FANDOM

Domy Matoran
Matoran Hut
Miejsce
Mieszkańcy Matoranie
Status Zależy od lokalizacji
Domy Matoran to mieszkania, w których żyją Matoranie, występujące w różnych rozmiarach i kształtach. Są one wykonane z różnych materiałów, zwykle zasobów, które Matoranie mają pod ręką, i zawierają rzeczy osobiste oraz skarby.

Metru Nui

Domy na Metru Nui były wykonane w stylu urbanistycznym zarówno pod względem wzornictwa, jak i funkcjonalności. Większość wykorzystywała Kamienie Świetlne jako źródła światła i zawierała przedmioty związane z zawodami Matoran.

Niektórzy Matoranie trzymali małe Rahi jako zwierzęta domowe, chociaż przepisy nadane przez Turagę Dume zakazywały posiadania Rahi większych niż 0,5 bio. Dyski Kanoka o szczególnej wartości były często przymocowane do ścian domów w celach dekoracyjnych. Wiele domów zawierało tajny schowek lub sejf do przechowywania cennych przedmiotów lub pamiętników.

Metru Matoran Homes

Dom Nuhriiego w Ta-Metru

Ta Metru

Domy w Ta-Metru wykonane były ze zwykłej Protodermis. W domach ta-matorańskich Mistrzów Masek można było znaleźć dekoracyjne Kanoka i Kanohi, które wykuto z dysków. Ta-Matoranie zwykle pracowali przy małych biurkach w swoich domach. Mieli także proste łóżka do odpoczynku po pracy.

Ga-Metru

Domy w Ga-Metru budowano z metalicznej Protodermis. Wewnątrz przechowywano zapiski o osiągnięciach i odkryciach naukowych Ga-Matoranek oraz o innych sprawach związanych ze szkołą. W wielu domach znajdowały się także miniaturowe wersje urządzeń do oczyszczania Protodermis ze szkół Ga-Metru, których Ga-Matoranki używały do odrabiania prac domowych.

Le-Metru

Zbudowane ze zwykłej Protodermis, domy Le-Matoran często miały zawieszone na ścianach mapy Szybów, posiadały także niewielkie modele poszczególnych sekcji Szybów. Wiele domów Le-Matoran było często zabałaganionych.

Po-Metru

Domy w Po-Metru wybudowane zostały z kamiennej Protodermis. Po-Matoranie zajmujący się rzeźbiarstwem trzymali w nich swoje dzieła na niewielkich piedestałach. Biurko z górnym oświetleniem wykorzystującym Kamienie Świetlne było powszechnym elementem wystroju tychże domów. Rzeźbiarze zwykle trzymali w swoich domach bloki nieobrobionej Protodermis.

Whenua Screen 1A

Dom Tehuttiego w Onu-Metru

Onu-Metru

Domy Onu-Metru były zbudowane z Protodermis i znajdowały się na powierzchni Metru. Onu-Matoranie trzymali tu swoje kolekcje specjalnych przedmiotów w dużych gablotach. Mieściło się tu też wiele przegródek i szafek na dokumenty.

Ko-Metru

Domy Ko-Metru zostały wykonane z krystalicznej Protodermis. Miały niewiele dekoracji, ale wiadomo, że zawierały mapy Szybów i drobne zbiorniki Protodermis z miniaturowymi makietami Wież Wiedzy. W Ko-Metru znajdowało się stosunkowo mało domów, ponieważ wielu Ko-Matoran mieszkało w Wieżach Wiedzy.

Mata Nui

W każdym Koro na wyspie Mata Nui Matoranie zbudowali proste, ale spełniające swoją rolę chaty do zamieszkania. Domy te nie były tak luksusowe jak ich odpowiedniki z Metru Nui i były bardziej oparte na przetrwaniu niż na wygodzie. Wiele z tych domów zostało ulepszonych lub zmodernizowanych po pokonaniu Bohrok-Kal. Niektóre domy zostały uszkodzone lub zniszczone w wyniku ataków Rahkshi poszukujących Kanohi Avohkii. Wszystkie domy na Mata Nui zostały ostatecznie zniszczone przez przebudzone roje Bohroków.

