Encyklopedia Bionicle
Advertisement
Encyklopedia Bionicle
"Te skorpionowe stworzenia są znane ze swej gwałtowności - nie marnują czasu, by ugodzić intruza a nawet siebie nawzajem."
BIONICLE: Bestie Rahi
Nui-Jaga
Set Nui-Jaga
Rahi
Moce Jad
Status Istnieją
Lokalizacja Po-Metru, Po-Wahi (oba dawniej), Spherus Magna

Nui-Jaga to przypominające skorpiony Rahi.

Historia[]

Gatunek Nui-Jaga został stworzony przez Makuta przy użyciu wirusów i ciekłej Protodermis. Podobnie jak inne Rahi, miały zamieszkać Wszechświat Matoran.

Nui-Jaga zamieszkiwały pustkowia w Po-Metru na Metru Nui. Ich żądła były uznawane za niezwykle cenne w niektórych miejscach Miasta Legend, dlatego myśliwi często organizowali polowania na te Rahi. Większość z nich przeważnie nie wracała. Po Wielkim Kataklizmie wiele Nui-Jaga przeniosło się do Po-Wahi na wyspie Mata Nui, zaś kilka mniejszych grup osiedliło się w Le-Wahi i wzdłuż wybrzeża wyspy.

Gdy szukał miejsca, w którym mógł schować swój Kamień Toa, Toa Metru Onewa zauważył Nui-Jagę wybiegającego z jaskini, która prowadziła do Metru Nui. Dzięki temu Rahi Toa Metru odkryli drogę powrotną do Miasta Legend. Gdy przemierzali tunele prowadzące do wyspy-miasta, Toa Metru zmierzyli się z różnymi mutacjami Nui-Jaga, stworzonymi wskutek eksperymentów Teridaxa.

QftM 269 Infected Nui-Jaga

Zakażone Nui-Jaga

W ramach Wielkiej Wojny Makuta Teridax zakaził wiele Nui-Jaga i wysyłał je, by szerzyły terror wśród zamieszkujących wyspę Matoran.

Podczas gdy podróżował przez dżunglę, Takua był tropiony przez Nui-Jagę. Matoranin zdecydował się zaprowadzić Nui-Jagę wprost do jaskini Muaki, gdzie skorpion został przepędzony przez broniącego terenu tygrysa.

Toa Mata Lewa napotkał raz Nui-Jagę podczas poszukiwań Kanohi. Rahi pod kontrolą Teridaxa próbowało zatrzymać Toa, ale zostało pokonane mocami Powietrza Lewy. Gali także zmierzyła się z grupą Nui-Jagą, gdy szukała własnej maski, i w trakcie starcia otrzymała pomoc Tahu. Podczas spotkania Toa Mata Teridax nasłał na nich Nui-Jaga i inne Rahi, ale zostały one pokonane przez wodne moce Gali.

Pohatu Mata Battles Nui-Jaga

Pohatu w starciu z Nui-Jagą

Teridax postawił jednego Nui-Jagę na straży zapasów Komet Ahkmou, przechowywanych w jaskini. Skorpion podczas starcia z Pohatu zdołał tymczasowo oślepić Toa Kamienia, ale wojownik z pomocą Takuy zawalił sklepienie groty i tym samym pokonał Rahi.

Jaller, Macku, Kongu, Onepu, Hewkii i Matoro napotkali Nui-Jagę na swojej drodze do turnieju w rzucie dyskiem. Udało im się uwięzić Rahi, a następnie połączyć w Matoran Nui, by zwalczyć stworzenie.

W późniejszym czasie, gdy Toa Mata przemierzali podziemia w poszukiwaniu Makuty, ten nakazał Nui-Jaga i innym Rahi pod jego kontrolą zaatakować Kini-Nui. Bestie zostały jednak odparte przez Kompanię Kronikarza i kilka matorańskich armii. Rahi wycofały się, gdy Teridax został pokonany i uwolnił je spod swej władzy.

