FANDOM

"Axonn widział jak brama zbliża się gwałtownie, gotowa go pochłonąć. Nie widział nic w jej wnętrzu poza głęboką ciemnością. Znał moc Brutaki - portal mógł prowadzić gdzieś na Voya Nui, albo na inną wyspę, albo do zupełnie innego wymiaru."
— Narrator, Piekło
Olmak
Olmak123
Kanohi
Tytuł Maska Bram Wymiarowych
Moce Otwieranie portali wymiarowych
Dyski Nieznane
Posiadacze Brutaka (dawniej)
Vezon (wchłonięta w ciało)

Olmak to Maska Bram Wymiarowych.

Historia

Artakha stworzył jedynie dwie Kanohi Olmak znane we Wszechświecie Matoran.

Zakon Mata Nui podarował jedną z nich Brutace. Później uległa uszkodzeniu, gdy Brutaka został wystawiony na działanie Mutagenu Otchłani, przez co jej portale prowadziły w losowe miejsca. Po tym, jak Makuta Teridax przejął kontrolę nad robotem Wielkiego Ducha, Brutaka przy użyciu Olmak pojawił się w Procesorze Rdzenia pod Koloseum Metru Nui. Gdy Teridax się ujawnił, zniszczył maskę Brutaki.

Druga Kanohi Olmak miała wielu właścicieli. Artakha postarał się, by członek drużyny Jovana nosił tę maskę. Gdy drużyna weszła do Karda Nui, a jeden z towarzyszy Jovana poświęcił się, używając Kanohi Igniki do wskrzeszenia Mata Nui, pozostali użyli Olmak, by umknąć burzom energii.

Jakiś czas później Makuta był zamieszany w śmierć Toa noszącego Olmak. Maska została zabrana przez Zakon. Botar skorzystał z niej dwa razy - raz, by uwięzić Toa Mangai Tuyet w kieszonkowym wymiarze, i raz, by porwać Tuyet z innej rzeczywistości, by zajęła miejsce tej uwięzionej.

Ostatecznie Makuta Tridax znalazł się w posiadaniu maski i użył jej, by porwać Takanuvy z różnych wymiarów i stworzyć armię Mrocznych Takanuva. Później Vezon wykradł Olmak z podziemi fortecy Bractwa Makuta i przy jej użyciu przeniósł się do jaskini, gdzie uderzyła w niego fala Zenergizowanej Protodermis, która sprawiła, że jego ciało wchłonęło maskę. Vezon stracił wtedy nad nią kontolę i zaczął skakać między wymiarami. Ostatecznie jednak Skakdi wrócił do głównej rzeczywistości, a przeklęta Wielka Istota wyłączyła działanie jego Olmak.

Obecnie jedyną istniejącą Olmak w głównym wymiarze jest ta scalona z Vezonem.

Alternatywne wszechświaty

Alternatywny Wszechświat Imperium Toa

W tej alternatywnej rzeczywistości Kanohi Olmak Brutaki była trzymana w Sali Masek Koloseum po jego śmierci. Tuyet tego wszechświata walczyła z Takanuvą głównego wymiaru o maskę, której Toa Światła chciał użyć do powrotu do domu. Podczas bitwy Takanuva uciekł przez jeden z portali Olmak. Tuyet ruszyła za nim, ale została zabita, gdy brama zamknęła się na jej brzuchu. Kanohi została stracona w przestrzeni międzywymiarowej.

Moce

Kanohi Olmak pozwalała użytkownikowi przenosić siebie oraz inne cele do innych miejsc albo wymiarów przez portale. Użytkownik Olmak mógł stworzyć jedynie jeden portal na raz. Mógł też stworzyć bramę, która zostawała otwarta bez jego nadzoru, jeśli tego zapragnął. Choć podróż w czasie przy użyciu Olmak była niemożliwa, potencjalny użytkownik mógł przenieść się do alternatywnych wymiarów, gdzie czas płynął inaczej niż w jego ojczystym. Użytkownik mógł użyć maski, by przenieść się poza Wszechświat Matoran.

Gdy Olmak Brutaki została uszkodzona przez działanie mutagenu Otchłani, wciąż otwierała portale na żądanie, lecz Brutaka nie panował nad wyborem miejsca docelowego. Vezon posiadał jeszcze mniejszą kontrolę nad Olmak, gdy ta połączyła się z nim - Skakdi nie mógł wybrać, kiedy portale się otwierały, ani gdzie przenosiły.

Przykładowe użycie

Brutaka użył Olmak w Próbie Sił, by przenieść Żmiję Zguby do zbiornika lawy w alternatywnym wszechświecie.

Użytkownicy

Wielkie