Ta-Koro

Ta-Matoranie zbudowali swoje domy ze schłodzonej, utwardzonej lawy. Wiele z mieszkań zostało wbudowanych w mury fortecy Ta-Koro. Wszystkie uległy zniszczeniu, kiedy Ta-Koro zatonęło w Jeziorze Ognia po ataku Rahkshi Panrahka, Guurahka i Lerahka.

MNOLG Ga-Koro Hut Interior

Wnętrze chatki Nixie

Ga-Koro

Chaty w Ga-Koro stworzone zostały przy użyciu wodorostów oraz lilii wodnych. Większość rozświetlana była nie Kamieniami Świetlnymi, a Rybami Świetlnymi trzymanymi w niewielkich zbiorniczkach. Ga-Matoranki często wykorzystywały pokaźne okazy złowionych przez siebie ryb jako dekoracje.

W domach można było znaleźć przedmioty odpowiadające pracy danej mieszkanki. Dla przykładu, w chatce Nixie znajdował się teleskop do obserwacji Ściany Gwiazd. Kiedy Ga-Koro zostało przebudowane po ataku Bohrok-Kal, chata Nixie została powiększona i składała się z dwóch pięter; na wyższe z nich przeniesiono teleskop w celu lepszej obserwacji gwiazd.

Le-Koro

Le-Matoranie zbudowali swoje domy z kory drzew i trzymali w nich instrumenty muzyczne.

MNOLG Po-Koro Hut Exterior

Chaty w Po-Koro

Po-Koro

W Po-Koro, Matoranie zbudowali swoje chaty z kamienia. Podobnie jak w Ta-Koro, domy Po-Koro były proste, zwykle składając się jedynie z łóżka, czasem z trofeum Kolhii lub dwóch. Niektórzy Matoranie, tacy jak Hewkii, trzymali w mieszkaniu pluszaki swoich przyjaciół.

Onu-Koro

Onu-Matoranie zbudowali swoje domy z ziemi i używali Kamieni Świetlnych jako oświetlenia. Domy te poniosły znaczne szkody, gdy jaskinia, w której mieszkali Matoranie, została zalana przez Gahloki. Zostały później pogrzebane pod ziemią, kiedy grota zawaliła się w wyniku bitwy z Rahkshi Turahkiem, Vorahkiem i Kurahkiem.

Ko-Koro

W Ko-Koro Ko-Matoranie budowali swoje domy z lodu.

Południowy Kontynent

Voya Nui

VNOLG Matoran Home Interior

Wnętrze domu z Voya Nui

Domy na Voya Nui zostały wykonane z ubitej ziemi lub kamienia. Znajdowały się w nich proste drewniane meble. Wiele z tych chat zostało zniszczonych podczas powrotu Voya Nui na Południowy Kontynent. Zostały odbudowane przez Matoran, ale mieszkańcy opuścili je później podczas masowej emigracji po bitwie o Bara Magna.

Mahri Nui

Domy w Mahri Nui znajdowały się wewnątrz olbrzymich bąbli powietrza. Wszystkie zostały zniszczone podczas powrotu Voya Nui na jej pierwotną pozycję.

Północny Kontynent

Półwysep Tren Krom

Domy na Półwyspie Tren Krom były wyposażone w proste meble takie jak krzesła, a także w maty do spania. Zostały opuszczone po bitwie o Bara Magna.

Kardadwelling

Solek i Photok naprawiają chatę w Karda Nui

Karda Nui

Av-Matoranie z Karda Nui zbudowali kryte strzechą chaty na szczycie stalaktytów, na których zamieszkali, zrobione z roślin oraz innych materiałów pozyskanych z Bagna Sekretów. Niektóre domy były także zbudowane ze skały stalaktytów. Wszystkie domy w Karda Nui zostały zniszczone podczas Burz Energii.

Zobacz też