jaskinia, w której mieszkali Matoranie, została zalana przez Gahloki. Zostały później pogrzebane pod ziemią, kiedy grota zawaliła się w wyniku bitwy z Rahkshi Turahkiem, Vorahkiem i Kurahkiem.

Ko-Koro[]

W Ko-Koro Ko-Matoranie budowali swoje domy z lodu.

Południowy Kontynent[]

Voya Nui[]

VNOLG Matoran Home Interior

Wnętrze domu z Voya Nui

Domy na Voya Nui zostały wykonane z ubitej ziemi lub kamienia. Znajdowały się w nich proste drewniane meble. Wiele z tych chat zostało zniszczonych podczas powrotu Voya Nui na Południowy Kontynent. Zostały odbudowane przez Matoran, ale mieszkańcy opuścili je później podczas masowej emigracji po bitwie o Bara Magna.

Mahri Nui[]

Domy w Mahri Nui znajdowały się wewnątrz olbrzymich bąbli powietrza. Wszystkie zostały zniszczone podczas powrotu Voya Nui na jej pierwotną pozycję.

Północny Kontynent[]

Półwysep Tren Krom[]

Domy na Półwyspie Tren Krom były wyposażone w proste meble takie jak krzesła, a także w maty do spania. Zostały opuszczone po bitwie o Bara Magna.

Kardadwelling

Solek i Photok naprawiają chatę w Karda Nui

Karda Nui[]

Av-Matoranie z Karda Nui zbudowali kryte strzechą chaty na szczycie stalaktytów, na których zamieszkali, zrobione z roślin oraz innych materiałów pozyskanych z Bagna Sekretów. Niektóre domy były także zbudowane ze skały stalaktytów. Wszystkie domy w Karda Nui zostały zniszczone podczas Burz Energii.

Zobacz też[]

Advertisement