Nui-Jaga w dalszym ciągu wędrowały po Mata Nui, lecz nie stanowiły już większego zagrożenia dla Matoran. Gdy pojawiły się Bohroki i próbowały oczyścić wyspę, Rahi starały się ich unikać.

Później, gdy Toa Nuva uwolnili Bohroki, by te oczyściły wyspę zgodnie z instrukcjami, Nui-Jaga powróciły do Metru Nui.

Po Bitwie o Bara Magna, wskutek której Robot Wielkiego Ducha został poważnie uszkodzony, ocalałe Nui-Jaga opuściły Wszechświat Matoran i przeniosły się na odrodzoną Spherus Magna.

Cechy i umiejętności[]

QftM 266 Desert Nui-Jaga

Para Nui-Jaga na pustyni

Nui-Jaga były gwałtowne oraz agresywne i prędko atakowały nieznajome istoty albo nawet innych przedstawicieli swojego gatunku. Rahi te polowały w stadach albo w parach - jedno z nich zapędzało ofiarę do miejsca, gdzie czekały pozostałe, a gdy ofiara była otoczona stworzenia komunikowały się ze sobą, by przypuścić atak. Wrzaski Nui-Jaga były porównywane do dźwięków pękającego szkła.

Ukłucia żądeł Nui-Jaga były niezwykle bolesne i często śmiertelne. Ponadto Rahi te mogły wykorzystać swoje żądła, by ciskać strumieniami jadu, który przy kontakcie z oczami ofiary oślepiał ją na pewien czas. Nui-Jaga miały także potężne szczypce, które były w stanie roztrzaskać twardą skałę. Choć Nui-Jaga mogły zostać oswojone, ich niebezpieczne szczypce i żądła zniechęcały Turaga do trzymania ich w grodach.

Mimo zagrożenia, jakie stanowiły, Nui-Jaga ne były szczególnie bystre. Ustawienie przed skorpionem arkusza kryształu mogło sprawić, że uzna swoje odbicie za inne Nui-Jaga i spróbuje je użądlić, a to z kolei mogło spowodować, że jego żądło ugrzęźnie w ziemi, co ułatwiało pokonanie bestii.

Nui-Jaga często polowały na Węże Bagniste.

Informacje o zestawie[]

BI Nui-Jaga

Zestaw niebieskiego Nui-Jagi

Dwa Nui-Jaga - jeden niebieski, drugi fioletowy - zostały wydane jako jeden duży zestaw w 2001 roku. Wspólnie składały się na 214 części. Spód głowy służył jako dźwignia, którą można było pociągnąć w tył, by model wykonał atak ogonem. Na każdego Nui-Jagę w zestawie przypadały dwie Wielkie Pakari w kolorze danego skorpiona. Oba Nui-Jaga można było połączyć w model Kahu, do którego instrukcja znajdowała się w książeczce instrukcyjnej fioletowej Nui-Jagi.

Artykuł o zestawie 8548 Nui-Jaga na Legopedii.

Cytaty[]

"Gdy próbujesz złapać Nui-Jagę w zasadzkę, masz tylko jedną przewagę, a mianowicie to, że nie są to najbystrzejsze stworzenia. Sprytną sztuczką jest wyłożenie arkusza kryształu na ścieżce. Nui-Jaga dostrzeże swoje odbicie i uderzy, sądząc, że to jego pobratymiec. Jeśli uderzy wystarczająco mocno, jego żądło ugrzęźnie w skale i wtedy można się nim zająć z łatwością."
Rahaga Norik, Bestie Rahi
"Ale to żaden problem. Dam radę. Spacer po jaskini... trochę pływania... szybkiego pływania... i bardzo, bardzo duży potwór."
Toa Mata Lewa, Głęboko w Ciemności

Pojawienia[]

Książki Komiksy Online Multimedia

Powieści

Przewodniki

BIONICLE

Promocyjne

Animacje

  • Animacje Pierwszych Lat

Opowiadania

Gry online

Gry wideo

Płyty CD

Gry planszowe

Linki zewnętrzne[]

Advertisement