FANDOM

Ko-Wahi
MoL Ko-Wahi
Miejsce
Status Zniszczona
Położenie Wschód Mata Nui

Ko-Wahi była krainą lodu na wyspie Mata Nui.

Historia

Makuta Teridax, zazdrosny o sławę Wielkiego Ducha Mata Nui uśpił go za pomocą wirusa, doprowadzając do rozbicia się Robota Wielkiego Ducha na Aqua Magna. Po wydarzeniu, znanym jako Wielki Kataklizm, nieprawidłowo działający system kamuflażu robota stworzył na jego twarzy wyspę. W ten sposób powstały różne krainy zwane Wahi. Wyciek Energetycznego Protodermis stworzył dodatkowo faunę i florę na wyspie.

Niedługo po Wielkim Kataklizmie, Toa Metru przypłynęli na Mata Nui w poszukiwaniu nowego domu dla uśpionych wtedy Matoran. Nuju, znalazłszy odpowiednie miejsce do życia dla Ko-Matoran, nadał temu obszarowi nazwę Ko-Wahi. Po Wielkim Ratunku Ko-Matoranie zamieszkali ten region i utworzyli wioskę Ko-Koro. Obszar ten podczas Wielkiej Wojny był wielokrotnie atakowany przez kontrolowane przez Teridaxa Rahi. Takua przybył do Ko-Wahi w celu znalezienia Turagi Nuju i zdobycia dwóch owoców Vuata Maca.

CGI Kopaka Mata protects Ko-Wahi

Toa Mata Kopaka w Ko-Wahi

Kopaka zjawił się na plaży Ko-Wahi niedługo po tym, jak Takua aktywował sygnał wzywający Kanistry Toa na wyspę. Toa, który pamiętał jedynie własne imię, po odbudowaniu swego ciała wyruszył wgłąb regionu. Wkrótce wyczuł, że jest obserwowany i za pomocą swojej Kanohi Akaku oraz mocy elementarnych odkrył ukrywającego się nieopodal Matoro. Matoranin opowiedział wojownikowi o historii wyspy, lecz zostali zaatakowani przez Nui-Rama. Po przybyciu Matoranina i Toa do wioski Turaga Nuju przekazał Kopace, iż ten musi odnaleźć Wielkie Kanohi poukrywane na całej wyspie, jeśli chce pokonać Teridaxa. Po rozpoczęciu samotnej wędrówki, Kopaka został zaskoczony przez lawinę spowodowaną przypadkowo przez Pohatu. Doszło do spotkania dwóch Toa, którzy po wyjaśnieniu sobie sytuacji wyruszyli w kierunku Góry Ihu. Tam Kopaka odnala
350px-Ko Wahi

Góry w Ko-Wahi

zł swoją Hau. W drodze powrotnej zostali zaatakowani przez Kane-Ra, lecz wspólnymi siłami Toa zdołali strącić Rahi z klifu.

Takua w pewnym momencie przybył do Ko-Wahi, by odnaleźć Matoro. Kronikarz zabłądził podczas zamieci śnieżnej i został odnaleziony właśnie przez wspomnianego wcześniej Ko-Matoranina. Gdy Takua powracał do pełni sił w niewielkim igloo, Matoro został zaatakowany przez Muakę. Kopaka, który akurat znalazł się w pobliżu, po raz kolejny uratował Matoranina i pokonał Rahi. Podczas inwazji Bohroków, chmary Tahnoków zaczęły czystkę w Ko-Wahi, niszcząc Most Trzech Braci i sporą część miejscowej flory. Kopaka, który zdołał pokonać kilku przeciwników i zdobyć ich Krana, nie zdołał obronić swojej wioski przed Bohrokami.

