FANDOM

Ga-Wahi
350px-Ga-Wahi
Miejsce
Status Zniszczona
Położenie Północny wschód Mata Nui

Ga-Wahi była krainą wody na wyspie Mata Nui.

Historia

Makuta Teridax, zazdrosny o sławę Wielkiego Ducha Mata Nui uśpił go za pomocą wirusa, doprowadzając do rozbicia się Robota Wielkiego Ducha na Aqua Magna. Po wydarzeniu,znanym jako Wielki Kataklizm, nieprawidłowo działający system kamuflażu robota stworzył na jego twarzy wyspę. W ten sposób powstały różne krainy zwane Wahi. Wyciek Energetycznego Protodermis stworzył dodatkowo faunę i florę na wyspie.

Przed Wielkim Ratunkiem, Toa Metru przypłynęli na Mata Nui w poszukiwaniu nowego domu dla uśpionych wtedy Matoran. Nokama, znalazłszy odpowiednie miejsce do życia dla Ga-Matoran, nadała temu obszarowi nazwę Ga-Wahi. Po sukcesie Toa i przywiezieniu wszystkich Matoran na wyspę, Nokama (już jako Turaga) wraz z Ga-Matorankami zbudowały wioskę Ga-Koro. Region Ga-Wahi podczas Wielkiej Wojny był celem częstych ataków Makuty Teridaxa i zainfekowanych przez niego Rahi.

Flash Ga-Wahi

Ga-Wahi i Ga-Koro widziane z daleka

Pod koniec okresu zwanego Mrocznymi Czasami, Nokama została porwana przez Makika zamieszkujące grotę znajdującą się niedaleko Jeziora Naho. Gdy Takua zjawił się w Ga-Koro podczas swych poszukiwań Kamieni Toa, Ga-Matoranki poprosiły go o to, by podjął próbę uratowania Turaga Wody. Matoranin zgodził się. Po pokonaniu części Rahi dostał się do groty, gdzie musiał sotczyć walkę z Makika. Takule udało się przygwoździć Rahi do ziemi za pomocą głazów. Zanim te zdołały się oswobodzić, Matoranin zabrał Nokamę i udał się z powrotem do wioski. W Ga-Koro Nokama poinformowała Takuę, że Kamień Toa został ukryty w klifach poza wioską. Matoranin wspiął się na klify, pokonał kilka Rahi i odnalazł kamień. Po znalezieniu wszystkich sześciu wezwał Kanistry Toa na wyspę. Gdy Gali zjawiła się na wyspie, została zaatakowana przez Tarakavę. Podczas walki szybko odkryła swoją moc Wody.
CGI Gali Mata in Ga-Wahi

Gali obserwująca Ga-Wahi z klifu

W późniejszym okresie Gali udała się na wędrówkę przez Ga-Wahi w celu odnalezienia Kanohi ukrytych po całej wyspie. Została wtedy ponownie zaatakowana przez Tarakavę. Myśląc szybko, wykonała unik przed szarżującym na nią Rahi. Tarakava, który nie miał możliwości zatrzymania się, wjechał w głąb pobliskiej jaskini. Toa Wody w pośpiechu zapieczętowała wejście i odpłynęła.

W pewnym momencie, Kronikarz Takua wraz ze swoją kompanią zjawił się pod Wodospadami Naho podczas wędrówki do Kini-Nui

Pod koniec inwazji Bohroków, wiele Pahraków dostało się do Ga-Wahi i zaatakowało Ga-Koro. Z pomocą uchodźców z Po-Koro oraz Jallera i Takuy, wioska zdołała obronić się na tyle długo, by dać czas Toa na pokonanie Bahrag. Gdy siostry zostały uwięzione, Bohroki przestały funkcjonować, tym samym inwazja dobiegła końca.

Zaraz po tym, jak Bohrok-Kal przebudziły się i ukradły Symbole Nuva z wiosek, Gali Nuva została zaatakowana gigantyczną falą, której nie udało jej się zatrzymać. Nokama, wysłana przez Hahli, powiedziała jej, gdzie może znaleźć Kanohi Nuva. Zabrała Toa do podwodnej jaskini i zamknęła Gali w środku za pomocą wielkiego głazu. Chciała w ten sposób nauczyć Toa rozpoznawać zmiany, jakie zachodziły na wyspie. Płynąc głębiej w dół jaskini, Toa Wody musiała stoczyć walkę z Rahi podobnym do ośmiornicy. Po zwycięstwie odnalazła Kakamę Nuva i z jej pomocą wydostała się z jaskini.

Gdy Toa Nuva obudzili roje Bohroków poprzez uwolnienie ich królowych, Bahrag, Bohroki oczyściły całą wyspę Mata Nui, wliczając w to region Ga-Wahi. W późniejszym czasie obszar ten został całkowicie zniszczony podczas przebudzenia robota Mata Nui.

Krajobraz

Ga-Wahi była rozległym regionem na północno-wschodniej części wyspy Mata Nui w większości zanurzonym pod wodą. Większą jej część zajmowało Jezioro Naho otoczone wysokimi klifami. Krajobraz Ga-Wahi był bardzo zróżnicowany; wzdłuż wybrzeża ciągnęły się piaszczyste plaże. Resztę Ga-Wahi pokrywała dżungla (nie tak gęsta jak w Le-Wahi, ale i tak występowało tu sporo drzew i innych roślin). Cały region miał wysoką wilgotność powietrza. To w Ga-Wahi po raz pierwszy zjawili się Toa Metru, gdy przybyli na wyspę. Także tutaj doszło do przebudzenia Matoran po Wielkim Kataklizmie.

Ważniejsze lokacje:

Mieszkańcy

Ga-Matoranie

Ga-Matoranki były głównymi mieszkańcami Ga-Wahi. Żyły w wiosce Ga-Koro, zbudowanej głównie z wodorostów. Zajmowały się żeglowaniem, rzemieślnictwem i rybactwem.

Rahi

Ga-Wahi była domem dla wielu Rahi emigrujących z Metru Nui. Schronienie znalazły tu także stworzenia pochodzące z Aqua Magna. Najważniejsze z nich to: