FANDOM

"Wioska Po-Koro Turagi Onewy jest położona na pustyni na dalekiej północy. W tym obszarze dominują przedziwne formacje skalne. Osada składa się z przypominających organiczne domów, zbudowanych ze skały i piasku. Wtapiają się one w pustynne tło oraz świetnie służą jako schronienie przed burzami piaskowymi i innymi zagrożeniami."
BIONICLE.com
Po-Koro
Bazaar
Wioska
Mieszkańcy Po-Matoranie, Toa Pohatu, Turaga Onewa (wszyscy dawniej)
Populacja Zerowa
Położenie Mata Nui (Po-Wahi)
Status Zniszczone
Po-Koro było wioską Kamienia w Po-Wahi, w której mieszkali Po-Matoranie z Mata Nui, znani ze swych zdolności rzeźbiarskich.

Historia

Po przybyciu na Mata Nui z uratowanymi Matoranami, Turaga Onewa wybrał pustynny rejon Po-Wahi jako nowy dom dla Po-Matoran. Po-Koro zostało zbudowane pod jego instrukcjami przy użyciu części Sterowców i Sfer Matoran.

Po przebudzeniu Toa Mata Pohatu przybył do Po-Koro, gdzie Turaga Onewa nauczył go Trzech Praw. Wioska stała się następnie nowym domem Toa Kamienia.

W czasie Wielkiej Wojny Matoran z zainfekowanymi Rahi, będącymi pod kontrolą Makuty Teridaxa, w Po-Koro doszło do wybuchu epidemii. Pewien handlarz imieniem Ahkmou zaczął sprzedawać piłki do gry w Kolhii na targowisku w wiosce. Wkrótce potem wszyscy, którzy je kupili, w tym Hewkii, zapadli na ciężką chorobę. Nikt w osadzie nie wiedział, że Ahkmou współpracował potajemnie z Makutą, a piłki były zakażone przez Kraata.

Path of Prophecies

Wejście do Po-Koro

Kiedy do wioski przybył Kronikarz Takua i odkrył co się stało, Ahkmou już nie było. Wraz z Pohatu, Takua zniszczył gniazdo Nui-Jaga, gdzie magazynowano piłki; po jakimś czasie Ahkmou wrócił do wioski, a Onewa wiedział już, że ma on układ z Makutą.

Gdy Bohroki pojawiły się na Mata Nui, rój Pahraków zaatakował Po-Koro. Mimo zawziętych prób obrony wioski przez Pohatu i Straż Po-Koro, wkrótce potem kolejne ataki przypuściły Lehvaki i Tahnoki, zmuszając ludność Po-Koro do ewakuacji. Po-Matoranie i Onewa uciekli łodziami do Ga-Koro, gdzie niedługo później nastąpił kolejny atak Bohroków. Jednakże, Toa Mata udało się pokonać Bahrag, królowe roju, powstrzymując tym samym inwazję. Po-Matoranie powrócili do swoich domów i zajęli się odbudową wioski.

Niedługo potem Symbol Nuva Pohatu został skradziony z Po-Koro przez Bohrok-Kal. Po pokonaniu Bohrok-Kal przez Toa Nuva, został on zwrócony na miejsce. Później doszło do ostatecznej klęski Makuty i Matoranie powrócili do Metru Nui, opuszczając Mata Nui. Kiedy Toa Nuva na nowo przebudzili Bohroki, te oczyściły wyspę do gołej skały, niszcząc Po-Koro.

Krajobraz

MNOLG Po-Koro Hut Exterior

Matorańskie domy w Po-Koro

Po-Koro składało się z wyglądających na organiczne budowli, schronów ze skał i piasku. Ich wygląd zewnętrzny powodował, że zlewały się z pejzażem Pustyni Motara i były idealną ochroną przeciwko licznym czyhającym na pustkowiach niebezpieczeństwom oraz burzom piaskowym. Wewnątrz i wokół Po-Koro można było znaleźć mnóstwo rzeźb oraz nietypowych formacji skalnych.

Mieszkańcy

Po-Matoranie

Lwią część ludności Po-Koro stanowili Po-Matoranie, którzy trudzili się tu głównie handlem i rzeźbiarstwem. Lubili także grać w Kolhii. Wioski broniła Straż Po-Koro, której przywódcą był Hewkii.

Ważni dawni mieszkańcy

  • Onewa - Turaga Kamienia przewodzący wiosce;
  • Hewkii - gracz Kolhii, zmieniony później w Toa Inika i Toa Mahri Kamienia;
  • Hafu - uzdolniony rzeźbiarz, gracz Kolhii oraz członek Kompanii Kronikarza;
  • Ahkmou - zdradziecki Po-Matoranin będącymi potajemnie na usługach Makuty;
  • Pohatu - Toa Mata, a później Toa Nuva Kamienia.

Pojawienia

Książki Komiksy Online Multimedia

Powieści

Przewodniki

BIONICLE

Kroniki

Animacje

Filmy

Gry online

Gry wideo

Płyty CD

Gry planszowe