Gdy Bohrok-Kal wyruszyły na poszukiwania Bahrag, Kopaka, który utracił swoje moce, poszukiwał Kanohi Nuva. Towarzyszył mu Pohatu, który był zdeterminowany by pomóc swemu bratu w znalezieniu Hau Nuva. Wiedząc o zbliżającej się w ich stronę wielkiej burzy, Toa Lodu próbował przekonać swego towarzysza do powrotu. Zostali rozdzieleni przez lawinę, a Kopaka został zaatakowany przez Muakę. Bez swoich lodowych mocy, Kopaka nie był w stanie pokonać Rahi aż do przybycia Pohatu. Ostatecznie Kopaka zgodził się na wspólną wędrówkę i wspólnie odnaleźli jaskinię, w której miała znajdować się maska. Po jej odnalezieniu i pokonaniu kilku przeszkód jaskinię, w której znajdowali się Toa przeszył wstrząs. Nie będąc w stanie uniknąć spadających z sufitu kamieni, Kopaka użył swojej nowej maski do utworzenia ochronnego pola siłowego nad nim i jego kompanem. Toa Lodu wydostał się z gruzowiska, lecz nie mógł odnaleźć swego brata. Kopaka był przekonany, że Phatu zginął przygnieciony kamieniami, lecz Toa Kamienia wyprowadził go z błędu pojawiając się niedługo potem. Toa Lodu podzielił się z nim maską, którą wcześniej zdobyli wspólnie.

Podczas poszukiwań Siódmego Toa, Jaller i Takua podróżowali przez Ko-Wahi i spotkali Kopakę. Gdy szli w kierunku Ko-Koro, zostali zaatakowani przez Rahkshi Lerahka, Guurahka i Panrahka. W czasie, gdy Kopaka walczył z Rahkshi, Matoranie zjechali z góry na tarczy należącej do Toa. Rahkshi znokautowały Toa Lodu i podążyły za Matoranami, przelatując nad jeziorem. Kopaka jednak zdoła
MA Ko-Wahi

Ko-Wahi w BIONICLE: Przygody Matoran

ł strzelić promieniem lodu w swoich przeciwników, powodując ich upadek do wody. Zanim kreatury zdołały się z niej wydostać, Toa Lodu zamroził cały zbiornik wodny. Zyskał w ten sposób trochę czasu dla Matoran, którzy udali się dalej.

Gdy Toa Nuva obudzili roje Bohroków poprzez uwolnienie ich królowych, Bahrag, Bohroki oczyściły całą wyspę Mata Nui, wliczając w to region Ko-Wahi. W późniejszym czasie obszar ten został całkowicie zniszczony podczas przebudzenia robota Mata Nui.

Krajobraz

Ko-Wahi obejmowało Górę Ihu, największą górę na Mata Nui, zaczynając na północy od pogórza na granicy z Onu-Wahi a na złączeniu góry Ihu z Wulkanem Mangai kończąc. Cały region pokryty był lodem i śniegiem. Teren wokół góry nie nadawał się w większości do życia i tylko kilka gatunków Rahi zdołało się przystosować do panujących tam warunków. W Ko-Wahi często występowały burze śnieżne, które skutecznie utrudniały podróżowanie zarówno pieszo, jak i za pomocą kolejek liniowych i ptaków Gukko. W Ko-Wahi znajdowały się także dwa duże lodowce, oddzielone blokiem lodu, pod którym znajdowało się Ko-Koro. Jedno z oczu Robota Mata Nui było ukryte pod większym z lodowców, który skutecznie utrudniał przenikanie światła słonecznego do Metru Nui znajdującego się poniżej. Większa część terenu na wyższej części góry była pustkowiem nieprzerwanie nękanym przez burze śnieżne.

Ważniejsze Lokacje:

Ko-Kini

Ko-Kini była świątynią Lodu.

Most Trzech Braci

Most Trzech Braci był strukturą wykonaną z lodu znajdującą się w Ko-Wahi.

Kiedy Toa Metru zjawili się na wyspie Mata Nui w poszukiwaniu schronienia dla Matoran z Metru Nui, nazwali tak twór zbudowany z lodu, który łączył trzy dużych rozmiarów lodowce.

Kiedy Makuta Teridax przebudził Bohroki, kilka Tahnoków zaatakowało most i całkowicie go stopiło.

Mieszkańcy

Ko-Matoranie

Ko-Matoranie byli głównymi mieszkańcami Ko-Wahi. Zajmowali się głównie medytacją i wykuwaniem proroctw w lodzie.

Rahi

Ko-Wahi była domem dla następujących Rahi: