FANDOM

"Wkraczając do Po-Metru, czujesz się, jakbyś wszedł do innego świata. Zamiast wysokich budynków typowych dla Ko-Metru czy Ta-Metru, widzisz łańcuchy górskie, a ulice są zastąpione przez wytarte ścieżki pyłu i kamienia."
Metru Nui - Miasto Legend
Po-Metru
LoMN Po-Metru
Miejsce
Mieszkańcy Po-Matoranie (dawniej)
Populacja Zerowa
Położenie Metru Nui
Status Zdemontowane
Po-Metru to dystrykt Kamienia Metru Nui. Znajdował się przy północnym wybrzeżu i był ośrodkiem rzeźbiarstwa oraz rzemieślnictwa wyspy-miasta.

Historia

Flash Po-Metru

Krajobraz Po-Metru

Po-Metru było dystryktem rzeźbiarzy, architektów i budowniczych. O Po-Metru i Onu-Metru mówiło się, że to bracia, jakich mało: górnicy wydobywali Protodermis, Protodermis trafiała do rzeźbiarzy, którzy tworzyli wspaniałe dzieła sztuki, lub do budowniczych tworzących z niej budowle, a potem rzeźby czy zdjęcia budynków trafiały do Archiwów. W przeciwieństwie do Ga-Matoran czy Ta-Matoran, Po-Matoranie używali Protodermis w stałym stanie skupienia. Z pomocą narzędzi obrabiali ją w piękne rzeźby czy płyty pamiątkowe. Najlepszym artystą był Onewa, korzystający tylko z dłuta i młotka.

79 500 lat temu, spór handlowy między Po-Matoranami a Ta-Matoranami doprowadził do wybuchu Wojny Domowej Matoran. Matoranie z Po-Metru zatopili barki z zaopatrzeniem dla Ta-Metru, na co Matoranie Ognia odpowiedzieli stopieniem jednego z magazynów w Po-Metru. Wkrótce potem, Le-Matoranie i Ko-Matoranie opowiedzieli się po stronie Po-Matoran. Konflikt trwał cztery stulecia, do czasu interwencji Bractwa Makuta. Makuta Teridax zamknął armie dwóch stron sporu w Archiwach i wypuścił na nie Rahi. Wydarzenie to zostało zapamiętane jako Rzeź w Archiwach.

W trakcie wojny Toa i Mrocznych Łowców, Nidhiki podstępem wprowadził armię Toa do Doliny Długich Szeptów w Po-Metru, gdzie Łowcy zastawili na nich pułapkę. Toa Lhikan przewidział jednak zasadzkę i na jego sygnał pojawiła się armia trzystu Toa. Mroczni Łowcy byli zmuszeni do odwrotu i opuścili wyspę-miasto wraz z Nidhikim, kończąc tym samym wojnę.

Po-Metru

Po-Metru z lotu ptaka

Na około miesiąc przed Wielkim Kataklizmem, Lhikan wręczył Kamień Toa Onewie. Kiedy wręczał Kamień Toa Vakamie, pojmali go Mroczni Łowcy Nidhiki oraz Krekka i zaprowadzili do Doliny Długich Szeptów, a następnie zamknęli w Więzieniu Mrocznych Łowców. Potem, Toa Metru Onewa przybył do Po-Metru w poszukiwaniu Ahkmou, a następnie razem z Ahkmou, Vakamą i Nuhriim poszukiwali tu Wielkiego Dysku Kamienia. Po tym, jak fałszywy Turaga Dume oskarżył Toa Metru o bycie oszustami, Onewa, Whenua i Nuju zostali schwytani przez Vahki i zamknięci w tym samym więzieniu, co Lhikan.

Pozostała trójka Toa Metru, czyli Vakama, Nokama i Matau, dotarli do Po-Metru na pokładzie Transportera Vahki i znaleźli się w jednej z Wiosek Monterów na Placu Budowy. Tam zaatakowali ich Nidhiki i Krekka, lecz walka została przerwana nagłym pojawieniem się stada Kikanalo. Stworzenia sprzymierzyły się z Toa i pomogły im dotrzeć do Doliny Długich Szeptów, gdzie Toa Metru wkroczyli do więzienia, aby oswobodzić swoich braci.

Ponieważ zbudowano je z solidnych materiałów, Po-Metru najmniej ucierpiało wskutek Wielkiego Kataklizmu. Gdy Toa Hordika Onewa i Rahaga Pouks poszukiwali części do Sterowców, natknęli się w Po-Metru na Krahkę w jednej z kryjówek Teridaxa.

Około 1000 lat później, Matoranie, Toa Nuva i Turaga wrócili do Metru Nui. Ponieważ Po-Metru było najmniej uszkodzonym dystryktem, wielu Matoran z innych plemion zamieszkało właśnie tutaj, na czas odbudowy ich części miasta. Wkrótce potem Zakon Mata Nui użył Włóczni Artakhi, przywracając Metru Nui do dawnej świetności.

Art Battle in Po-Metru

Walka Toa Mahri z Rahkshi w Po-Metru

Kiedy Makuta Teridax objął władzę nad Wszechświatem Matoran, wysłał Nektanna i Rahkshi do Po-Metru, lecz ci napotkali opór ze strony Toa Mahri.

Podobnie jak reszta Metru Nui, Po-Metru zostało poważnie uszkodzone, kiedy fragment Aqua Magna uderzył w głowę Robota Wielkiego Ducha podczas bitwy pomiędzy Teridaxem a Mata Nui. Ocaleli Matoranie wyemigrowali na odrodzoną planetę Spherus Magna, a Po-Metru zostało wkrótce potem zdemontowane.

Alternatywne wszechświaty

Alternatywny Wszechświat Imperium Toa

Kamienny Tron, siedziba rebelii przeciwko Imperium Toa, mieścił się w Po-Metru.

Ważne aspekty

Ważni dawni mieszkańcy

Znaczące lokacje

Pojawienia

Książki Komiksy Online Multimedia

Powieści

Przewodniki

BIONICLE

Promocyjne

Kroniki

Opowiadania

Animacje

Filmy

Płyty CD

Zobacz też