FANDOM

"Nawet małe, bezbronne stworzenia są nękane przez Visoraki. Robię co mogę, aby je uratować, ale nie jest łatwo je nakłonić do wyjścia z ich legowiska"
Rahaga Bomonga, Bestie Rahi

Kret Archiwalny
ArchiveMole
Rahi
Status Powszechne
Moc Brak
Lokalizacja Po-Metru, Archiwa, Le-Wahi (dawniej)

Spherus Magna (obecnie)

Kret Archiwalny to mały podziemny Rahi.

Historia

Kret archiwalny to gatunek Rahi, który został stworzony przez Makuta z wirusa i płynnego Protodermis. Miał zamieszkiwać Wszechświat Matoran. Występowały w Po-Metru, lecz zostały zmuszone do emigracji ze względu na wzrost wiosek montażowych. Większa część gatunku skryła się w ciemnych jaskiniach Archiw, żywiąc się insektami i Protoditami. Przez swój charakter i rozmiary, krety archiwalne musiały się skupić na współpracy, zamiast na walce i drapieżnictwie. Ich sprawność pozwalały im tworzyć z własnych ciał drabiny i mosty, które pomagały w przeczesywaniu zdradliwych obszarów występujących w archiwach.

Krety archiwalne wykorzystały swój instynkt, kiedy Visoraki pojawiły się na Metru Nui. Poukrywały się w miejscach, w których Visoraki nie mogą się zmieścić, jak szczeliny między budynkami. Visoraki zrezygnowały z polowania na nie, gdyż, jak sądziły, byłby to lepiej wykorzystany czas, od starania się zdobycia niemożliwych dla nich Rahi. Jedną z ich taktyk było wicie grubych pajęczyn, które blokowały jedyną drogę wyjścia z kryjówek Kretów zamkniętych wewnątrz nich. Bomonga, jako Rahaga, stwierdził, że każdy zabłąkany Visorak który okrywał siecią Archiwa, zaznaczał miejsce ukrycia Kretów.

Po Wielkim Kataklizmie, Krety Archiwalne powędrowały na Mata Nui i osiadły na 1000 lat w Le-Wahi. Kiedy Matoranie zaczęli wracać do Metru Nui, Krety Archiwalne powróciły za nimi. Po tym, jak Robot Wielkiego Ducha został doszczętnie zniszczony w Bitwie o Bara Magna, wiele Kretów Archiwalnych wyemigrowało na Spherus Magna.

Ciekawostki

  • Kret Archiwalny został wysłany do LEGO na konkurs związany ze stworzeniem Rahi. Jego nazwa, jak i historia, została mu nadana przez Grega Farshteya w książce BIONICLE: Bestie Rahi. Został stworzony przez Matthew Nicholsa.

Pojawienia