FANDOM

"Cześć graczom!"
— Zawodnicy, Maska Światła
Kolhii
Kolhii
Gra Matoran
Sprzęt Kij Kolhii, piłka Kolhii bądź krążek, tarcza Kolhii
Lokalizacja Mata Nui

Kolhii (zwane dawniej Koli) to popularny sport Matoran na Mata Nui.

Historia

Koli początkowo grane było głównie w Po-Koro. Był to podobny do gry w piłkę nożną sport, lecz z użyciem czterech graczy; grano do czterech punktów. Piłką był kamień o nazwie Kometa. Grę wymyślili Turaga Onewa oraz Whenua, jako metodę rozwiązywania konfliktów między górnikami z Onu-Koro a po-matorańskimi rzeźbiarzami.

Originalkolhii

Pierwsza wersja Koli

Ahkmou, Po-Matoranin służący na Mata Nui Makucie Teridaxowi, sprzedawał zakażone piłki do Koli, doprowadzając do choroby wielu mieszkańców Po-Koro; wśród zatrutych był też Hewkii. Matoranin Takua i Toa Mata Pohatu odkryli źródło kamieni - gniazdo Nui-Jaga w Kamieniołomach - i zniszczyli je.

Po inwazji rojów Bohrok gra Koli wyewoluowała i zmieniła się w Kolhii. Stało się to przypadkiem; Hewkii użył kija do łapania ryb, aby odtrącić kamień lecący na Macku. Odkąd przepisy się zmieniły i zezwoliły na używanie go, sport ten stał się bardzo popularny. Kohlii było od tego momentu jednym z niezmiennych elementów życia Matoran. Istniały różne odmiany - w Onu-Koro grano na Ussalach, a w Le-Koro na ptakach Gukko; najbardziej znana była jednak wersja bez użycia Rahi. Niekwestionowanymi mistrzami Kohlii na Mata Nui byli Po-Matoranie. Pohatu, Toa Kamienia, był patronem Kolhii.

Turniej Kolhii

04 threevillagesfaceoff

Takua, Hahli i Hewkii przed rozpoczęciem meczu

Kiedy Toa Nuva powstrzymali Bohrok-Kal przed przebudzeniem królowych Bahrag, a wszyscy Matoranie z Mata Nui poddali się Przebudowie, zyskując tym samym silniejsze i zwinniejsze ciała, Turaga postanowili uczcić to wydarzenie, organizując wielki Turniej Kolhii. W mistrzostwach brały udział wszystkie wioski, reprezentowane przez drużyny po dwóch zawodników każda. Ostatni mecz odbył się na stadonie w Ta-Koro. Zwyciężyła drużyna z Ga-Koro.

Zasady

  1. W grze bierze udział co najmniej dwie i co najwyżej sześć drużyn. Ilość zawodników może być różna, ale wszystkie drużyny muszą mieć tyle samo co inne (np. drużyna trzyosobowa nie może grać z pięcioosobową).
  2. Drużyny liczbę goli potrzebnych do zwycięstwa ustalają przed meczem, ewentualnie ustalają czas gry.
  3. Każdy gracz posiada jeden kijek Kolhii, jeden z zawodników (bramkarz) może mieć też tarczę.
  4. Można grać każdą częścią ciała poza ręką.
  5. Można używać kilku piłek, ale ich liczba musi być mniejsza niż liczba drużyn.
  6. Faule - uderzenie innych zawodników w ciało - są niedozwolone (można za to zderzać się kijami czy uderzać kijem w tarczę bramkarza, ale niezbyt agresywnie).
  7. W razie, gdyby Rahi gracza wymknął się spod kontroli, grę przerywa się, dopóki zwierzę się nie uspokoi lub nie zostanie dostarczone nowe.

Wyposażenie

MoL Kolhii Shield and Stick

Wyposażenie do gry w Kolhii

Na sprzęt do gry w Kolhii składały się Kij Kolhii, tarcze oraz piłki. Kije do Kolhii to długie, drewniany lub metalowe drążki, z młotkiem na jednym końcu i szczękami lub łyżką na drugim. Pierwsza końcówka służyła do uderzania piłki, druga do podbierania jej. Tarcze były używane przez bramkarzy; były one oznaczone symbolami ich wioski. Piłki do Kolhii wykonane były z wydrążonej, lekkiej skałki otoczonej stalową ramą. Wystrzeliwano je ze środka areny (czasem używano krążka).

Drużyny Kolhii

Po porażce Bohrok-Kal Turaga ogłosili Turniej Kolhii, który miał zapoczątkować nowy spokój. Toa i Matoranie współdziałali, aby wznieść wielki stadion blisko Ta-Koro, gdzie odbyły się mistrzostwa. W tym czasie, na krótko przed odkryciem Maski Światła, główne drużyny składały się z:

Ta-Koro

Ga-Koro

Po-Koro

Onu-Koro

Ko-Koro

Le-Koro

Wpływ na społeczeństwo Matoran

KohliiMNOG2

Mecz Kolhii w Mata Nui Online Game II

Gra w Kolhii wywarła ogromny wpływ na życie Matoran z Mata Nui. Przykładem tego jest wyrażenie Kolhii-Głowa, używane przez wielu Matoran, którzy odnoszą się do swoich kolegów i przyjaciół, gdy ci zrobią coś szczególnie głupiego.

Dla części Matoran, szczególnie w Ga-Koro, Kolhii jest sposobem na głoszenie Trzech Praw i wielu Zasad. Gdy Hahli przygotowywała się do wielkiego turnieju w Ta-Koro, nauczyła się wielu Umiejętności Kolhii przez wykonywanie różnych obowiązków, które w rzeczywistości ćwiczyły jej umysł i ciało.

Cytaty

"Koli to najwspanialszy sport na Mata Nui. Jest to niesamowicie prosta gra, ale wymaga znacznie większych umiejętności i sprytu niż sporty z innych wiosek."
Epena, Mata Nui Online Game

Ciekawostki

  • Oryginalną grę Koli można odblokować poprzez wpisanie "5MG834" jako nazwę zapisu w Poszukiwaniach Toa.
  • Pierwotnie Akilini miało być odmianą Kolhii. Z tego powodu, książka Tajemnica Metru Nui zawiera opisy odwołujące się do tegoż właśnie sportu. Dopiero potem zespół fabuły BIONICLE postanowił uczynić Akilini oddzielną dyscypliną.
  • W oryginalnym dubbingu Maski Światła słowa graczy przed rozpoczęciem meczu to Play well. Jest to nawiązanie do sloganu i motta firmy LEGO.
  • Według wydanych encyklopedii BIONICLE mecz Kolhii kończy się po uzyskaniu przez jedną drużynę określonej liczby punktów potrzebnej do zwycięstwa. Jednakże w Mata Nui Online Game II mecze kończą się po upływie określonego czasu, a wygrywa drużyna z większą liczbą uzyskanych punktów.
  • W wersji beta gry Legenda Mata Nui z 23 października glosariusz nazywa Koli "Futbolem Koli".

Pojawienia

Pojawienia Komiksy Online Multimedia

Powieści

Przewodniki

BIONICLE

Kroniki

Opowiadania

Filmy

Gry online

Gry wideo

Zobacz też